Η μοσχοβίτικη “λατρεία” που ακούει στο όνομα 1C Entertainment (King’s Bounty, Ancestors Legacy, Deep Sky Derelicts) ένωσε τις δυνάμεις της με την φινλανδική Resistance Games για να σας παρουσιάσει εντός φθινοπώρου μια πολύωρη γεύση του τι σημαίνει εγκληματική οργάνωση, στο μοναδικό πλαίσιο στο οποίο οι εγκληματικές πράξεις έχουν ωφέλιμη υπόσταση, στην τέχνη, στο Company of Crime.
To Company of Crime είναι ένα συναρπαστικό Tactical Strategy δημιουργημένο στην αγαπημένη μας μορφή τέχνης, τα video games. Διαχωρίζεται σε φανταστικά σκηνικά δράσης διαδραματιζόμενα σε γύρους και στην εκτεταμένη διαχείριση πόρων που απαιτεί η δημιουργία και η ανάπτυξη μιας εγκληματικής αυτοκρατορίας.
Το επίκεντρο της ιστορίας του ανιχνεύεται σε μια εποχή μεγάλης πολιτιστικής αναγέννησης για το Ηνωμένο Βασίλειο, την δεκαετία του 1960. Η μόδα, η μουσική και ο κινηματογράφος μετασχηματίστηκαν σε τρομακτικό βαθμό, ταράζοντας τις απαρχαιωμένες αξίες της προηγούμενης γενιάς και προκρίνοντας την ελευθερία στην ζωή και το συνώνυμό της, τον έρωτα. Με την ζωή να ανθίζει παντού τριγύρω, θα ήταν περίεργο αν ο μεγάλος της εχθρός, ο θάνατος, δεν πάσχιζε να μειώσει την ακτινοβολία της, λαμβάνοντας την γνώριμη μορφή του υποκόσμου.
Το πρώτο αξιόλογο χαρακτηριστικό του Company of Crime που απολαμβάνετε είναι η δυνατότητα να ακολουθήσετε εγκληματική καριέρα ή να πατήσετε σαν κατσαρίδες τα κατακάθια του υποκόσμου ασκώντας αστυνομική εξουσία. Τα δύο διαθέσιμα campaigns παρουσιάζουν αξιοπρόσεκτες διαφορές στην διαχείριση πόρων ενώ ακολουθούν απαράλλαχτα το ίδιο μοτίβο δράσης, που δεν χρειάζεται αλλαγή διότι είναι άρτιο. Στο campaign των μαφιόζων, οι οπαδοί της σειράς Peaky Blinders σαν τον γράφοντα, θα βιώσετε συναρπαστικές εμπειρίες που θα σας την θυμίσουν έντονα. Τα δύο αδέρφια που ξεκινούν την εγκληματική τους οργάνωση από το μηδέν, δεν παρουσιάζονται σαν παρανοϊκοί δολοφόνοι και ψυχροί εγκληματίες αλλά σαν επιχειρηματίες που χρησιμοποιούν αθέμιτες μεθόδους για να κυριαρχήσουν επί των ανταγωνιστών τους.
Ο χάρτης του campaign καλύπτει ένα σωρό περιοχές του Λονδίνου και ο σκοπός σας είναι να τις κατακτήσετε μια προς μια αν ανήκετε στην κλίκα του υποκόσμου. Για να το πράξετε πρέπει, αφενός, να διώξετε τις ανταγωνιστικές συμμορίες από τα... χωράφια σας και, αφετέρου, να θέσετε υπό άμεσο έλεγχό τις νόμιμες επιχειρήσεις που θα σας πλουτίσουν. Με εκβιασμούς, με απειλές και με ξυλοδαρμούς στρέφετε αργά αλλά σταθερά τους επιχειρηματίες με το μέρος σας.
