Ο όρος diversity ή διαφορετικότητα αφορά ολόκληρη την ύπαρξη μας. Ζούμε στον πλανήτη μας 7,8 δισεκατομμύρια άνθρωποι. Μιλάμε 7000 διαφορετικές γλώσσες και υπάρχουν χιλιάδες διαφορετικές εθνικότητες. Αυτές και μόνο οι πληροφορίες είναι αρκετές για να αντιληφθούμε πόσο φυσιολογικό είναι να υπάρχουν δισεκατομμύρια στοιχεία ταυτότητας που καθιστούν τον κάθε ένα από εμάς μοναδικό.
Ωστόσο το diversity τόσο ως ορισμός όσο και ως κατάσταση δεν είναι δεδομένο. Ανα τα χρόνια οι άνθρωποι δημιούργησαν στερεότυπα ανάλογα με την κουλτούρα και τα βιώματα τους. Στερεότυπα τέτοια που δεν τους επέτρεπαν να αποδεχτούν και να αγκαλιάσουν το
διαφορετικό. Αυτή η έλλειψη και η άρνηση αποδοχής είχε ως αποτέλεσμα τον στιγματισμό και την αποξένωση ομάδων ανθρώπων που αποτελούσαν μειοψηφία λόγω των στοιχείων
ταυτότητας που τους διέπανε.
Έτσι ανά τα χρόνια έγιναν μάχες, αγώνες , δημιουργήθηκαν κινήματα για την προστασία της διαφορετικότητας, και την ένταξη των μειοψηφιών στην φυσιολογικότητα της καθημερινότητας. Φτάνοντας όμως στο σήμερα αφουγκραζόμαστε τις φωνές των νέων ανθρώπων που φωνάζουν για αλλαγή. Στην σύγχρονη λοιπόν πραγματικότητα οι άνθρωποι με θράσος και υπερηφάνεια στηρίζουν τα δικαιώματα τους για έκφραση και την ανάγκη τους για αποδοχή.
Aς πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η εκπαίδευση για την διαφορετικότητα ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960 στην Αμερική ως τρόπος για την καταπολέμηση των παρατεταμένων
φυλετικών εντάσεων. Ήταν αποτέλεσμα του κινήματος των πολιτικών δικαιωμάτων, ενός
πολυφυλετικού συνασπισμού που αποτελούνταν από Αφροαμερικάνους, Λατινοαμερικανούς, Ασιάτες και ιθαγενείς Αμερικανούς.
Τα γραφεία και οι χώροι εργασίας έγιναν το έδαφος δοκιμών για το πώς θα έρθουν και θα
χτίσουν οι άνθρωποι μαζί. Οι εργοδότες άλλαξαν τις πρακτικές πρόσληψής τους ώστε να
συμπεριλάβουν μεγαλύτερη ποικιλία υποψηφίων.
Η αλλαγή ήταν αργή αλλά με την πάροδο του χρόνου, συνέχισε να συμβαίνει, ειδικά με
εταιρείες που είδαν ευκαιρίες να συγκεντρώσουν μια ποικιλία εμπειριών, σκέψης και
προοπτικών. Η ποικιλομορφία προσέφερε στις εταιρείες την ευκαιρία να ενισχύσουν νέες
φωνές στη διαχείριση, να καινοτομήσουν με νέα προϊόντα και, τελικά, να αυξήσουν την κατώτατη γραμμή τους.
Φτάνοντας στο σήμερα, ερευνώντας το θέμα της διαφορετικότητας καταλήγουμε στο ότι
πολλές εταιρείες κολοσσοί έχουν αντιληφθεί τα οφέλη της στον εργασιακό χώρο. Οφέλη όπως αυξημένη παραγωγικότητα, βελτιωμένη δημιουργικότητα, αυξημένα κέρδη, βελτιωμένη πρόσληψη εργαζομένων, βελτιωμένη φήμη της εταιρείας, ευρύτερο φάσμα δεξιοτήτων, πολιτιστικές γνώσεις.
