Η αναμονή τελείωσε. Ένα απ' τα πιο αναμενόμενα, "hyped" αν θέλετε, games της χρονιάς είναι εδώ, και απ' ότι φαίνεται ήρθε για να μείνει Το πολυαναμενόμενο νέο "παιδί" του Hidetaka Miyazaki και της επιτυχημένης FromSoftware, μετά τα Souls και το Sekiro, λέγεται Elden Ring και συνεχίζει πάνω στις δοκιμασμένες και επιτυχημένες ιδέες της εταιρίας, προσφέροντας μας ένα ακόμα ατμοσφαιρικό Action RPG ποιότητας.
Αυτή τη φορά, στην προσπάθεια προστέθηκε και ο πασίγνωστος δημιουργός του Game of Thrones, George R.R. Martin, βοηθώντας στην ιστορία και την κοσμοπλασία του τίτλου. Εάν δεν έχετε παίξει κάποιον απ' τους προηγούμενους τίτλους της εταιρίας, ετοιμαστείτε για την κάθοδο σ' ένα σκοτεινό κόσμο φαντασίας όπου η απλή επιβίωση μετά από κάθε μάχη θεωρείται απόλυτη επιτυχία. Αν είστε fan των souls, ετοιμαστείτε για μεγαλύτερο, καλύτερο, δυσκολότερο.
Τι είναι το Εlden Ring
Όπως και στις προηγούμενες δημιουργίες του, ο Miyazaki, μας ξεναγεί σ' έναν ακόμη κόσμο του, όπου για άλλη μια φορά ξεκινώντας το παιχνίδι, γνωρίζουμε ελάχιστα. Το δαχτυλίδι που κρατούσε τον κόσμο έχει σπάσει, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο κόσμος να είναι ένα τεράστιο πεδίο μάχης από τέρατα ημίθεους και πλάσματα που συλλέγουν τα θραύσματα του δαχτυλιδιού. Ποιος είσαι εσύ και πως έφτασες εκεί έχει λίγη σημασία. Αυτό που μετράει είναι ότι πρέπει να συλλέξεις τα κομμάτια για να σώσεις τον κόσμο ή να τον καταστρέψεις ολοκληρωτικά.
Το παιχνίδι παίζει σαν γνήσιο Action RPG τρίτου προσώπου με την κάμερα πίσω από τον χαρακτήρα. Για πρώτη φορά όμως το παιχνίδι υπόσχεται και φέρνει ένα τεράστιο open world για εξερεύνηση και ελάχιστη κατεύθυνση. Διαλέγοντας ένα από τα 10 αρχέτυπα ήρωα και με ελάχιστο εξοπλισμό ο σκοπός μας είναι να γυρίσουμε τον κόσμο σκοτώνοντας τέρατα, δράκους και παλιούς ήρωες ώστε να αποκτήσουμε νέες δυνάμεις στα πλαίσια ενός κλασσικού RPG.
Επιπρόσθετα, το παιχνίδι βασίζεται πάρα πολύ στις ικανότητες και την δεξιοτεχνία του παίχτη, πολύ περισσότερο από παρόμοιους τίτλους. Ο τρόπος μάχης διαφέρει προφανώς ανάλογα με το class και το build που θα επιλέξουμε, αλλά οι βασικές αρχές που κληρονομήθηκαν και μετατράπηκαν από τα spectacle fighters όπως η αποφυγή χτυπημάτων και η μελέτη των κινήσεων του αντίπαλου είναι αυτές που καθορίζουν την επιτυχία.
Αυτό βέβαια που κάνει το παιχνίδι αγαπητό στους gamers είναι ίσως και το μεγαλύτερο εμπόδιο για τους πιο casual φίλους. Το επίπεδο εισόδου στον κόσμο του Elden Ring είναι ίσως απαγορευτικό για κάποιον που δεν ασχολείται ιδιαίτερα με τον χώρο, ή έστω απαιτεί πολύ παραπάνω προσπάθεια από τον μέσο τίτλο της αγοράς.
To Battle!
To combat στο Elden Ring είναι μια εξέλιξη των προσπαθειών όλων των προηγούμενων τίτλων της εταιρίας, και πάει ένα βήμα παραπέρα την ελευθερία στον τρόπο αντιμετώπισης των εχθρών, με σχεδόν κανέναν περιορισμό στον τρόπο παιχνιδιού.