Η αύξηση του σεβασμού που εμπνέετε τις καθιστά έτοιμες για εχθρική εξαγορά. Ο εξαναγκασμός επιτυγχάνεται όταν τα μέλη της ομάδας που στείλατε, αρχικά τέσσερα, στην συνέχεια ολοένα και περισσότερα με την απόκτηση πολυάριθμων pubs, καταφθάνουν στην επιχείρηση και αρχίζουν να δέρνουν υπαλλήλους και εργοδότη. Όταν τα στελέχη της επιχείρησης βρεθούν όλα στα γόνατα, την κοπανάτε από την πλησιέστερη έξοδο προτού σκάσουν μύτη οι μπάτσοι και γίνει το “έλα να δεις”.
Η πλοήγηση στον χάρτη και τα game mechanics που καθορίζουν την δράση σας πάνω του είναι εύχρηστα και άμεσα αναγνωρίσιμα. Το ντεκόρ μοιάζει με επιτραπέζιο παιχνίδι που έχετε απλώσει πάνω στο τραπέζι και τα εικονίδια πάνω του παρουσιάζουν ευδιάκριτη ομοιότητα με τα πιόνια της ντάμας. Ο χάρτης είναι γαρνιρισμένος τριγύρω με τα εργαλεία της δουλειάς του ατόμου που τον χρησιμοποιεί. Για παράδειγμα, έχοντας επιλέξει την καριέρα ενός γκάνγκστερ, απολαμβάνετε την θέα μιας σιδερογροθιάς σε περίοπτη θέση ώστε να μην ξεχνάτε τι ήσαστε. Τα εικονίδια είναι οι επιχειρήσεις στις οποίες μπαίνετε με ένα απλό κλικ, διαβάζετε την αναλυτική περιγραφή της λειτουργίας τους και διακρίνετε άμεσα τις διαθέσιμες ενέργειες με τα αποτελέσματά τους.
Οι τέσσερις βασικοί πόροι (fear, respect, influence, capital) φιγουράρουν στην κορυφή του ώστε να ξέρετε που πρέπει να ρίξετε το βάρος των δραστηριοτήτων σας και η επιτάχυνση του χρόνου έως το επόμενο σημαντικό event αναπαρίσταται με το αιώνιο σύμβολο του χρόνου, το ρολόι. Η χειραγώγηση του χρόνου είναι ένας κρίσιμος παράγοντας για την επιτυχία. Δίνοντας εντολή για οποιαδήποτε παράνομη δραστηριότητα, βλέπετε άμεσα πόσο χρόνο θα πάρει.
Αμέσως αμέσως υπολογίζετε τις αγορές εξοπλισμού και βοηθητικών αντικειμένων, την ανάρρωση των υφισταμένων σας από προηγούμενη μάχη και την έξοδο όσον φυλακίστηκαν ώστε όλα να συμπίπτουν ιδανικά. Δεν θέλετε να πάτε σε σκηνικό βρωμόξυλου με κουρασμένους μπράβους ή με σοβαρές ελλείψεις της ομάδας σε προσωπικό και εξοπλισμό γιατί η ήττα θα είναι εξασφαλισμένη. Τα objectives και οι αποστολές που έχετε αναθέσει στους υπαλλήλους σας είναι μόνιμα “καρφιτσωμένα” στην οθόνη ώστε να μην ξεχαστείτε. Τα menus στο κάτω μέρος σας οδηγούν στις βασικές ενότητες διαχείρισης των δυνάμεών σας με ένα κλικ.
Παίζοντας φονικό παιχνίδι
Αναμφίβολα τα game mechanics των συμμοριτών είναι συναρπαστικότερα από τα αντίστοιχα των αστυνομικών διότι χαρακτηρίζονται από μεγάλη ποικιλία και ελευθερία κινήσεων. Θα εκβιάσετε, θα τρομάξετε, θα απειλήσετε, θα δείρετε αλύπητα ανταγωνιστές, αθώους πολίτες και επιχειρηματίες, θα πετάξετε με τις κλωτσιές τους μαφιόζους από τις επιχειρήσεις στις οποίες κατσικώθηκαν. Η συντριπτική πλειοψηφία των δραστηριοτήτων σας επιλύεται στο πεδίο της μάχης, εκτός και αν ο δείκτης του φόβου έχει φτάσει στα ύψη. Στην περίπτωση αυτή, οι εκβιασμοί εκτελούνται αυτόματα γιατί οι κάτοικοι έχουν μάθει να σας τρέμουν.
