Η πορεία του Greg Kasavin στην βιομηχανία των video games αποδεικνύει ότι ακόμα και οι gaming συντάκτες είναι ικανοί να δημιουργήσουν φοβερούς τίτλους, σαν το Hades καλή ώρα. Ο Kasavin ενσωματώθηκε στην πολυμελή οικογένεια των gamers από την παιδική ηλικία και προχώρησε γρήγορα στην δημοσιογραφική υπηρεσία, με αποκορύφωμα της δημοσιογραφικής του καριέρας την 10ετή θητεία του στο GameSpot.
Το 2010 ο Kasavin εγκατέλειψε το δημοσιογραφικό μετερίζι και ασχολήθηκε απευθείας με την παραγωγή των video games, συμμετέχοντας σε πασίγνωστους τίτλους σαν τα Command & Conquer 3: Tiberium Wars, Command & Conquer: Red Alert 3 και Spec Ops: The Line. Από το 2010 και... δώθε, ερχόμαστε σε επαφή με τα πνευματικά τέκνα του Kasavin παίζοντας τους τίτλους της εταιρείας ανάπτυξης Supergiant Games.
Από το Bastion του 2011 έως το φετινό Hades παρακολουθούμε με ενδιαφέρον μια ολοένα και πλουσιότερη απόδοση των ταλέντων του Kasavin και της εξαιρετικής ομάδας που τον πλαισιώνει. Το Hades μοιάζει να είναι το επιστέγασμα της πολύχρονης εμπειρίας ενός ταλαντούχου και εργασιομανή game designer, ένας καλοστημένος διαδραστικός γρίφος γερά ριζωμένος στην μυθολογία μας.
"Γιε μου, μοιάζεις με ξερόφυλλο του ανέμου"
Το τιμώμενο πρόσωπο της φανταστικής περιπέτειας στην οποία εισέρχεστε ονομάζεται Zagreus (Ζαγρεύς) και έχει πριγκηπικό αξίωμα στον χειρότερο κόσμο από όλους, τον Κάτω Κόσμο. Ο Ζαγορ… εε, Ζαγρεύς ήθελα να πω, είναι γιος του θεού Πλούτωνα (στο παιχνίδι αναφέρεται ως Άδης), του αδιαφιλονίκητου κυρίαρχου της γης των πεθαμένων.
Η θεϊκή υπόσταση δεν δείχνει να προστατεύει το avatar σας από τα εφηβικά προβλήματα που αντιμετωπίσατε ή αντιμετωπίζετε όλοι. Ο Zagreus τα έχει πάρει με τον “γέρο” του, έχει σιχαθεί την βαρετή ζωή του ανήλιαγου βασιλείου, απεχθάνεται την γραφειοκρατική ρουτίνα της διακυβέρνησης του πατέρα του και θέλει να ξεσκάσει. Ο μόνος τρόπος για να αποδράσει από την “φυλακή” του είναι να διανύσει την τεράστια απόσταση από τα Τάρταρα έως την επιφάνεια της γης.
Ο Άδης, φανερά δυσαρεστημένος από την απόφαση του υιού να πετάξει μακριά από την “φωλιά”, επιφορτίζει τις τερατώδεις λεγεώνες που τον υπηρετούν με μια και μόνη αγγαρεία, να σταματήσουν με κάθε μέσο την άνοδο του Zagreus. Σκοπός σας σε όλη την διάρκεια του Hades είναι η αντιμετώπιση των καταχθόνιων πλασμάτων έως ότου ο Zagreus μεταπηδήσει από τον κόσμο της αιώνιας νύχτας στον κόσμο της ζωής. Η διάπλαση της ιστορίας που λειτουργεί σαν περιτύλιγμα για την καταιγιστική δράση, συνδυάζει την scripted αφήγηση με εκείνη που αναβλύζει από τον κόσμο στον οποίο περιπλανιέστε.
Κάθε αποτυχημένη προσπάθεια του Zagreus να σκαρφαλώσει στην επιφάνεια, τον επιστρέφει στην κόλαση μέσα από ένα ποτάμι αίματος και εσείς τον οδηγείτε στο να μιλήσει με τους ενδιαφέροντες NPCs που στελεχώνουν τα διαμερίσματα του Άδη. Είναι βέβαιο ότι θα συμπαθήσετε τους περισσότερους εξ’ αυτών και μάλλον θα ταυτιστείτε με τα βάσανα και τις ιστορίες τους που περιλαμβάνουν δυσλειτουργικές οικογένειες, συναισθηματικά προβλήματα, δημιουργικά αδιέξοδα κ.ο.κ. Προσωπικά αγάπησα ιδιαίτερα την Medusa ή αλλιώς Dusa, πραγματικά δεν έχω συναντήσει πιο χαριτωμένη και διασκεδαστική γοργόνα σε άλλο έργο τέχνης. Αξιαγάπητος είναι και ο αφηγητής της ιστορίας, στην απεγνωσμένη του προσπάθεια να περιγράψει τις περιπέτειες του ήρωα, ο οποίος τον ακούει και τον ειρωνεύεται.
