Αν αναλογιστούμε ποιος ξέρει να γράφει δυνατά σενάρια για games, πολύ λίγοι “υποψήφιοι” πλησιάζουν το επίπεδο του Tim Schafer και της δημιουργικής ομάδας που τον πλαισιώνει στην Double Fine, δημιουργούς του Psychonauts 2. Από το κλασικό Grim Fandango, στο μέτριο μεν, ιδιαίτερο δε, Brutal Legend, αυτή η ομάδα ανάπτυξης έχει αποδείξει, κατά καιρούς, ότι τα μόνα πράγματα που χρειάζεται κάποιος για να δημιουργήσει ένα αξέχαστο game είναι η ευρηματικότητα και η αυτοπεποίθηση.
Αναμφισβήτητα το magnum opus της Double Fine μέχρι σήμερα ήταν το Psychonauts του 2005 που έχει αντέξει στο πέρασμα του χρόνου και παραμένει για πολλούς, συμπεριλαμβανομένου εμού, ένα πραγματικό αριστούργημα του είδους. Προσέξατε τις λέξεις "μέχρι σήμερα"; Άψογα διότι, 16 χρόνια αργότερα, το Psychonauts 2 κατέφθασε για να το συναγωνιστεί.
Ο Raz επιστρέφει και σκαλίζει μυαλά
Η ιστορία του πρωτότυπου συνεχίζεται έχοντας περάσει μόλις τρεις ημέρες από το περιστατικό στο Whispering Rock. Το Psychonauts 2 βρίσκει τον ήρωα Razputin στα γραφεία του Motherlobe, τα κεντρικά γραφεία της οργάνωσης των Psychonauts. Από το εξωφρενικό αυτό μέρος, τα πάντα είναι έτοιμα για μια ιστορία γεμάτη συνωμοσίες και σκοτεινά μυστικά του παρελθόντος. Καθώς ο Raz προσπαθεί να ανακαλύψει τον προδότη που έχει χωθεί μέσα στην οργάνωση, η ιστορία χωρίζεται σε διακριτά τμήματα όπου το παρελθόν συνδέεται με το παρόν, παρουσιάζοντας ένα συναρπαστικό μυστήριο.
Καθώς σουλατσάρετε μέσα στα μυαλά των ιδιότυπων νέων μελών του μυστηριώδους καστ, τα τραύματα, οι φόβοι και οι ταυτότητές τους παρουσιάζονται ως διαστρεβλωμένα τοπία, ξεχειλισμένα από παράξενα αντικείμενα που αντικατοπτρίζουν την προσωπικότητά τους. Δύσκολα περιγράφεται με λέξεις το πόσο προσεγμένοι είναι οι χαρακτήρες και το σενάριο.
Κλασικοί χαρακτήρες επιστρέφουν και νιώθετε σαν να μην έλειψαν ποτέ από κοντά σας. Ο, αμφιβόλου ηθικής, Sasha Nein, ο “εσωστρεφής” Ford Cruller, ακόμα και ο εχθρικός Coach Oleander επιστρέφει παρά το γεγονός ότι ήταν ανταγωνιστής στο πρωτότυπο. Η νοσταλγία παίζει σημαντικό ρόλο στην ευπρόσδεκτη επιστροφή αυτών των χαρακτήρων, η ξεκαρδιστική γραφή και η υπέροχη φωνητική ερμηνεία όμως είναι αυτές που διασφαλίζουν ότι θα διασκεδάσετε.
Η αφηγηματική ισχύς του Psychonauts 2 είναι τρομακτική, εντούτοις θα διαπιστώσετε εκ των ύστερων ότι, μερικά αφηγηματικά "νήματα", δεν οδηγούν τελικά πουθενά, δεν ξεδιαλύνονται ποτέ. Θα αναφέρω χαρακτηριστικά την αδερφή του Raz, την Frazie, τις ψυχικές ικανότητες που διαθέτει και την εξέλιξη τους η οποία καταλήγει σε φαινομενικό αδιέξοδο, ποτέ δεν μαθαίνουμε με σιγουριά πως θα τις διαχειριστεί και αν θα ενταχθεί κάποτε και αυτή στους Psychonauts. Κάτι αντίστοιχο θα εντοπίσετε και στην πιθανή σχέση του προδότη με την Lilly.