Το τίμημα της ελευθερίας που πληρώνετε σαν γκάνγκστερ είναι ο μηχανισμός του heat. Σπάζοντας μαγαζιά και πλακώνοντας κόσμο, προσελκύετε σταδιακά το ενδιαφέρον των διωκτικών αρχών οι οποίες σας κυνηγούν λυσσαλέα όσο περνά ο καιρός. Ένας σίγουρος τρόπος για να τους τσαντίσετε είναι να δείρετε ή να σκοτώσετε πολίτες και μπάτσους. Τότε οι αστυνομικές δυνάμεις εμφανίζονται ταχύτατα στις επιθέσεις σας με πολυάριθμο προσωπικό και άγριες διαθέσεις. Παράλληλα, βάζουν στο στόχαστρο τις επιχειρήσεις σας και εκτελούν αιφνιδιαστικές εφόδους οι οποίες οδηγούν σε συλλήψεις ή αιματοχυσία. Για να τσακίσετε το heat, “χρυσώνετε” τους δημοσιογράφους της κάθε περιοχής και οι πληρωμένες πένες σας πλέκουν το εγκώμιο. Ο δείκτης του heat μειώνεται σταδιακά και μόνος του αν δεν ασχοληθείτε με παράνομες δραστηριότητες, προφανώς όμως αυτό δεν γίνεται, το να απέχετε από τις παρανομίες είναι σαν να ζητάτε από ένα ψάρι να μην κολυμπά!
Η ανάπτυξη είναι το βασικό ζητούμενο της εγκληματικής σας οργάνωσης, ανάπτυξη των μελών και των πόρων της διαμέσου μιας σειράς συναρπαστικών επιλογών. Το ξυλίκι που μοιράζουν απλόχερα οι μπράβοι σας στον κόσμο τους φιλοδωρεί με άφθονα xp τα οποία ανεβάζουν το level τους, ξεκλειδώνοντας δύο νέα skills ανά level. Δυστυχώς δεν μπορείτε να επιλέξετε και τα δύο, συνεπώς πρέπει να αποφασίσετε ποιο skill θα ενισχύσει περισσότερο τον ρόλο του χαρακτήρα. Για να μην μείνετε παραπονεμένοι όμως και ξύνετε το κεφάλι σας, διερωτώμενοι μήπως επιλέξατε το λάθος skill (μετά την επιλογή δεν υπάρχουν πισωγυρίσματα), μισθώνετε άτομα του ίδιου class και επιλέγετε διαφορετικό σετ skills για τον καθένα, καλύπτοντας όλα τα ενδεχόμενα.
Τα classes είναι μόλις τέσσερα αλλά δεν χρειάζεστε περισσότερα αφού καλύπτουν όλα τα πόστα μιας σοβαρής συμμορίας. Έχετε τους bouncers για να πείθουν τους ανταγωνιστές για την ορθότητά των θέσεών σας, “χειροτονώντας” τους πρώτα φυσικά. Οι bouncers είναι ιδανικοί στην πρόκληση σωματικών βλαβών και στην μετατόπιση των εχθρών στον χώρο με ειδικά skills, φανταστικοί λοιπόν στο να ξεμπλοκάρουν τους μαχητές που είναι περικυκλωμένοι ή στριμωγμένοι στην γωνία.
Οι torturers ασχολούνται περίπου με την ίδια δουλειά, δηλαδή σπάνε κόκαλα και ηθικό έως ότου ανοίξει χώρος στις γειτονιές για τα δικά σας “παιδιά”. Πλήττοντας ευαίσθητα σημεία της ανατομίας των αντιπάλων, είναι ειδικοί στο να τους αχρηστεύουν για κάποιο διάστημα, καθιστώντας ευκολότερη την εξόντωσή τους. Οι brains είναι εξαιρετικές υποστηρικτικές μονάδες και πυροβολούν καλύτερα από όλους, άρα τους θέλετε παρόντες σε οπλομαχίες. Οι smugglers έχουν τα χαρακτηριστικά ενός επαγγελματία κλέφτη. Μπαίνουν και βγαίνουν σαν τον άνεμο στο πεδίο της μάχης, ρίχνουν έξτρα μπουνιές και η ευελιξία τους κάνει δύσκολους στόχους.