Κάποια σπουδαία παραδείγματα είναι τα εξής:
H Alibaba
Ως η μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο, ο Όμιλος Alibaba εξυπηρετεί εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες και φιλοξενεί εκατομμύρια εμπόρους. Οι συναλλαγές στους διαδικτυακούς της ιστότοπους ανήλθαν συνολικά σε 248 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017, περισσότερα από αυτά του eBay και του Amazon.com. Το μυστικό της επιτυχίας; Όπως αναφέρει ο πρόεδρος Jack Ma, oι γυναίκες.
Μεταφέροντας σε βάθος το στόχο της ισότητας των φύλων, ο πρόεδρος Jack Ma περιγράφει τις γυναίκες ως «μυστική σάλτσα» πίσω από την κυριαρχία της Alibaba στον κλάδο των διαδικτυακών αγορών. Πάνω από το ένα τρίτο των ιδρυτών του Ομίλου Alibaba ήταν γυναίκες και ένα παρόμοιο ποσοστό ανήκει σε ανώτερα στελέχη.
Ο Ma έφτασε στο σημείο να ισχυριστεί ότι «η επιμονή και η προσοχή των γυναικών στις
λεπτομέρειες θα τις κάνει να ξεπεράσουν τους άνδρες στην εποχή της ρομποτικής και της μηχανικής μάθησης».
Η Accenture
Η εταιρεία παροχής συμβούλων και επαγγελματικών υπηρεσιών παγκοσμίως έχει πελάτες σε περισσότερες από 120 χώρες και σε περίπου 40 βιομηχανίες. Ο πυρήνας αυτών των επιτευγμάτων είναι η ποικιλομορφία στο χώρο εργασίας.
Η Accenture αγκαλιάζει την ποικιλομορφία ως πηγή καινοτομίας, δημιουργικότητας και
ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα δεδομένα της Accenture, η εταιρεία βρίσκεται σε
καλό δρόμο για την επίτευξη ενός δυναμικού εργατικού δυναμικού που περιλαμβάνει διάφορα φυλετικά και εθνοτικά υπόβαθρα, καθώς και βετεράνους, συζύγους
στρατιωτικών και άτομα με αναπηρία.
Επί του παρόντος ανήκει στις δέκα κορυφαίες εταιρείες για την ποικιλομορφία τους (2018)
και έχει φιλοδοξίες να είναι η πιο περιεκτική και ποικίλη εταιρεία στον κόσμο.
Η L'Oréal
Η κορυφαία πολυεθνική εταιρεία ομορφιάς έχει παρουσία σε 130 χώρες σε πέντε ηπείρους. Ο σεβασμός στην πολυπολιτισμική πολυμορφία είναι ο πυρήνας της επιτυχίας αυτής της εταιρείας .
Η L'Oréal χορηγεί εργαστήρια ευαισθητοποίησης για την αναπηρία στην Ινδία, συνδυάζει
υπαλλήλους με πολυπολιτισμικούς μαθητές στην Ολλανδία και προσφέρει εκπαίδευση σε
νεαρούς ενήλικες σε ευάλωτες κοινότητες του Πακιστάν .
Η εταιρεία είναι επίσης στην κορυφή της λίστας για την ισότητα των φύλων: Οι γυναίκες στην L’Oréal αντιπροσωπεύουν το 69 τοις εκατό του εργατικού δυναμικού και το 53 τοις εκατό των βασικών θέσεων.
Η Lenovo
Με 57.000 υπαλλήλους σε περισσότερες από 60 χώρες, ο μεγαλύτερος προμηθευτής
υπολογιστών στον κόσμο έχει οικοδομήσει την επιτυχία του σε μια ισχυρή βάση της
διαφορετικότητας. Η εταιρεία σημείωσε 100 τοις εκατό στον εταιρικό δείκτη για την ισότητα
LGBTQ .