Άλματα και ξύλο είναι η ζωή στο Psychonauts 2
Το αυθεντικό Psychonauts ήταν μοναδικό επειδή ήταν ένα 3D Platform στο στυλ ενός κλασικού Adventure της LucasArts. Επιλύετε περιβαλλοντικούς γρίφους, καταβροχθίζετε εκατοντάδες γραμμές διαλόγων μεταξύ δεκάδων NPCs, εξερευνάτε κάθε σπιθαμή του game world για μυστικά και συλλεκτικά αντικείμενα και, φυσικά, πηδάτε ανάμεσα σε κινούμενες πλατφόρμες αυξανόμενης δυσκολίας και μεγάλης ποικιλομορφίας.
Μόλις αρχίζετε να παίζετε, το Psychonauts 2 σας εισάγει αβίαστα στις αρετές των Platform. Κάθε game mechanic που διέθετε ο Raz στο πρώτο παιχνίδι επιστρέφει και σας διδάσκεται σταδιακά σε όλο το πρώτο level. Υπέροχα διπλά άλματα, ευρηματικά skills, ακόμα και ο τυπικός συνδυασμός χτυπημάτων που διαθέτει ο Raz θα σας συναρπάσουν και θα σας ωθήσουν να δοκιμάζετε διαρκώς νέους συνδυασμούς και να επιχειρείτε να αποκτήσετε πρόσβαση στα πάντα.
Άρχισα να χοροπηδώ από την χαρά μου διαπιστώνοντας ότι το Psychonauts 2 δίνει μεγαλύτερη έμφαση στο platforming και στις μάχες από το πρωτότυπο. Θα δώσετε σκληρές και χρονοβόρες μάχες κόντρα σε μεγάλη ποικιλία εχθρών τους οποίους συχνά οφείλετε να εξολοθρεύσετε ολοσχερώς προκείμενου να προχωρήσετε την περιπέτεια. Τα game mechanics είναι διανεμημένα σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του χειριστηρίου, απαιτώντας ένα μικρό χρονικό διάστημα εκμάθησης έως ότου εντυπώσετε καλά στο μυαλό σας ποιο κουμπί και μοχλός κάνει τι.
Στην ποικιλία των δυνατοτήτων του Raz οφείλεται η υπεροχή πολυπλοκότητα της μάχης η οποία σας ωθεί να κινείστε και να δράτε ασταμάτητα, στοχεύοντας τον κοντινότερο αντίπαλο και επιλέγοντας το κατάλληλο skill στο οποίο είναι ευάλωτος. Πολύ σύντομα βρίσκεστε in the zone δίχως να το συνειδητοποιήσετε, εναλλάσσοντας τα skills σας, αποφεύγοντας τα χτυπήματα και ξεπαστρεύοντας τον έναν αντίπαλο μετά τον άλλο.
Τα Platform mechanics συναγωνίζονται εκείνα της μάχης, όχι σε πολυπλοκότητα αλλά σε πωρωτικότητα. Σε ποσά Platform αλήθεια δεν μας βγήκε η... πίστη έως ότου αποκτήσουμε την δυνατότητα του double jump. Στο Psychonauts 2 θα το έχετε στην διάθεση σας από πολύ νωρίς σε συνδυασμό μάλιστα με ένα mechanic ψηλότερου άλματος το οποίο εκτελείται όταν κρατάτε πατημένο το jump button την ώρα του... πήδου. Τα jump mechanics καθιστούν αφάνταστα απολαυστική την διαδικασία των αλμάτων και εύκολη την πρόσβαση και την ισορρόπηση σε ψηλότερες επιφάνειες.
Η δυνατότητα να κάνετε γκέλες σε κάθετες επιφάνειες είναι ο καλύτερος τρόπος για πρόσβαση σε φαινομενικά απρόσιτα σημεία. Είναι φανερό μέχρι τώρα ότι το game έχει επιστρατεύσει αρχετυπικά mechanics των ειδών που εκπροσωπεί για να ενισχύσει έτσι την επιθυμία σας για δράση και εξερεύνηση. Δίχως αυτούς τους ισχυρούς κινητροδότες και πάλι θα σας έτρωγε η επιθυμία να εξερευνήσετε εξονυχιστικά κάθε γωνιά του game λόγω της εκπληκτικής αισθητικής του.