Το δεύτερο σκέλος της ανάπτυξης της οργάνωσής σας είναι η κατάκτηση επιχειρήσεων και κτιρίων που θα ανοίξουν έναν κρουνό από πολύτιμους πόρους. Στην ενότητα locations βλέπετε τα αποκτήματα σας, πόσα αποδίδουν, πόσες επιχειρήσεις του ίδιου κλάδου χρειάζεστε για να αποδώσουν περισσότερα και κάνετε τα πλάνα σας.
Επειδή το κεφάλαιό σας είναι μόνιμα ελλειμματικό, θα ρίξετε το βάρος των ενεργειών σας στην απόκτηση επιχειρήσεων οι οποίες παρέχουν χρήμα, μετά θα στραφείτε σε εκείνες που επιτρέπουν περισσότερα μέλη στις ομάδες κρούσης σας και κατόπιν θα ασχοληθείτε με τις υπόλοιπες. Στα locations έχετε επαφή και με τους σκιώδεις εμπόρους που θα σας προσφέρουν όπλα και φάρμακα για να τα φέρετε βόλτα στις αδιάκοπες οδομαχίες. Σουγιάδες, ρόπαλα, σφυριά, πιστόλια, οπλοπολυβόλα και άφθονες χημικές ουσίες που θεραπεύουν και τσιτώνουν τους μαχητές του δρόμου που διοικείτε, είναι διαθέσιμα με την καταβολή του ανάλογου τιμήματος.
Υπερβολική χρήση βίας, το χειρότερο ανέκδοτο
Το gameplay των πολισμάνων τους μετατρέπει σε μια δύναμη άμεσης αντίδρασης στις εγκληματικές πρωτοβουλίες των συμμοριών που λυμαίνονται το Λονδίνο. Οι πόροι σας είναι μια πάνοπλη ομάδα αστυνομικών και ένα σωρό περίπολα που χτενίζουν τις γειτονιές αναζητώντας πληροφορίες για τις κινήσεις των εγκληματιών. Ο δείκτης που πρέπει να αυξάνεται συνέχεια στις γειτονιές που επιβλέπετε είναι το safety, η ασφάλεια των πολιτών. Η καλύτερη πηγή πληροφόρησής σας δεν είναι άλλη από τα “καρφιά” που κρύβονται σε όλες τις περιοχές και σας ενημερώνουν για εγκληματικές ενέργειες, στέκια και άλλα ωραία πράγματα που σχετίζονται με τον υπόκοσμο.
Δυστυχώς οι ρουφιάνοι δεν “κελαηδούν” πάντοτε συνεπώς στέλνετε και υπαξιωματικούς σας προκειμένου να ανακαλύψουν στοιχεία. Η έκδοση εντάλματος σας επιτρέπει επιδρομές σε ύποπτα στέκια για να συλλάβετε τα αποβράσματα και να κατασχέσετε εγκληματικά έγγραφα. Τα classes των αστυνομικών έχουν πανομοιότυπες λειτουργίες με εκείνα των εγκληματιών, με τα ονόματα μόνο να προσαρμόζονται στην... μπατσική πραγματικότητα. Ανακριτές, ερευνητές της σήμανσης (CSI ντε) και ντετέκτιβ των ανθρωποκτονιών έχουν θέση στην αστυνομική σας ορδή και πάνε πακέτο με τα ίδια skills που διαθέτουν και οι εγκληματίες.
