Η σειρά των Atelier είναι ένα από τα σπουδαιότερα brands στην gaming βιομηχανία διότι κουβαλάει πίσω της μια ουρά από, ούτε ένα, ούτε δύο αλλά πάνω από 20 τίτλους. Στην Ιαπωνία κυκλοφορεί από το 1997 αλλά ο υπόλοιπος κόσμος την πήρε πρέφα από το 2005 και μετά, με την κυκλοφορία του Atelier Iris: Eternal Mana. Η μοναδικότητα της σειράς είναι η επικέντρωση του gameplay στο crafting και στην εξερεύνηση μιας μεγάλης πόλης, χωρισμένης σε περιοχές. Η πρώτη μου επαφή με την σειρά πραγματοποιήθηκε με το Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book που γουστάρισα αφάνταστα. Οι υποχρεώσεις μου με άλλα games με απέτρεψαν από το να ακολουθήσω ένα προς ένα τα βήματα της σειράς μετά το Atelier Sophie ή να επιστρέψω στις ρίζες του franchise για να το γνωρίσω καλύτερα. Φέτος έφτασε επιτέλους η στιγμή να εντρυφήσω στο Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout και το sequel του και να θυμηθώ όλα τα χαρακτηριστικά του μοναδικού αυτού franchise που με τράβηξαν κοντά του.
H εφηβεία είναι ασυμβίβαστη
Το Atelier Ryza αφηγείται με γλαφυρότητα την ιστορία ενηλικίωσης της Reisalin Stout (χαϊδευτικό Ryza) και των φίλων της οι οποίοι είχαν την τύχη (από την πλευρά τους όμως, την ατυχία) να ζουν σε ένα ειδυλλιακό νησιώτικο χωριό. Οι έφηβοι πρωταγωνιστές και πρωταγωνίστριες βαριούνται από την καθημερινή επανάληψη των ίδιων δραστηριοτήτων και τα στενά όρια της κοινότητάς όπου ζουν τους κάνουν να ασφυκτιούν. Καταφεύγοντας αρχικά στην φαντασία τους για να αποδράσουν, στην συνέχεια θα γνωριστούν με έναν Αλχημιστή και την πολεμίστρια σύντροφό του και θα ανακαλύψουν έναν μαγευτικό κόσμο, πέρα από τα πιο τρελά τους όνειρα.
Εκ πρώτης όψεως, το Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout είναι ένα JRPG γεμάτο στερεότυπους anime χαρακτήρες, ατελείωτες μάχες με τέρατα, bosses, αδιάκοπο leveling και grinding κ.ο.κ. Στην πραγματικότητα η συνταγή του απέχει πολύ από τις προσδοκίες που δημιουργεί η αισθητική του. Φυσικά οι χαρακτήρες είναι εικονογραφημένοι και συμπεριφέρονται αρχικά σαν κλασικοί anime χαρακτήρες.
Στα πρόσωπα του δράματος περιλαμβάνονται ζωηρές και φαντασιόπληκτες μικρούλες, σπασίκλες που γκρινιάζουν μόνιμα για την τύχη τους σαν τον C3PO του Star Wars, χαριτωμένες κοπελίτσες με υπερβολικά ευγενική και καλή συμπεριφορά, σωματώδεις έφηβοι που το παίζουν “αντράκια” κ.ο.κ. Όσο βαθαίνει το σενάριο, θα παρατηρήσετε ότι τα φαινόμενα απατούν, ότι οι ήρωες και οι ηρωίδες είναι πολύ πιο σύνθετοι απ’όσο νομίζατε και παλεύουν με τους προσωπικούς τους δαίμονες. Αργά αλλά σταθερά θα τους παρακολουθήσετε να αλλάζουν, να ωριμάζουν και να εξελίσσονται σε νέες προσωπικότητες. Το γεγονός θα σας γεμίσει ικανοποίηση και δεν αποκλείεται να ταυτιστείτε με τις περιπέτειες και τις ιστορίες τους.