Όμορφος εσωτερικός κόσμος
Ο σχεδιασμός των levels είναι δημιουργικός και πρωτοποριακός όσο δεν πάει άλλο. Ο νέος τεράστιος κόμβος της περιπέτειας, το Motherlobe, και οι γύρω περιοχές του είναι περίτεχνα σχεδιασμένες και πατάνε γερά στην φανταστική πραγματικότητα του Psychonauts σύμπαντος. Τα πάντα στο εσωτερικό του είναι σχεδιασμένα για να κινείστε ελεύθερα και δεκάδες "παράπλευρες" περιοχές διαθέτουν σοβαρές προκλήσεις για Platform συγκινήσεις και περιβαλλοντικούς γρίφους.
Εν τω μεταξύ, στα levels που λαμβάνουν χώρα στο μυαλό του εκτεταμένου καστ του Psychonauts 2 είναι εκεί οπού ο «ρεαλισμός» πετιέται από το παράθυρο και τα εννοιολογικά σχήματα μετατρέπονται σε γεωμετρικά. Δεν θα νοιώσετε ποτέ ότι υπάρχει έλλειψη δημιουργικών, διασκεδαστικών και καλά σχεδιασμένων περιοχών για να δοκιμάσετε τις ικανότητές σας.
Οι οπτικές λεπτομέρειες συγκεντρώνονται σε κάθε γωνιά του game. Τα δωμάτια είναι γεμάτα με μοναδικά στηρίγματα και έργα τέχνης, τοίχοι καλυμμένοι με αστεία και γκράφιτι και ένα σωρό ακόμα εικαστικές λεπτομέρειες θα σας κάνουν να χαζεύετε το περιβάλλον σαν... χάνοι. Οι NPCs γεμίζουν το Motherlobe, και ο καθένας τους προσφέρει μοναδικούς διάλογους που όχι μόνο προσθέτουν σε πιστότητα σε αυτόν τον κατά τα άλλα απίστευτο κόσμο, αλλά και στιγμές πηγαίου χιούμορ.
Ο μεγάλος αριθμός των cutscenes μετατρέπει το Psychonauts 2 σε κινηματογραφικό Adventure. Τα μοντέλα των χαρακτήρων είναι καλά φωτισμένα και φαίνονται καταπληκτικά από κάθε γωνία και τα οπτικά εφέ στρέφουν την προσοχή στις πλούσιες λεπτομέρειες των προσώπων, τονίζοντας τις συναισθηματικές μεταπτώσεις τους.
Θα επαινέσω εδώ το εκπληκτικό voice acting του Psychonauts 2. Στο Motherlobe, οι NPCs μιλούν συνεχώς μεταξύ τους, δημιουργώντας μικρές ιστορίες στις οποίες στήνετε αυτί, απολαμβάνετε την ποικιλία τους και βλέπετε το lore να εμπλουτίζεται αδιάκοπα. H Double Fine κατάφερε να συγκεντρώσει ένα σωρό γνωστά ονόματα για να υποδυθούν φωνητικά ρόλους - κλειδιά στην περιπέτεια.
Οι Steve Blum, Josh Keaton, Yuri Lowenthal και ο πασίγνωστος Elijah Wood από την Lord of the Rings τριλογία, χαρίζουν τις φωνές και την εμπειρία τους σε μικρούς και μεγάλους ρόλους. Το soundtrack στο σύνολό του αξίζει σοβαρό έπαινο. Η σύνθεση του Peter McConnell καλύπτει μουσικά τους Psychonauts. Μερικά κομμάτια μου θύμισαν ακόμη και κλασικά Adventures της LucasArts όπως το Monkey Island και το Grim Fandango (στο οποίο δούλεψε και ο McConnell, υπόψιν), δημιουργώντας έναν νοσταλγικό ήχο που θα ενθουσιάσει τους οπαδούς της Double Fine αλλά και των Adventures.
Στο απίστευτο κομμάτι «Brain in a Jar», που συνέθεσε ο McConnell και έγραψε ο Tim Schafer, ο Jack Black δίνει ρέστα με την ερμηνεία του και σας επιτρέπει να μπείτε βαθιά στο τεράστιο ψυχεδελικό παραλήρημα που είναι τελικά το Psychonauts 2.