Παρατηρείτε ότι οι διάλογοι όχι μόνο δεν επαναλαμβάνονται ποτέ αλλά εμπλουτίζονται, ενσωματώνοντας στοιχεία από την τελευταία σας εξόρμηση. Ολύμπιοι Θεοί, θρυλικοί ήρωες, μυθικά τέρατα και θεότητες έχουν πάντοτε κάτι καινούργιο να προσθέσουν στο απέραντο lore. Συχνά πυκνά ένα θαυμαστικό αιωρείται πάνω από το κεφάλι τους, υποδηλώνοντας ότι το κείμενο που ακολουθεί προσφέρει κάτι ουσιαστικό στην σεναριακή εξέλιξη. Η αλληλεπίδραση στους διαλόγους είναι πολύ περιορισμένη αλλά εύστοχη.
Οι επιλογές σας είναι πάντοτε υλικής φύσεως δηλαδή επιλέγετε τα αντικείμενα και τους πόρους που σας ενδιαφέρουν από αυτά που προσφέρονται. Στρατηγικά σημεία του περιβάλλοντος που είναι σημαδεμένα με χρυσωπές λάμψεις σας περιμένουν να πατήσετε το right button του gamepad για να μάθετε γενικές πληροφορίες για το μέρος. Βάζοντας στην άκρη την γιγαντιαία ποσότητα λέξεων που ξεδιπλώνεται σταδιακά από εξόρμηση σε εξόρμηση, στρέφετε την προσοχή σας στα μυθολογικά σύμβολα που αστραποβολούν παντού για να βυθιστείτε στην ατμόσφαιρα του game world, συσχετίζοντας τα με επικές ιστορίες.
Επί παραδείγματι, το ποτάμι από λάβα με το όνομα Πυριφλεγέθων σας παγώνει το αίμα σαν σκέφτεστε την αβάσταχτη τιμωρία των ψυχών που “κολυμπούν” εκεί. Η αρχιτεκτονική των Ηλυσίων Πεδίων παραπέμπει σε πλούσια παλάτια, κατοικίες αρχόντων και ηρώων, δαφνοστεφανωμένων με αιώνια δόξα. Την ώρα που αισθάνεστε ότι το ντεκόρ και οι χαρακτήρες του έχουν επικοινωνήσει όλες τις ιστορίες τους, ανοίγετε το Codex of the Underworld στο μενού του χαρακτήρα και βυθίζεστε σε ένα σωρό φρέσκιες περιγραφές για όσα και όσους έχετε συναντήσει.
Η αφήγηση δεν εξαντλείται ούτε όταν κατορθώνετε τον στόχο σας, την επιστροφή στην επιφάνεια και την ζωή. Το επικό φινάλε που ονειρευόσασταν μετά από 20 τουλάχιστον ώρες αγωνιωδών μαχών, το Hades σας το στερεί αδίστακτα. Θα γίνετε μάρτυρες ενός σύντομου τέλους, το οποίο ξετυλίγει μερικά νήματα της πλοκής, τυλίγοντας άλλα τόσα και δημιουργώντας νέες απορίες. Στην διακριτική σας ευχέρεια είναι το να σταματήσετε εκεί το Hades ή να συνεχίσετε τις προσπάθειές σας έως ότου βρεθείτε μπροστά στον πραγματικό επίλογο της ιστορίας.
Αγώνας επιβίωσης στο παλιό σκοτάδι
Το Hades είναι ένα πρωτοκλασάτο Roguelike Action RPG με gameplay και πλοκή ειδικά δομημένα ώστε ο πρωταγωνιστικός χαρακτήρας να πεθαίνει αδιάκοπα. Η ανταμοιβή των συνεχόμενων όσο και αναπόφευκτων αποτυχιών είναι η ενίσχυση ενός πολύπλευρου αναπτυξιακού συστήματος που ισχυροποιεί τον Zagreus από πέρασμα σε πέρασμα. Η κόλαση που διασχίζετε ξανά και ξανά είναι χωρισμένη σε τέσσερεις μεγάλες περιφέρειες, χωρισμένες με την σειρά τους σε αρκετά δωμάτια γεμάτα αντιπάλους, φυσικά εμπόδια και παγίδες. Η απόσταση έως την επιφάνεια είναι μεγάλη και πρέπει να οπλιστείτε με υπομονή γιατί, επί αρκετές ώρες, θα βρίσκεστε στα πρώτα πατώματα του Άδη.