Το campaign των μπάτσων έχει τα υπέρ και τα κατά του. Σας απαλλάσσει προφανώς από το διαρκές άγχος του heat και των αστυνομικών επιδρομών οι οποίες πλήττουν σοβαρά τις επιχειρήσεις των παρανόμων. Το οπλοστάσιο της αστυνομίας είναι πάντοτε εξοπλισμένο με την τελευταία λέξη της πολεμικής τεχνολογίας της εποχής. Τι πιστόλια, τι αυτόματα, τι ρόπαλα, τι αλεξίσφαιρα, οι αστυνομικοί είναι σε θέση να εμφανιστούν οπλισμένοι σαν αστακοί σε όλες τις επιχειρήσεις. Το πρόβλημα που εντόπισα είναι το ότι ο σεναριογράφος του Company of Crime δεν είναι ο James Ellroy, δηλαδή ένας συγγραφέας με ήρωες αστυνομικούς βουτηγμένους στο έγκλημα.
Σας απαγορεύεται να ασκήσετε ακραία βία, να τραβήξετε όπλα και να γεμίσετε κουμπότρυπες τα καταγώγια και τους τρωγλοδύτες τους. Για να ακριβολογώ, μπορείτε να το κάνετε αλλά οι πιστολέρο μπάτσοι θα μπουν σε διαθεσιμότητα για πολλές μέρες, θα μειωθεί δραματικά το προσωπικό σας και θα βρεθείτε ασυναίσθητα να τραγουδάτε ¨δυο νομά σε ένα δωμά, οι μπάτσοι γίνανε κιμά”! Η επιλογή του game designer εδώ είναι σωστή και ρεαλιστική, εντούτοις δεν σας αφήνει να απολαύσετε την τρομερή δύναμη πυρός που διαθέτετε σε όλες τις επιδρομές σας. Ευτυχώς, στις αποστολές όπου οι φατρίες του υποκόσμου έχουν κηρύξει ανοιχτό πόλεμο και χρησιμοποιούν πυροβόλα όπλα, η απαγόρευση της οπλοχρησίας αίρεται και είστε σε θέση να εκτελέσετε ένα λουτρό αίματος.
Τα δωμάτια του πόνου
Ερχόμαστε τον τομέα της δράσης που ξεχωρίζει από το υπόλοιπο πακέτο και είναι η εθιστικότερη αλληλεπίδραση σας με το Company of Crime. Προτού ξεσπάσει η βία, επιλέγετε το σημείο εισόδου που δείχνει ελκυστικότερο στον χάρτη του κτιρίου. Συνήθως χτυπάτε από την μεριά που ο εχθρός έχει τους λιγότερους μπράβους ούτως ώστε να προλάβετε να αναπτυχτείτε πριν εμπλακείτε με όλες τις εχθρικές δυνάμεις. Τα combat mechanics είναι τα γνώριμα και αγαπημένα των Tactical Strategy με τις δυνάμεις σας να συμπεριφέρονται σαν πιόνια, τα οποία ξοδεύουν τα δύο action points τους για μετακίνηση και επίθεση, ανάλογα με τις περιστάσεις.
Τα εικονίδια που αντιπροσωπεύουν τις ενέργειές τους είναι αναλυτικότατα και τα απομνημονεύετε πολύ σύντομα για να μην χρειάζεται να διαβάζετε συνέχεια την περιγραφή τους. Η συνεργασία των εικονιδίων και η εξάρτηση της δράσης από το περιβάλλον οδηγούν σε καταπληκτικές μάχες σώμα με σώμα. Οι μαχητές χτυπούν αυτόματα και ανέξοδα όποιον τολμά να πατήσει στην ζώνη ελέγχου που τους περιβάλλει και αυτό είναι σημαντικό πρόβλημα αφού σας συμφέρει να επιτίθεστε πισώπλατα για να επιτυγχάνετε critical hits.
Εδώ έρχεται η μελέτη του περιβάλλοντος και η έξυπνη χρήση των διαθέσιμων actions να βάλει σε εντατική λειτουργία το μυαλό σας και να οδηγήσει σε απίθανες στρατηγικές μανούβρες. Αν δεν μπορείτε να πλευροκοπήσετε έναν εχθρό, του πετάτε μπουκάλια, τον κλωτσάτε με δύναμη πάνω στον τοίχο, τον αρπάζετε από τον γιακά και τον πετάτε δύο μέτρα πιο πέρα, καθιστώντας τον ευάλωτο σε περικύκλωση.