Σαν γνήσιο RPG, ο παίχτης ανεβάζει levels με ένα σύστημα πόντων (runes) ως ανταμοιβή για την εξόντωση αντίπαλων. Τα runes αυτά μεταφράζονται σε 8 κύρια στατιστικά, όπως strength, intelligence κτλ, συστήματα που είναι οικεία και κατανοητά στους φίλους του είδους.
Γρήγορα όπλα, βαριά όπλα, spells, divine incantantations, μαγεία των δράκων, τόξα, stealth, είναι όλα εκεί, για να μπορεί ο καθένας να εκφραστεί με τον δικό του τρόπο στην περιπέτεια. Είναι ενδιαφέρον να τονίσω ότι σε αντίθεση με τα περισσότερα RPGs, τα classes του παιχνιδιού είναι περισσότερο μια αφετηρία πάρα ένας δρόμος που πρέπει να ακολουθηθεί κάποιος. Όσο περισσότερο δυναμώνει ο χαρακτήρας τόσο μεγαλώνουν και οι δυνατότητες για συνδυασμούς, καθώς οι περιορισμοί είναι ελάχιστοι και όλα εξαρτώνται από τα 8 κύρια στατιστικά του παίχτη.
Όταν κάποιος τα βρίσκει σκούρα, το παιχνίδι τον προτρέπει να καλέσει βοήθεια από φίλους και άλλους παίχτες. Αφήνοντας ένα σημάδι στον κόσμο, καλεί και άλλους παίχτες να τον βοηθήσουν να σκοτώσει ένα δύσκολο boss για παράδειγμα, δίνοντας έτσι άλλη μια πολύ σημαντική διάσταση στο παιχνίδι.
Με την επιβράβευση για όλους τους συμμετέχοντες, το Elden Ring δίνει μια μικρή γεύση από co-op, παρότι είναι προφανές ότι δεν είναι αυτό το χαρακτηριστικό που θέλουν να τονίσουν οι δημιουργοί και προτιμούν ξεκάθαρα να είναι ένα μικρό συμπληρωματικό στοιχείο στην όλη εμπειρία. Κάποιοι θα συμφωνήσουν με αυτή την σχεδιαστική επιλογή και επιμονή ίσως, κάποιοι όχι, αλλά η ουσία είναι ότι αυτό το mechanic φαίνεται να δουλεύει και να ταιριάζει αρκετά στις ιδέες που είχαν οι εμπνευστές του παιχνιδιού για την συνεργασία παικτών.
Παρότι το παιχνίδι "τελειώνει" κάποια στιγμή, στην πραγματικότητα απλά ξεκλειδώνει την επόμενη και μεθεπόμενη δυσκολία και ούτω καθ' εξής. Μεταφέροντας το ίδιο σύστημα από τα souls, το παιχνίδι ξανά ξεκινάει μετά το τέλος με τον χαρακτήρα ήδη σε μεγάλο level και με όλο του τον εξοπλισμό, σε μια πιο δύσκολη έκδοση του κόσμου με δυνατότερους εχθρούς και νέα mechanics, ένα κλείσιμο του ματιού ίσως στο αυθεντικό Diablo, επιρροές του οποίου είναι καταφανείς στον τρόπο σκέψης και δημιουργίας του
Miyazaki.
Το παιχνίδι χαρακτηρίζεται από δύσκολες μάχες το οποίο έχει ως αποτέλεσμα η αίσθηση της νίκης να είναι σχεδόν εξιλεωτική. Βέβαια υπάρχουν και περιπτώσεις όπου το παιχνίδι ίσως χρησιμοποιεί τεχνικές "artificial difficulty" αντί για έξυπνο design, με bosses που έχουν παράλογα μεγάλα στατιστικά, αλλά αυτό ίσως είναι και λίγο υποκειμενικό.
Είναι γνωστό, από παλαιοτέρους τίτλους της Fromsoftware, πως τα παιχνίδια τους είναι σχεδιασμένα για να παίζονται με χειριστήριο και όχι με ποντίκι και πληκτρολόγιο.
Παρόλα αυτά, υπάρχει βελτίωση από τους προηγούμενους τίτλους και έχει να κάνει με την δυνατότητα αλλαγής των key bindings, αλλά η επιλογή χειριστηρίου φαίνεται πιο σοφή απόφαση για να απολαύσει κανείς το παιχνίδι στο έπακρο.