Στον Άδη είστε, ένα μέρος όπου βασιλεύει αιώνια νύχτα, δεν είναι λογικό το darkness να είναι ο σημαντικότερος πόρος στην διάθεσή σας, και μάλιστα ο μοναδικός που σας ακολουθεί μετά την αποτυχία μιας προσπάθειας; Η ανάγκη να μεγιστοποιήσετε τα κέρδη σε darkness από πέρασμα σε πέρασμα σας σπρώχνει να επιλέγετε σχεδόν πάντοτε το εκάστοτε infernal arm που πολλαπλασιάζει το συσσωρευμένο darkness κατά 20%. Το darkness δαπανάται στο πολύτιμο δώρο της Nyx που ονομάζεται Mirror of Night και βρίσκεται στο δωμάτιο του Zagreus. Αλληλοεπιδρώντας με τον τεράστιο καθρέφτη, αντικρίζετε ένα μικρό αριθμό από abilities τα οποία πολλαπλασιάζονται όσο δαπανάτε chthonic keys στο ξεκλείδωμα των κρυφών abilities.
Τα abilities είναι η σημαντικότερη πηγή ισχύος του ήρωα. Ενισχύοντας τρομακτικά τις δυνατότητές του, καθορίζουν εν πολλοίς την στρατηγική προσέγγιση που ακολουθεί στις μάχες και τα όπλα που επιλέγει. Αν, για παράδειγμα, αναβαθμίσετε και επιλέξετε να πορευτείτε με το shadow presence ability, σας συμφέρει να επιλέξετε το eternal spear στις εξορμήσεις σας. Το special του δόρατος, το εκτοξεύει στον εχθρό, διαπερνά το κορμί του προξενώντας damage και επιστρέφει στα χέρια σας προξενώντας ακόμα περισσότερο. Στην επιστροφή, το damage θεωρείται backstab, πισώπλατο χτύπημα, φαντάζεστε λοιπόν πόσο όμορφα ηχεί στα αυτιά σας το 50% επιπλέον damage χάρις στο shadow presence.
Το Death Defiance αποτελεί μακράν το κορυφαίο ability που πρέπει να “τερματίσετε” στο Mirror of Night, αν δεν θέλετε να περάσετε το μισό χρόνο σας στο παιχνίδι βλαστημώντας θεούς και δαίμονες την ώρα που ξεψυχά ο χαρακτήρας, λίγο πριν ξεκάνει ένα boss και προχωρήσει στην επόμενη περιοχή. Σκεφτείτε το Death Defiance σαν το θρυλικό Continue στα Arcades, την μαγική εκείνη λέξη που σας πληροφορούσε ότι, παρά την πρόσκαιρη ήττα, μπορείτε να συνεχίσετε τον αγώνα από το ίδιο σημείο.
Δυστυχώς ο Zagreus δεν επανέρχεται στην μάχη με πλήρες health bar, εντούτοις και το 50% είναι κάτι παραπάνω από αρκετό για να ολοκληρώσει την σφαγή που ξεκίνησε και να προχωρήσει πολύ μακριά. Διαβάζοντας προσεκτικά τα bonuses που χαρίζουν όλα τα abilities θα καταλήξετε σε ένα νικηφόρο σετ ή θα τα εναλλάσσετε με γνώμονα τα όπλα που κουβαλάτε και τους στόχους σας.
Τα Steam Achievements δεν επαρκούν φαίνεται για ένα τόσο πλούσιο video game σε επίπεδο gameplay σαν το Hades. Ένα in game σύστημα για achievements κάνει την εμφάνισή του μόλις προσθέτετε το σχετικό έπιπλο με τις προφητείες των Fates στο δωμάτιο του ήρωα. Οι προκλήσεις που περιέχονται σε αυτό είναι πάρα πολλές όπως και τα δώρα που συνοδεύουν την ολοκλήρωσή τους. Θα γεμίσετε με gems και darkness αν στοχεύσετε συγκεκριμένα challenges και θα ρίξετε τα φρεσκοαποκτημένα resources στην περαιτέρω ανάπτυξη του χαρακτήρα αλλά και του Άδη συνολικά.
Keepshakes καλείται η λίστα των αντικειμένων που αποκτάτε μοιράζοντας αμβροσία στους NPCs και τα οποία σας βοηθούν σημαντικά στην προσπάθεια απόδρασης από τον κόσμο του Θανάτου. Σας επιτρέπεται να πάρετε μόνο ένα μαζί σας αλλά υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής του φτάνοντας στο τέλος ενός πατώματος της κολάσεως.