Όταν ξέσπασε η (εφη)β(ε)ία
Το δεύτερο και σημαντικότερο σκέλος των JRPGs το οποίο είναι οι ατελείωτες μάχες και το ανελέητο grinding έως ότου η ομάδα που διοικείτε μπορεί να εξοντώσει μόνη της ένα εκατομμύριο εχθρούς, πάει περίπατο αρκετά γρήγορα στο Atelier Ryza. Μην τρομάζετε, οι μάχες είναι παρούσες και θα σας απασχολήσουν για αρκετό χρόνο, δεν έχουν όμως το ίδιο βάρος που έχουν σε ένα JRPG. Το σύστημα μάχης είναι πραγματικά εξαιρετικό γιατί γίνεται γρήγορα κατανοητό και ευνοεί έξυπνους πειραματισμούς και τακτικές στην διάρκεια της μάχης. Οι εχθροί σας περιφέρονται στην ύπαιθρο και εξαρτάται από τις διαθέσεις σας το αν θα τους χτυπήσετε ή θα τους αγνοήσετε. Αν σας δουν, θα πλησιάσουν με απειλητικές διαθέσεις όμως κανένας αντίπαλος δεν είναι το ίδιο γρήγορος με την Ryza, πράγμα που σημαίνει ότι, αν το βάλετε στα πόδια, δεν θα σας πιάσει ποτέ.
Τα τέρατα που θα αντιμετωπίσετε βγαίνουν σε διάφορα μοντέλα αλλά, προσωπικά, δεν θα τα αποκαλούσα τέρατα. Χαριτωμένες νεραϊδούλες, κινούμενες γλίτσες με αστείες φατσούλες, ζωάκια και ένα σωρό όμορφα πλάσματα σίγουρα δεν ενδείκνυνται για να ασκήσετε βία πάνω τους. Ασφαλώς η βία είναι αναίμακτη και οι μάχες δίνουν την αίσθηση συγκρούσεων σε ολόγραμμα όπου δεν παθαίνει κανείς σοβαρή ζημιά. Το επίπεδο δυσκολίας τους είναι εξαιρετικά χαμηλό συνεπώς δεν θα αντιμετωπίσετε μεγάλες δυσκολίες, παρά μόνο όταν έρθετε πρόσωπο με πρόσωπο με κάποια δύσκολα bosses. Στις εν λόγω περιπτώσεις, δεν υπάρχει περίπτωση να υπερασπιστείτε επιτυχώς την ομάδα σας αν δεν προνοήσατε να συνθέσετε τον καλύτερο δυνατό εξοπλισμό. Όπλα, πανοπλίες και επιθετικά items απαιτούν ειδικά crafting items, συνταγές, πολύ σκέψη και αναζήτηση για να αποκτηθούν.
Η ιδιομορφία των μαχών είναι η μίξη της εξέλιξης σε πραγματικό χρόνο και ενός turn-based συστατικού που ενεργοποιείται με τα quick actions. Η σειρά κατά την οποία δρουν οι αντιμαχόμενοι διακρίνεται στα εικονίδια τους που κατρακυλούν στα αριστερά της οθόνης έως ότου τοποθετηθούν σε μια υποδοχή (κυκλική για την ομάδα σας, ρομβοειδή για τους εχθρούς). Τότε είστε σε θέση να αλλάξετε θέση στο πεδίο της μάχης, να επιτεθείτε με τα μαγικά skills σας, να εκτελέσετε το basic attack του χαρακτήρα που ελέγχετε ή να αξιοποιήσετε τα items σας. Ότι και να πράξετε, το cooldown system με τα εικονίδια που προανέφερα δεν σταματά να κινείται, βιάζοντας σας έτσι να πάρετε γρήγορες αποφάσεις.