Σύμφωνα με τα λόγια του Yolanda Conyers, του επικεφαλής της εταιρείας, η εξυπηρέτηση μιας παγκόσμιας πελατειακής βάσης απαιτεί «κάτι περισσότερο από το out-of-the-box σκεπτικό, επειδή δεν είναι μόνο ένα κουτί. Είναι εκατό διαφορετικά κουτιά. Ένα εκατομμύριο διαφορετικά κουτιά. Χρειάζεται κάθε διάσταση της ποικιλομορφίας μας. Όλες τις διαφορετικές νοοτροπίες, δεξιότητες και πολιτιστικά υπόβαθρά μας, για να προσφέρουμε ένα τόσο ευρύ φάσμα τεχνολογίας. "
H διαφορετικότητα στα sοcial media
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενισχύουν από την φύση τους την έννοια της διαφορετικότητας καθώς προσφέρουν με ευκολία την ευκαιρία στους χρήστες να συνδεθούν με άτομα όλων των διαφορετικών υποβάθρων ώστε να βρουν κοινότητες, να μοιραστούν εμπειρίες και να λύσουν προβλήματα με νέους τρόπους.
Στις ημέρες μας όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να προβάλουν με περηφάνια την διαφορετικότητα τους μέσω των social media.
Κάποια πολύ γνωστά παραδείγματα είναι τα ακόλουθα:
Ashley Graham
H Ashley Graham είναι μοντέλο plus size και πολύ ενεργή στα social media. Eίναι
υποστηρίκτρια του body positivity. Kαι το 2014 έδωσε μια ομιλία στην TED για την αποδοχή της διαφορετικότητας των διαφόρων σωματότυπων. Έχει επαινεθεί από γυναίκες για την επίδειξη της κυτταρίτιδάς της στο Instagram και έχει πει χαρακτηριστικά: «Έχω χρησιμοποιήσει το σώμα μου ως εργαλείο για να μιλήσω για θέματα ταμπού».
Carly Findley
Έχει περιγραφεί ως ακτιβίστρια και φοράει αυτόν τον τίτλο με υπερηφάνεια στο λογαριασμό της στο Instagram. Η Carly έχει μια σπάνια γενετική διαταραχή που ονομάζεται ιχθύωση και επηρεάζει το δέρμα και τα μαλλιά της. Είναι συγγραφέας και μοιράζεται δημοσιεύσεις για τη ζωή της με την ασθένεια της, τις θεραπείες, τον πόνο, την αγάπη της για φαγητό και μόδα με τους 19.000 οπαδούς της στο
Instagram.
Rachelle Chapman
Tο 2010, η μέλλουσα νύφη, Ρέιτσελ Τσάπμαν, έπεσε στην πισίνα από μία φίλη της στο
bachelorette πάρτι της όπου παρέλυσε όταν το κεφάλι της χτύπησε στο κάτω μέρος,
καταστρέφοντας τους σπονδύλους της. Σήμερα η Αμερικανή blogger είναι συγγραφέας, και εμφανίζεται με ομιλίες σε όλο τον κόσμο. Στο Instagram προβάλλει τη ζωή με την αναπηρία της.
Lizzie Velasquez
Η Lizzie γεννήθηκε με δύο σπάνιες παθήσεις που της προκαλούν προβλήματα όρασης και αδυναμία αύξησης βάρους. Σε ηλικία 17 ετών, η ζωή της Lizzie άλλαξε για πάντα όταν κάποιος έκανε ένα βίντεο στο YouTube με την ονομασία «η πιο άσχημη γυναίκα του κόσμου».
Έκτοτε, η Lizzie ξεκίνησε μια εκστρατεία για τον τερματισμό του εκφοβισμού και την
ευαισθητοποίηση σχετικά με την αναπηρία. Χρησιμοποιεί επίσης τον λογαριασμό της στο Instagram για την καταπολέμηση του εκφοβισμού , βοηθά τους ανθρώπους να αισθάνονται σίγουροι για τον εαυτό τους και αφήνει ανοιχτή την κλειδαρότρυπα στους ακόλουθους της να παρακολουθούν το δικό της ταξίδι.
Madeline Stuart
Έχοντας περπατήσει σε μερικούς από τους πιο διάσημους διαδρόμους του κόσμου στη Νέα Υόρκη, το Παρίσι, το Λονδίνο και το Ντουμπάι, η Madeline Stuart λέγεται ότι είναι η πρώτη επαγγελματίας μοντέλο στον κόσμο με σύνδρομο Down.