Το κολάρο του Κέρβερου υπήρξε θείο δώρο για μένα γιατί αυξάνει το health αρκετά ώστε να αντέχει ο Zagreus τις ομαδικές καρπαζιές που δέχεται σε κάθε δωμάτιο. Το βελανίδι της Ευρυδίκης είναι πολύτιμο στα boss battles διότι προσφέρει ανοσία περιορισμένου χρόνου στις σαρωτικές τους επιθέσεις. Κανένα από τα keepshakes δεν είναι overpowered έτσι θα τα δοκιμάσετε de facto όλα αποφασίζοντας ποιο είναι το καταλληλότερο για το εκάστοτε επίπεδο της κόλασης.
Καλύτερη διαλογή θα πρέπει να κάνετε με τα boons, τα upgrades των Ολύμπιων θεών που θέλουν να σας δουν να επιστρέφετε στην επιφάνεια της γης. Θα περιεργαστείτε τις λεπτομέρειες τους, τα bonuses που δίνουν στα βασικά skills του ήρωα δηλαδή, και θα κρατήσετε-αναβαθμίσετε εκείνα που έχουν ισχυρότερο rarity. Ένας συνδυασμός από boons πολλών θεοτήτων είναι η καλύτερη οδός για να πορευτείτε. Για παράδειγμα, ένα boon του Άρη μετατρέπει τα πετράδια του cast σε περιστρεφόμενες δίνες που κόβουν σαν πριόνια, ένα boon της Αθηνάς επιτρέπει στο dash να αντανακλά τα εχθρικά βλήματα και ένα boon της Αφροδίτης αποβλακώνει τον στόχο για λίγα δευτερόλεπτα.
Η φανερή γοητεία του χάους
Η δίψα για δύναμη δεν υποχωρεί ποτέ και ένας απροσδόκητος σύμμαχος εμφανίζεται τυχαία εδώ και εκεί προσφέροντας boons που χαρίζουν ασύγκριτα πλεονεκτήματα σε σχέση με εκείνα των υπόλοιπων θεών. Το όνομα αυτού είναι Χάος και το λημέρι του στην άβυσσο που βρίσκεται στα τρίσβαθα της κόλασης. Ο Χάος μοιράζει πανίσχυρα boons όμως, η απόκτησή τους απαιτεί σκληρές δοκιμασίες.
Θα υποφέρετε τα πάνδεινα αν επιλέξετε να περάσετε τέσσερα και πέντε δωμάτια του Άδη, τρώγοντας damage κάθε φορά που χρησιμοποιείτε το attack mechanic. Ευτυχώς δεν είναι όλες οι δοκιμασίες απάνθρωπες γι’ αυτό και είναι εφικτό να λάβετε για δώρο μια γερή ποσοστιαία αναβάθμιση στο βασικό damage, ακυρώνοντας για μερικά δωμάτια την πολύτιμη δυνατότητα να γνωρίζετε τι αντικείμενο σας περιμένει στο επόμενο. Η στρατηγική επιλογή δωματίων με γνώμονα το περιεχόμενό τους είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που μαθαίνετε, διαμορφώνοντας ευνοϊκότερες συνθήκες για το κάθε πέρασμα.
Τα infernal arms, τα κολασμένα όπλα του Άδη, είναι τα θανάσιμα εργαλεία που θα σας βοηθήσουν να συντρίψετε ορδές από τους δαιμονικούς υπηρέτες του εξαγριωμένου Πλούτωνα. Το καθένα διαθέτει τις αρετές του αλλά μερικά είναι καλύτερα από τα υπόλοιπα, ανάλογα με τον τρόπο παιχνιδιού που σας ταιριάζει. Οι... γουστάροντες τις κοντινές μάχες θα εκστασιαστούν με την stygian blade και τα twin fists of Malphon.
Η λεπίδα της Στυγός κόβει με χαρακτηριστική ευκολία τα δαιμονικά κρέατα, ειδικά όταν της κολλήσετε και το flurry slash upgrade για να κόβετε φέτες τους αντιπάλους κρατώντας πατημένο το fire. Οι γροθιές του Malphon είναι γρηγορότερες από την λεπίδα, τσακίζουν κόκαλά με το special τους αλλά δεν προσφέρουν την ίδια αίσθηση με την δαιμονική λεπίδα.
Σε επίπεδο αποτελεσματικότητας, τα eternal spear και exagryph υπερέχουν των υπολοίπων θανατηφόρων εργαλείων. Το eternal spear συνδυάζει έξοχα κοντινά και μακρινά χτυπήματα, επιβάλλοντας τρομερό damage σε όλες τις περιπτώσεις. Το exagryph απογειώνεται όταν ακολουθείται από το upgrade delta chamber, το οποίο εξουδετερώνει την ενοχλητική ανάγκη για reloading. Με την προσθήκη του triple bomb, το exagryph μεταμορφώνεται στον τέλειο υβρίδιο πυροβόλου-όλμου, βρέχοντας βόμβες στα κορμιά των bosses και συνθλίβοντας τους υπόλοιπους δαίμονες με απανωτές ριπές.