Το παιχνίδι με τα tactics levels και τα items είναι η πεμπτουσία της στρατηγικής στο πεδίο της μάχης. Η δυνατότητα να αναλάβετε οποιονδήποτε χαρακτήρα με το πάτημα ενός button σας βοηθά να χαρείτε τις ικανότητες όλης της τριάδας που διαθέτετε (στον πάγκο θα έχετε ισάριθμους χαρακτήρες για την απαραίτητη ποικιλία, τους οποίους θα προσθαφαιρείτε πριν τις μάχες). Ταυτόχρονα, είστε σε θέση να ικανοποιήσετε τις απαιτήσεις των quests των μελών της ομάδας τα οποία ξεκλειδώνουν σημαντικά skills και βελτιώνουν σημαντικά την απόδοσή τους. Η δραστηριοποίηση στην μάχη προσφέρει τον πόρο των action points (AP) τα οποία τροφοδοτούν ανά δεκάδα ένα tactics level. Η διαχείριση των AP καθορίζει εν πολλοίς την έκβαση της μάχης. Οι επιλογές σας είναι να τα ξοδέψετε για να ανεβάσετε τα tactics levels και να πολλαπλασιάσετε τα basic πλήγματά σας ή να τα κρατήσετε για να τροφοδοτήσετε τα skills σας.
Ευτυχώς υπάρχει και το φοβερό mechanic του quick action το οποίο σταματάει το ρολόι της μάχης και σας επιτρέπει να εξαπολύσετε items ή skills στους εχθρούς. Το mechanic των items και των cores που τα τροφοδοτούν είναι μια επιπλέον στρώση στην στρατηγική “τούρτα” του battle system του παιχνιδιού. Τα battle items προξενούν φοβερές απώλειες στα εχθρικά health bars εφόσον τα έχετε συνθέσει σωστά και είναι αρκετά ισχυρά. Η χρήση τους τρώει όμως και ένα core από τον περιορισμένο αριθμό που διαθέτετε, περιορίζοντας σε αυτό ακριβώς τον αριθμό τις χρήσεις τους. Όταν τελειώσουν τα cores, θυσιάζετε ένα από τα αντικείμενα για να τα ανανεώσετε, χάνοντάς το έως ότου κάνετε rest ή επιστρέψετε στην βάση για “ξαναγέμισμα”.
Η συνεργασία των μελών της ομάδας σας περνά από την ρύθμιση του mode σύμφωνα με το οποίο μάχονται και από τα action orders. Δύο modes υφίστανται και το negative είναι αυτό που θα κρατάτε μόνιμα ενεργοποιημένο ώστε οι συμπολεμιστές σας να μην καταναλώνουν τα action points στα skills τους. Το aggressive προτιμάται μόνο στις χρονοβόρες μάχες, όταν θα έχετε ανεβάσει τα tactics levels και θα σας περισσεύουν ap για να ξοδεύονται από όλους. Οι action orders είναι προτροπές των συμπαικτών σας προς συγκεκριμένες ενέργειες. “Χρησιμοποίησε items”, “ρίξε μαγικές επιθέσεις”, “χτύπα με physical attacks” είναι το σύνολό τους. Αν τις αγνοήσετε, δεν έγινε και τίποτα. Σας συμφέρει όμως να τις ακούσετε γιατί τότε, ο χαρακτήρας που έδωσε την... παραγγελιά, χτυπά τον εχθρό που στοχεύετε με ένα άκρως καταστροφικό skill.
Τα μυστικά των αλχημιστών βρίσκονται στο τσουκάλι τους
Η φύση, το περιβάλλον του Atelier Ryza είναι καμωμένο επίτηδες για να πλαισιώσει τον πυρήνα του gameplay που είναι η εξερεύνηση και η συγκομιδή συστατικών για τις αλχημικές δραστηριότητές σας. Προσωπικά αγαπώ πολύ περισσότερο την δράση παρά τα crafting στοιχεία στα games που παίζω, εντούτοις με εξέπληξαν τα crafting mechanics του Atelier Ryza, αναγκάζοντάς με να τους χαρίσω την αμέριστη προσοχή μου. Από την διαδικασία της συγκομιδής ακόμα διακρίνετε την σπουδή με την οποία ο game designer έχτισε τα mechanics του ώστε να είναι διασκεδαστικά ακόμα και εκεί που δεν το περιμένετε.