Πέρα από τις πρωτότυπες συνθέσεις του McConnell, κομμάτια παραχωρημένα από το ροκ συγκρότημα The Hi-Fives, όπως το "Welcome To My Mind", εμφανίζονται ως πιασάρικες μελωδίες με ειρωνικό τίτλο που ακούγονται στον πειρατικό ραδιοφωνικό σταθμό του Morris στο game.
Ενώ πολλά παιχνίδια (ακόμη και ορισμένα κλασικά το έχουν πάθει) ενδέχεται να πέσουν σε οριακό αριθμό frames, να έχουν ένα σωρό bugs και να σας πετάνε ακόμα και εκτός game στα καλά καθούμενα, το Psychonauts 2 είναι απόλυτα σταθερό σε τεχνικό επίπεδο. Το μόνο σοβαρό πρόβλημα που εμφανίζει είναι οι υπερβολικά μεγάλοι χρόνοι loading.
Οι users με SSD πιθανότατα να τους αποφύγουν καθώς είναι μικροί στον αριθμό και εμφανίζονται μόνο όταν μετακινείστε από περιοχή σε περιοχή. Στο Xbox One μου πάντως, το παιχνίδι σταματά στα loadings για ένα ολόκληρο λεπτό σχεδόν και εσείς παρακολουθείτε μια βαρετή οθόνη.
Βρήκα εξαιρετική ιδέα την αναπαράσταση των γεγονότων του πρωτοτύπου με ένα cinematic που ξεχειλίζει από καλοσχεδιασμένα σκίτσα, χάρις στην ευρηματική αυτή εισαγωγή ο καθένας μπορεί να ασχοληθεί μαζί του δίχως να παίξει το πρώτο παιχνίδι ή τον ενδιάμεσο τίτλο στο VR.
Ο όγκος της δουλειάς που έχει πέσει στην αναπαράσταση ακόμα και της πιο μικρής λεπτομέρειας, το καθιστά άξιο μεγάλων επαίνων. Ετοιμαστείτε για αρκετές ανατριχίλες τρέχοντας εδώ και εκεί σε επίπεδα που αντικατοπτρίζουν τα ψυχικά τραύματα των χαρακτήρων με χιουμοριστικό αλλά αναμφίβολα ενοχλητικό τρόπο αν κάποιος υποφέρει από κάτι ανάλογο.
Στην κορυφή για δεύτερη φορά με το Psychonauts 2
Το Psychonauts 2 ανήκει στα λίγα sequels που φτάνουν και ξεπερνούν το πρωτότυπο, όταν το πρωτότυπο φυσικά ήταν ένα αριστούργημα. Ο σουρεαλιστικός κόσμος που έπλεξε η φαντασία των δημιουργών του είναι μια αισθητική εμπειρία που δεν δοκιμάζουμε πολύ συχνά στα σύγχρονα games.
Σε εννοιολογικό επίπεδο, το Psychonauts 2 παρουσιάζεται ακόμα καλύτερο. Προσέξτε τους χαρακτήρες και θα διαπιστώσετε ότι δεν υπάρχουν πραγματικά "καλοί" ή '' κακοί ". Κάθε χαρακτήρας αντιμετωπίζεται σαν ένα πραγματικό πρόσωπο με περίπλοκη ψυχοσύνθεση και κίνητρα. Πίσω από κάθε «κακό» βρίσκεται ένα άτομο που έχει βιώσει θλίψη, πόνο, ενοχές και τύψεις.
Το Psychonauts 2 είναι ένα παιχνίδι για την ενσυναίσθηση, τη συγχώρεση και τη θεραπεία και όλοι μπορούμε να μάθουμε πολλά πράγματα για τους εαυτούς μας από αυτό. Σας προτείνω να ασχοληθείτε και με τα δυο Psychonauts γιατί οφείλετε στον εαυτό σας να ζήσετε αυτές τις εμπειρίες τουλάχιστον μία φορά.
Πιστεύω ακράδαντα ότι ο Tim Schafer και το “πλήρωμα” του στην Double Fine θα πρέπει να είναι περήφανοι για το εξαιρετικό δημιούργημα τους και λυπάμαι για το ότι η διάρκεια του φθάνει μόνο τις 15 ώρες, σας προτείνω να το περάσετε με το πάσο σας για να τις κάνετε να ξεπεράσουν τις 20.
Πηγή: GameWorld
Αφήστε μια απάντηση