Η τριβή με το κάθε όπλο και το τεστάρισμα όλων των διαθέσιμων upgrades θα σας φάει πολλές ευχάριστες ώρες πειραματισμών μέχρι να καταλήξετε στο σετ που σας συναρπάζει. Ακόμα και τότε, οι εκπλήξεις δεν τελειώνουν. Ένας μικρός αριθμός από Aspects που τρέφονται με θείο αίμα αντλημένο από τα bosses, εμφανίζεται, προκαλώντας σας να προσθέσετε επιπλέον bonuses στα infernal arms. Η αποθέωση είναι τα Aspects που προέρχονται από πασίγνωστες θρησκευτικές και μυθολογικές φιγούρες, τα οποία θέλουν πολύ ζόρι για να αποκτηθούν. Πόσα βάσανα και εξορμήσεις πιστεύετε ότι αξίζει να υποστείτε έως ότου κρατήσετε το Αρθουριανό Excalibur στα ηρωικά σας χέρια;
Στρατιώτες του Λυκόφωτος γρήγορα πίσω στην κόλαση
Ο Πλούτωνας πρέπει να αισθάνεται περήφανος για τις λεγεώνες των τεράτων που τον υπηρετούν, τύφλα να έχει μπροστά του ο Σατανάς του Χριστιανισμού. Εκατοντάδες δαιμονικά όντα με ένα σωρό διαφορετικά abilities περιφέρονται σε όλα τα πατώματα της κόλασης, περιμένοντας τον φιλόδοξο δραπέτη του αιώνιου μαρτυρίου για να τον στείλουν και πάλι στον… αγύριστο.
Οι πιο ζόρικοι αντίπαλοι είναι όσοι διαθέτουν armor εκτός από το health bar τους. Στο Elysium έρχεστε αντιμέτωποι με πολεμιστές που κρατούν ολόσωμες ασπίδες οι οποίες απορροφούν το 100% των χτυπημάτων που δέχονται κατά μέτωπο. Για να τους συντρίψετε, πρέπει να τους χτυπήσετε πισώπλατα, κινούμενοι γρήγορα από πίσω τους την ώρα που ανακάμπτουν από την τελευταία τους προσπάθεια να σας χτυπήσουν.
Πολλοί ενοχλητικοί δαίμονες διαθέτουν armor το οποίο αναπαρίσταται σαν πλεονάζων health bar κίτρινου χρώματος. Θα σας βγει η πίστη έως ότου το σπάσετε και ροκανίσετε στην συνέχεια το health τους. Άλλο επικίνδυνο χαρακτηριστικό των τεράτων είναι το dash attack, κάτι αντίστοιχο του game mechanic που χρησιμοποιείτε κατά κόρον. Ένα σύντομο animation προηγείται πάντοτε της εφόδου προειδοποιώντας σας να κάνετε στην άκρη για να μην φάτε γερό damage.
Η ποικιλία των εχθρών και των skills τους προκαλούν ίλιγγο. Προτομές ίπτανται πάνω από το κεφάλι του Zargeus και προσγειώνονται απότομα πάνω του αν δεν έχει φροντίσει να αποφύγει την σκιά τους. Μέδουσες φτύνουν πέτρινα βλήματα που πετρώνουν τον χαρακτήρα σας και τον καθιστούν απόλυτα ευάλωτο για λίγα δευτερόλεπτα. Τερατομάνες γεννούν μικρότερα τέρατα με ταχύτητα πολυβόλου ή εκτοξεύουν τόσα πολλά βλήματα ώστε το παιχνίδι να αλλάζει είδος και από Action RPG να γίνεται Bullet Hell ή αλλιώς Shoot ‘Em Up.
Στην προσπάθεια σας να διαχειριστείτε την διάχυτη εχθρότητα των κατοίκων του Άδη, διαπιστώνετε ότι και το περιβάλλον δεν πάει πίσω. Όλα σχεδόν τα δωμάτια της κόλασης περιλαμβάνουν παγίδες εξίσου καταστροφικές για το health των εχθρών όσο και για το δικό σας. Με τόσους κινδύνους να σας περιτριγυρίζουν ήταν αναπόφευκτο το ότι, τα battle mechanics του Hades τείνουν προς την τελειότητα. Τέτοιο πάντρεμα των εικονικών με τα πραγματικά skills του παίκτη δύσκολα συναντάτε σε αντίστοιχα video games. Η τακτική του button mushing μόνο σε αδιέξοδο μπορεί να σας οδηγήσει συνεπώς, η αυξημένη πρόκληση σας αναγκάζει να βελτιώνεστε από πέρασμα σε πέρασμα.