Μια ιστορία από ιστορίες
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που κάνουν το Elden Ring ξεχωριστό στο είδος, βασίζεται στη φιλοσοφία των δημιουργών πάνω στο πως θέλουν να πουν την ιστορία τους. Όπως και στους προηγούμενους τίτλους τους, το παιχνίδι μπορεί να βασίζεται στο κλασσικό αρχέτυπο "the world is broken" και εσύ είσαι αυτός που μπορεί να τον φτιάξει, αλλά σε αντίθεση με την πλειονότητα των RPGs, η κατεύθυνση που θα πάρεις και το πόσα θα μάθεις για το παρελθόν αυτού του κόσμου βασίζεται αποκλειστικά σε σένα.
Εάν θέλεις να μελετήσεις όλα αυτά που βρίσκεις και ανακαλύπτεις στο παιχνίδι, το lore μπαίνει σε μια άλλη διάσταση και ο κόσμος ξαφνικά αποκτά πολύ μεγαλύτερο χαρακτήρα και νόημα. Αν δεν θέλεις από την άλλη να ξέρεις τι και πως, κανείς δεν πρόκειται να κάτσει να σου εξηγήσει με ατελείωτους διαλόγους και cut-scenes. Αυτό δίνει στο παιχνίδι, πέρα από μια αίσθηση ελευθερίας μεγάλο replayability value για τους θαμώνες του είδους, καθώς υπάρχουν αμέτρητες ιστορίες και πληροφορίες κρυμμένες στα θραύσματα αυτού του κόσμου.
Αυτός είναι ίσως και ο "άσσος στο μανίκι" του παιχνιδιού. Ένας πανέμορφα καταθλιπτικός κόσμος που σε τυλίγει και σε απορροφά, γεμάτος τοπία και χαρακτήρες που εκπέμπουν παρακμή και εικόνες από ένα άλλο παρελθόν. Ιστορίες που σε κάνουν να θέλεις να δεις και να μάθεις περισσότερα, σε ωθούν σε ένα wanderlust όπου όμως κάθε επόμενο βήμα μπορεί να σημαίνει θάνατος.
Για κάποιους, αυτό το στυλ αφηρημένης διήγησης και ενός μόνιμου πέπλου μυστηρίου με ελάχιστες απαντήσεις μπορεί να μην είναι αυτό που ψάχνουν σε ένα RPG, αλλά μιλώντας γενικότερα για storytelling, το Elden Ring είναι σίγουρα μια εμπειρία που αξίζει να παίξει κανείς.
Ένας κόσμος που αναπνέει
Όπως ήταν αναμενόμενο, τα γραφικά αυτά καθαυτά του παιχνιδιού είναι στο ανώτατο επίπεδο ποιότητας. Το παιχνίδι έχει αρκετές απαιτήσεις από το pc, αλλά δικαιολογημένα, καθώς η ομορφιά του κόσμου είναι ένας απ' τους μαγνήτες που κρατάνε τον παίχτη προσηλωμένο για ατελείωτες ώρες. Το παιχνίδι παρέχει έναν από τους μεγαλύτερους ανοιχτούς κόσμους που έχουν φτιαχτεί ποτέ σε RPG, o οποίος όμως δεν φαίνεται σε καμία περίπτωση άδειος.
Τουναντίον, οι εναλλαγές από τεράστια εγκαταλειμμένα κάστρα με χρυσές πόρτες σε φυσικά τοπία από σκοτεινά δάση, βουνά ή παράλιες διατηρούν το ενδιαφέρον αμείωτο. Άξιο αναφοράς το σύστημα μέρας-νύχτας που υπάρχει στο παιχνίδι, το οποίο όχι μόνο απλά αλλάζει τον φωτισμό και την αίσθηση στις περιοχές, αλλά προσθέτει και στοιχεία διαφορετικού gameplay ανάλογα με την ώρα της ημέρας, κάτι που δεν είναι πρωτόγνωρο αλλά σίγουρα δεν είναι και σύνηθες σε παρόμοιους τίτλους.
Διαφορετικές ώρες της μέρας προσφέρουν τα δικά τους πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα στον παίχτη, καθώς νέοι εχθροί εμφανίζονται τις σκοτεινές ώρες αλλά και νέοι τρόποι για να περάσετε απαρατήρητοι αντίστοιχα. Η αισθητική που επικρατεί είναι αυτή ενός
κόσμου διαλυμένου, εγκαταλελειμμένου ίσως από παλιές δόξες και καλύτερες ημέρες, με εικονικά παρόλα αυτά μέρη, που αποτυπώνονται στη μνήμη του παίχτη, όπως για παράδειγμα το γιγάντιο χρυσό δέντρο (Erdtree), προσδίδοντας χαρακτήρα και προσωπικότητα στον τίτλο. Στιλιστικά το παιχνίδι σίγουρα θυμίζει σε τόνους και ύφος τα Souls, αλλά προφανώς υπάρχουν βελτιώσεις.