Η καριέρα της έφτασε στα ύψη όταν ξεκίνησε μια ρουτίνα γυμναστικής και δημοσίευσε μια
φωτογραφία μεταμόρφωσης στο Facebook. Η Madeline έγινε viral λαμβάνοντας 100.000
οπαδούς σε μια νύχτα. Τώρα χρησιμοποιεί τον λογαριασμό της στο Instagram για να την βοηθήσει στην εκστρατεία της για τη διαφορετικότητα με περισσότερους από 340 χιλιάδες οπαδούς να την παρακολουθούν.
Ο όρος diversity δεν άργησε να τρυπώσει και στην πολιτική
Petra De Sutter
H 57 ετών trans ακτιβίστρια για θέματα trans και την ιατρικά υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, εκλέχθηκε το 2020 ως η μία από τους επτά αναπληρωτές πρωθυπουργούς στη νέα κυβέρνηση συνασπισμού του Βελγίου.
Εκλεγμένη ως μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το 2019, προεδρεύει της διυπηρεσιακής ομάδας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τα δικαιώματα της LGBTQ κοινότητας. Ο διορισμός της θεωρήθηκε σημαντικό βήμα προόδου για τους πολιτικούς της Ευρώπης.
Amanda Lind
Το 2019, κατέκτησε τη θέση της Υπουργού Πολιτισμού στην Σουηδία. Η αντισυμβατική της
εμφάνιση την έχει τοποθετήσει πολλές φορές στο στόχαστρο των μέσων ενημέρωσης, με την ίδια να αδιαφορεί. Προωθεί με κάθε τρόπο την οικολογία κι ανήκει στο Πράσινο Κόμμα Miljöpartiet, ενώ από το Μάρτιο του 2019 είναι η Υπουργός Πολιτισμού και Δημοκρατίας της Σουηδίας. Έχει χαρακτηριστεί ως η γυναίκα που σπάει τα στερεότυπα σ’ έναν από τους πλέον ανδροκρατούμενους και συντηρητικούς χώρους.
Η εποχή των Millennials έχει φέρει αλλαγές και στην δομή της οικογένειας. Οι ιδιότητες των νέων που έχουν μεγαλώσει σε έναν παγκοσμιοποιημένο και μεταβαλλόμενο κόσμο, έχουν ανατρέψει πολλά στερεότυπα.
Έτσι λοιπόν στην σημερινή κοινωνία βλέπουμε ανθρώπους πιο απελευθερωμένους να
εκφράσουν τις επιθυμίες τους και να δημιουργήσουν οικογένειες με γνώμονα την ευτυχία
τους και όχι τα κοινωνικά στερεότυπα. Με αποτέλεσμα να βλέπουμε ολοένα και περισσότερες οικογένειες που δεν τηρούν τα συντηρητικά πρότυπα.
Ομοφυλόφιλα ή trans άτομα μεγαλώνουν πλέον τα παιδιά τους, ζευγάρια επιλέγουν να μην φέρουν στον κόσμο παιδιά. Ζευγάρια συντηρούν οικογένεια μη διαμένοντας στην ίδια στέγη. Πατέρες δεν δουλεύουν φροντίζοντας τα παιδιά και το σπίτι. Μονογονεϊκές από επιλογή οικογένειες μεγαλώνουν απογόνους.
Η κοινωνία μας αλλάζει ραγδαία, μαζί με αυτήν κι οι άνθρωποι. Οι οποίοι μορφώνονται,
ενημερώνονται, ταξιδεύουν και μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται ότι η διαφορετικότητα όχι
απλά δεν είναι τρομακτική αλλά είναι πολύτιμη και απαραίτητη. Είναι δείγμα εξέλιξης και
αποδοχής.
Συνεπώς στον σύγχρονο κόσμο υπάρχει χώρος για όλους και μια νέα
πραγματικότητα δημιουργείται. Και κάπως έτσι δημιουργείται το ερώτημα. Είναι η
διαφορετικότητα ένα trend της εποχής, ή τα trends που προκύπτουν από αυτή,
δημιουργούνται από τους ανθρώπους γιατί υπάρχει η ανάγκη για διαφορετικότητα;
Αφήστε μια απάντηση