Θα μάθετε να επιτίθεστε με το attack και το special την κατάλληλη στιγμή ώστε οι επιθέσεις σας να αλληλοϋποστηρίζονται μεγιστοποιώντας το damage. Θα ενεργοποιείτε αστραπιαία το dash αποφεύγοντας αρχικά τις εχθρικές βολές και χτυπήματα. Στην πορεία της περιπέτειας και με την σοφία της εμπειρίας στο πλευρό σας, το dash αποκτά και δεύτερη λειτουργία, εκείνη ενός όπλου που κάνει αξιόλογη ζημιά ενώ βρίσκεστε σε αδιάκοπη κίνηση, αποφεύγοντας τα ανταποδοτικά χτυπήματα. Το dash attack είναι ένα ταίριασμα των δύο mechanics που συνδυάζει την ταχύτητα του πρώτου και αυξάνει το damage του δεύτερου.
Μετά από όλα αυτά, φτάνει και η ώρα της μαγείας με τα cast και call mechanics. Το πρώτο είναι ένας καταπληκτικός τρόπος για να κάνετε απείρως πιο ευάλωτο έναν εχθρό, φυτεύοντας του μαγικά πετράδια που τον τρώνε εκ των έσω. Το call είναι το κάλεσμα της θεϊκής δύναμης ενός Ολύμπιου που λαμβάνει την μορφή στοιχειακών δυνάμεων οι οποίες κυνηγούν και διαλύουν τους εχθρούς. Ο συνδυασμός των game mechanics, των infernal arms, των boons και των upgrades οδηγεί σε ανυπολόγιστο αριθμό συνδυαζόμενων κινήσεων, μετατρέποντας το καθένα από τα περάσματα σε καινούργια εμπειρία.
Η λίστα των φυσικών skills που πρέπει να κουμαντάρετε για να τα βγάλετε πέρα είναι αξιοσημείωτη. Διαχείριση πόρων, ξεδιάλεγμα του κατάλληλου εργαλείου για τον εκάστοτε αντίπαλο, αστραπιαία ικανότητα αντίδρασης και προσαρμογή στην ροή της μάχης, απομνημόνευση των skills των δαιμόνων και των αντίμετρων που έχετε αναπτύξει, κοφτερό μάτι που προσλαμβάνει όλες τις περιβαλλοντικές λεπτομέρειες και τις χρησιμοποιεί προς όφελος του ήρωα, χωρική νοημοσύνη για στήσιμο παγίδων και επιτυχή χρήση του περιβάλλοντος.
Τα καλύτερα bosses είναι οι χθόνιες θεότητες που γνωρίζουμε με το όνομα Ερινύες από την καταπληκτική μυθολογία μας. Οι τρεις αδερφές βαράνε σκοπιά στην έξοδο από τα Τάρταρα και είναι δοσμένες στο να σας κομματιάσουν με όλα τα μέσα που διαθέτουν. Οι διάλογοι μαζί τους είναι τόσο διασκεδαστικοί ώστε θα πιάσετε τον εαυτό σας να βιάζεται να καθαρίσει τα δωμάτια των Ταρτάρων για να φτάσει στην όποια Ερινύα και να διαβάσει την ξεκαρδιστική ανταλλαγή προτάσεων.
Η πιο συμπαθητική είναι η Μέγαιρα παρόλο που μυθολογικά θεωρείται η προσωποποίηση του μίσους και του φθόνου. Η πιο διασκεδαστική είναι η Τισιφόνη. Η τελευταία μιλάει διαρκώς σαν ανεγκέφαλο ζόμπι, αντικαθιστώντας την κλασική λέξη brains των ζώνεκρων με τις λέξεις murder και murderer. Το καταθλιπτικό της τροπάρι δεν αλλάζει ποτέ, η βελόνα παραμένει κολλημένη στις ίδιες λέξεις και ο Zagreus κάνει χαβαλέ με την πάρτη της.
Οι Ερινύες είναι πολύ γρήγορες και διαθέτουν ισχυρές AOE επιθέσεις που τις καθιστούν τρομερά επικίνδυνες σε βάθος χρόνου. Η κοκαλιάρα Λερναία Ύδρα που αποτελεί το δεύτερο boss είναι σαφώς επικινδυνότερη. Τα μοτίβα της δεν είναι δύσκολο να μελετηθούν και να αναπτύξετε αντίμετρα, η ξαφνική παρουσία πολλών κεφαλιών από όλες τις πλευρές είναι που δυσκολεύει τα πράγματα.