Όσον αφορά τη μουσική επένδυση του παιχνιδιού, αυτή απαρτίζεται από πολλά και διαφορετικά κομμάτια, τα οποία δίνουν εξτρά τόνο στη κάθε περίσταση και κατάσταση που θα βρεθεί ο παίκτης και αλλάζουν το ύφος τους, ανάλογα με τον εχθρό τον οποίο ο παίκτης αντιμετωπίζει, ή την περιοχή που βρίσκεται.
Από δυνατή ενορχήστρωση μέχρι και πιο ατμοσφαιρικά μοτίβα ήχου, υπάρχει μεγάλη ποικιλομορφία στη μουσική η οποία εναλλάσσεται και δεν μένει μόνο σε ένα τόνο, αλλά μεταμορφώνεται και εντάσσεται στον ίδιο τον κόσμο, τονίζοντας επιπλέον τα στοιχεία της ιστορίας πίσω από αυτόν. Ο ήχος του παιχνιδιού είναι φανταστικός, καθώς τα ηχητικά εφέ των οπλών και τις μαγείας που χρησιμοποιεί ο χαρακτήρας, χάρη σε λεπτομερείς αλλαγές που έχουν γίνει στα εφέ, κάνουν ευδιάκριτο ακόμη και το πότε κάποιο σπαθί είναι πιο βαρύ από ένα άλλο.
Ένα ακόμη στοιχείο το οποίο έχει δεχτεί πολύ καλές κριτικές είναι οι επιλογές για το voice acting των χαρακτήρων, καθώς είναι σπάνιο για ένα μη αγγλόφωνο παιχνίδι να έχει καλό αγγλικό voice over. Γενικά είναι δύσκολο να εντοπιστούν ιδιαίτερα αρνητικά στοιχεία στην παραγωγή του παιχνιδιού, με τις βασικότερες διαμαρτυρίες να επικεντρώνονται σε πολύ niche περιπτώσεις (δεν υποστηρίζει ακόμη ultra wide screen για παράδειγμα) ή στο ότι το παιχνίδι δεν διαφέρει οπτικά ιδιαίτερα απ' το Dark Souls 3, το οποίο βέβαια είναι λογικό, καθώς είναι χτισμένα με το ίδιο engine από την ίδια ομάδα.
The Elephant in the Room
Το Elden Ring φτιάχτηκε σίγουρα με την πρόθεση να ταράξει τα νερά του gaming community και η αλήθεια είναι πως σε πρώτη ανάγνωση φαίνεται ως ένα προσεγμένο καλοφτιαγμένο παιχνίδι. Από την άλλη, μιλάμε για έναν ΑΑΑ τίτλο, με την τιμή στα 60 ευρώ περίπου, οπότε το μέτρο κριτικής δεν μπορεί να είναι το ίδιο με έναν τίτλο των 10 και 20 ευρώ.
Εάν έχετε ένα αρκετά δυνατό pc και ψάχνετε έναν τίτλο που θα σας μαγέψει και θα σας απορροφήσει για δεκάδες, ίσως εκατοντάδες ώρες, ένα παιχνίδι φτιαγμένο με μεράκι και αυθεντικό ενδιαφέρον για το τελικό προϊόν, το Εlden Ring σίγουρα αξίζει τα λεφτά του και το προτείνω. Παρότι στην θεωρία είναι ανεπίτρεπτο τα ΑΑΑ games να κυκλοφορούν στην αγορά με bugs, η πραγματικότητα λέει ότι κανένα πλέον παιχνίδι δεν βγαίνει 100% αψεγάδιαστο εδώ και δεκαετίες.
Προφανώς υπάρχουν παράπονα για θέματα connectivity και κάποια προβλήματα γραφικών σε ορισμένες κάρτες. Στο δικό μου playthrough που ξεπερνάει τις 60 ώρες δεν αντιμετώπισα ιδιαίτερα προβλήματα και η εταιρία φαίνεται ότι φτιάχνει συνεχώς ότι δε δουλεύει. Γενικότερα θεωρώ ότι στον τομέα value for money το προϊόν ικανοποίησε σίγουρα.
Αφήστε μια απάντηση