Βρώμικα χτυπήματα αχρηστεύουν τους δυνατότερους εχθρούς, τα bosses. Αγκαλιάζετε έναν αντίπαλο και διευκολύνετε τον συμπολεμιστή σας να του καταφέρει μπαράζ χτυπημάτων. Η ενέργεια της σύλληψης βάζει τους αστυνομικούς σε πλεονεκτική θέση αφού εξουδετερώνουν την εχθρική αντίσταση δίχως να εξαντλήσουν τα stamina και health bars του εχθρού. Η ποικιλία των skills, τα αντικείμενα του ντεκόρ που χρησιμοποιούνται για κάλυψη και τα διαθέσιμα όπλα σας παρέχουν την δυνατότητα να συνθέσετε ένα σωρό βίαιες χορογραφίες.
Η εναλλαγή των μελών της ομάδας δράσης είναι πανεύκολη και άμεση και όλες οι χρήσιμες πληροφορίες (θέση των εχθρών στον χώρο, κατάλληλο σημείο για να πετύχετε μέγιστο damage κ.ο.κ.) είναι πάντα ορατές. Ο χειρισμός της κάμερας είναι απλός με τις περιστροφές, τις μεγεθύνσεις και τις εναλλαγές από όροφο σε όροφο. Η μεγέθυνση μπορούσε να προσεγγίζει καλύτερα τους χαρακτήρες και η εναλλαγή ορόφων να ακτινογραφεί ομαλότερα τους χώρους προς κατάκτηση.
Παίζοντας κλέφτες και αστυνόμους στο Company of Crime απολαμβάνετε εκτός του gameplay και το καλαίσθητο animation που συνοδεύει τα πορτραίτα των χαρακτήρων της ομάδας σας. Βλέπετε με ικανοποίηση ότι τα μοντέλα που χειρίζεστε στο πεδίο της μάχης είναι πιστά αντίγραφα των πορτρέτων, διασκεδάζετε με την ζωντάνια που επιδεικνύουν στις μάχες, πωρώνεστε με τις ανταλλαγές πυροβολισμών και τα ακροβατικά που εκτελούν πάνω σε πάγκους και τραπέζια. Η καταπληκτική μουσική υπόκρουση μεταφέρει αυτούσιο το μουσικό γίγνεσθαι της δεκαετίας του 1960 και εμφυσά ρυθμό ακόμα και αν έχετε κουραστεί από τις διαδοχικές μάχες. Τα ηχητικά εφέ που συνοδεύουν το ξύλο και το πιστολίδι δυναμώνουν την ατμόσφαιρα αλλά είναι η μουσική που σας οδηγεί στην πηγή της απόλαυσης, τον εντατικό βομβαρδισμό από άμεσες αποφάσεις και τις ορατές συνέπειές τους στο game world.
Ένοχες απολαύσεις
To Company of Crime ξεχειλίζει από έμπνευση δανεισμένη από την πραγματική ζωή αλλά και την τέχνη. Σας μεταφέρει με μαγικό τρόπο σε παρελθούσα ιστορική πραγματικότητα, μετατρέποντας δυσάρεστες καταστάσεις ανομίας και βίας σε ένα στιλιστικό πανδαιμόνιο. Δεν ασχολείται με ηθικά διλήμματα και σας τοποθετεί στην θέση αμφότερων των δυνάμεων της τάξης και της αταξίας, επιδιώκοντας να σας διασκεδάσει με το gameplay του. Το Tactical κομμάτι υπερτερεί κατά πολύ της διαχείρισης πόρων αφού έχει δανειστεί τα καλύτερα συστατικά των Tactical Strategy και τα έχει εστιάσει στις μάχες σώμα με σώμα. Τα θετικά του στοιχεία αμαυρώνονται από κάποια αρνητικά που εστιάζονται κυρίως στο τεχνικό μέρος όμως το gameplay είναι αρκετά εμπνευσμένο για να δικαιολογήσει την αγορά του.
Αρχική δημοσίευση: Gameworld
Αφήστε μια απάντηση