Ο Θησέας με τον Μινώταυρο του σας περιμένουν με ανοιχτές τις αγκάλες στα Ηλύσια Πεδία, ένα δίδυμο που αλληλοσυμπληρώνεται και απαιτεί παράλληλη αντιμετώπιση για να εγκαταλείψει την μάχη. Τα bosses δεν εξαντλούνται σε όσα αναφέρθηκαν αλλά δεν έχει νόημα η περαιτέρω εμβάθυνση για την αποφυγή spoilers. Αυτό που θα κρατήσετε είναι ότι, ακόμα και όταν έχετε μεγιστοποιήσει τα abilities του Zagreus και διαθέτετε το αγαπημένο σας όπλο με τα κατάλληλα upgrades, μόνο οι Ερινύες θα σας φανούν ευκολότερες, τα υπόλοιπα bosses θα απειλούν μόνιμα το health σας, διατηρώντας ένα σταθερό ποσοστό αγωνίας και αβεβαιότητας για την έκβαση της μάχης.
Η απόλαυση που προσφέρει η δράση του Hades είναι μοναδική. Επιβάλλει τεράστια πνευματική και σωματική εγρήγορση προκειμένου να αναγνωρίζετε τα αδύνατα σημεία των εχθρών και να τους λιανίζετε προτού σας στύψουν το health bar. Εγκέφαλος και χέρια κάνουν εκατομμύρια υπολογισμούς ανά δευτερόλεπτο, ενεργοποιώντας εν ριπή οφθαλμού και εναλλάξ όλα τα battle mechanics ώστε να αποφύγετε το damage και, ταυτόχρονα, να το μοιράσετε. Μετά από συνεχόμενες ώρες άγριων μαχών πιάνετε τον εαυτό σας να έχει εξαντληθεί τόσο πολύ από την ένταση ώστε να χρειάζεστε διάλειμμα. Είναι καλή ιδέα να έχετε καβατζάρει ενεργειακά ποτά αν σκοπεύετε να ξεπεράσετε το συνεχόμενο τρίωρο παιξίματος ώστε να διατηρήσετε την ορμή σας μέχρι να τελειώσετε.
Το god mode προορίζεται για θεούς
Το Hades διαθέτει το τελειότερα ρυθμιζόμενο επίπεδο δυσκολίας που έχω συναντήσει σε video game από καταβολής της αγαπημένης μας κουλτούρας. Δεν είναι λίγοι εκείνοι ανάμεσά σας οι οποίοι, απογοητευμένοι από τις συντριπτικές ήττες των πρώτων ωρών, θα νιώσουν σαν τον Σίσυφο, θα καταβληθούν από την ματαιότητα του εγχειρήματος και θα τα... μαζέψουν, εγκαταλείποντας το Hades.
Για να αποτρέψει την έξοδό τους από την περιπέτεια, το παιχνίδι ρίχνει την επιλογή God Mode στο τραπέζι, το ευφυέστερο God Mode που ενεργοποιήσατε ποτέ. Αντί να σας κάνει εντελώς άτρωτους ή να αποδυναμώσει τις εχθρικές δυνάμεις μοιράζοντας τους ένα σωρό αναπηρίες, το God Mode λειτουργεί σαν ένα ακόμα upgrade, το οποίο αυξάνει πολύ αργά το damage resistance, κάθε φορά που εξοντώνεστε σε μια εξόρμηση.
Με την δυναμική και καινοτόμο αυτή μέθοδο, ρίχνεστε με τα μούτρα στην μάχη πολεμώντας στο μέγιστο των δυνατοτήτων σας, έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού την σιγουριά ότι, και να πέσετε μαχόμενοι, η επόμενη επίθεση θα βρει τον Zagreus ισχυρότερο. Σκεφτείτε ότι το God Mode upgrade γεμίζει με ταχύτητα 2% ανά θάνατο για να καταλάβετε πόσες φορές πρέπει να χάσετε έως ότου μεταβληθείτε σε ανίκητους ήρωες με 80% damage resistance.
Θα είναι τραγικό λάθος να πέφτετε επίτηδες σε θανάσιμες παγίδες από τα πρώτα δωμάτια της κόλασης για να επιταχύνετε την διαδικασία, θα καταστρέψετε μεγάλο μέρος της μαγείας του Hades. Αντίθετα, δώστε τον καλύτερό σας εαυτό σε κάθε πρόκληση και θα βιώσετε τρομακτική ικανοποίηση ακόμα και με το God Mode on γιατί θα νιώσετε ότι κερδίσατε την μικρή ποσοστιαία ενδυνάμωση με το σπαθί σας.
Το God Mode είναι η καλύτερη απόπειρα των developers για να σας συνδράμουν στον αγώνα σας, να εξαφανίσουν το συναίσθημα του εγκλωβισμού σε μια δυσάρεστη και μη αναστρέψιμη κατάσταση. Την ίδια λειτουργία εξυπηρετεί η δυνατότητά να ανταλλάσσετε εύκολα αποκτηθέντες πόρους με δυσαπόκτητους στο σχετικό γκισέ του Κάτω Κόσμου. Στην αντικατάσταση ενός boon διαπιστώνετε ότι το νέο boon είναι στο ίδιο επίπεδο του παλιότερου, ανακαλύπτετε ότι, το παιχνίδι εξασφαλίζει δύο Daedalus hammers ανά πέρασμα, ακόμα και αν χάσετε ένα από αυτά λόγω αβλεψίας στην επιλογή δωματίου. Όλα τα abilities του Mirror of Night σηκώνουν εύκολο re-specialization ώστε να μην “κολλήσετε” ποτέ εξαιτίας λανθασμένων επιλογών.
Η ανάγκη να αποκτήσετε πρόσβαση σε όλο το υπέρογκο περιεχόμενο θα σας καθοδηγήσει στο να επιστρέψετε ξανά και ξανά στα λημέρια του Κάτω Κόσμου, ακόμα και μετά την πρώτη σας απόδραση. Τότε παρουσιάζεται από το πουθενά ένα πρόσθετο feature, το Pact of Punishment που σας ενθαρρύνει να επιχειρήσετε την επόμενη απόδραση με... αναπηρίες. Επειδή η διαχείριση ενός ψοφιμιού δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστική, το Pact of Punishment υπόσχεται πλούσιες ανταμοιβές για κάθε όπλο που κουβαλάτε. Υπάρχουν συνθήκες που είναι ανεκτές όπως η τεράστια αύξηση του damage των παγίδων και άλλα που δεν τα διανοείστε σαν την ενίσχυση των δαιμόνων και των bosses και την ουδετεροποίηση των upgrades του Mirror of Night που αποκτήσατε με πολύ κόπο.
Τρισδιάστατα μοντέλα που κινούνται σε φόντο στρωμένο από “πλακάκια” βαμμένα στο χέρι. Αυτή είναι η αισθητική της Supergiant Games που τόσο εκτιμήσατε στους περασμένους τίτλους της, αυτή εισπράττετε και με το παραπάνω στο όμορφο Hades. Η ομορφιά είναι η λέξη κλειδί στα γραφικά, τα animations και το artwork των χαρακτήρων φυσικά, εμπνευσμένη από την λατρεία των προγόνων μας για το μεγαλείο της ανθρώπινης φιγούρας. Το τμήμα του voice acting ταυτίζει τους διασκεδαστικούς χαρακτήρες με τις κατάλληλες φωνές με συνέπεια να μεγεθύνεται το οπτικό τους μεγαλείο και να αποκαλύπτονται, για της ακοής, τα συναισθήματά τους.
Στην μουσική επένδυση συναντάτε και πάλι τον Darren Korb, παλιό σας γνώριμο από όλα τα περασμένα games της Supergiant Games. Ο Korb κατέχει την τέχνη της μουσικής σύνθεσης, αναδεύοντας με τις συνθέσεις του την ατμόσφαιρα των μυθικών χώρων στους οποίους περιπλανιέστε. Η μουσική περιλαμβάνει Rock, Metal, αλλά και Rock συνδυασμένη με όργανα όπως το μπουζούκι, προκειμένου να δοθεί ένας Ελληνικός τόνος, λόγω της μυθολογίας.
Άξιο, άξιο
Το Hades είναι ένα Roguelike Action RPG γεμάτο συναρπαστικές δοκιμασίες και ενδιαφέρουσες εκπλήξεις. Είναι τόσο γεμάτο από περιεχόμενο που απελευθερώνεται σταδιακά όσο αγωνίζεστε με τον ήρωά σας ώστε δεν θα πάψετε ποτέ να συναντάται νέα πρόσωπα και πράγματα, ακόμα και μετά από δεκάδες ώρες παιχνιδιού. Πάρτε για παράδειγμα το fishing mini game που ξεπηδά κατόπιν ειδικής κατασκευής που επιμελείται o εργολάβος του Άδη (το Hades εμπεριέχει ολόκληρο μενού αφιερωμένο στην εσωτερική διακόσμηση της κόλασης) για να καταλάβετε πόσα μπορούν να προκύψουν από το πουθενά.
Τα mini bosses που εμφανίζονται αιφνιδιαστικά είναι ένα επιπλέον παράδειγμα. Αντίστοιχα προοδευτική είναι και η ανάπτυξη των διαλόγων με τους NPCs να αναγνωρίζουν τις φορές που σας αντιμετώπισαν, τα αποτελέσματα της σύγκρουσης και τις δυνάμεις που ενσωματώνει ο Zagreus. Η συνέργεια μεταξύ των battle mechanics και του συνόλου των αντικειμένων που κουβαλά είναι μοναδική. Η πυρετώδης δράση και η έξαψη που προκαλεί η σταδιακή πρόοδος είναι το επιστέγασμα ενός υποδειγματικού τίτλου.
Αρχική δημοσίευση: Gameworld