Τα συστατικά του crafting βρίσκονται διάσπαρτα σε όλο τον κόσμο του Atelier Ryza και σας αναμένουν να τα παραχώσετε στο inventory και στην συνέχεια στο κιβώτιο που βρίσκεται στο δωμάτιο σας. Η χωρητικότητα του inventory είναι ένα πρόβλημα που θα σας απασχολήσει αρκετά τις πρώτες ώρες του playthrough σας διότι είναι περιορισμένη, δηλαδή ουδέποτε αρκεί για να χωρέσει όλα τα αντικείμενα που βρίσκονται σε μια περιοχή. Στην πορεία θα αναβαθμίσετε το inventory διαμέσου της αλχημείας, διευκολύνοντας έτσι κατά πολύ την ζωή σας και εξαφανίζοντας τα ενοχλητικά “μπρος πίσω” στην εκάστοτε βάση για άδειασμα των πλεοναζόντων υλικών.
Αρκετά αντικείμενα μαζεύονται από το avatar σας με τον πιο παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή πατώντας ένα πλήκτρο όταν στέκεστε δίπλα τους. Ένα σωρό από δαύτα όμως απαιτούν την κατασκευή ειδικών εργαλείων, την εναλλαγή τους κατά περίπτωση και το κράτημα του action button ώστε η συγκομιδή να είναι καλύτερη. Με το απλό αυτό αλλά ενστικτώδες mechanic σας μεταδίδεται ο μόχθος που καταβάλλει η χαριτωμένη πρωταγωνίστρια για να τα μαζέψει, ταυτίζοντάς σας με τις πράξεις της. Η διαδικασία του crafting είναι αρκετά περίπλοκη και θα σας φάει κάμποση ώρα έως ότου την κατανοήσετε πλήρως.
Η αναπαράστασή της με nodes που θυμίζουν έντονα τα skill trees των RPGs, πέραν της αισθητικής απόλαυσης που παρέχει, επιβάλλει μελέτη των δυνατοτήτων που προσφέρει το κάθε node, σωστό συνδυασμό του με τα υπόλοιπα αλλά και την χάραξη μιας στρατηγικής που θα οδηγήσει στο ξεκλείδωμα περισσότερων και καλύτερων συνταγών. Δεν νοείται επιτυχία στο Atelier Ryza δίχως να μάθετε καλά το crafting σύστημα. Ο καλύτερος εξοπλισμός, αυτός που θα σας επιτρέψει να συντρίψετε τα δυσκολότερα bosses, δεν… αναπαύεται σε βιτρίνες εμπορικών καταστημάτων περιμένοντας πότε θα αποκτήσετε αρκετά χρήματα για να τον πάρετε. Θα τον κατασκευάσετε αποκτώντας τα κατάλληλα υλικά και συνθέτοντάς τα διαμέσου του crafting.
Αν δεν γουστάρετε τελικά το crafting κομμάτι του Atelier Ryza τότε θα σας δυσαρεστήσει πολύ η υποχρεωτική αναμονή που επιβάλλει το παιχνίδι κατά καιρούς, η οποία μπορεί να διαρκέσει πάνω από μια μέρα, έως ότου μπορέσετε να προχωρήσετε στο επόμενο σεναριακό objective. Σε ένα κλασικό JRPG η αναμονή αυτή θα ήταν ολέθρια γιατί θα έσπαγε την ομαλή ροή της δράσης, αφήνοντάς σας μετέωρους να χαζολογάτε δεξιά και αριστερά. Στο Atelier Ryza η αναμονή είναι συνειδητή επιλογή του game designer για να σας αναγκάσει να “μειώσετε ταχύτητα” και να ασχοληθείτε σοβαρά με το crafting και την συγκομιδή των συστατικών που επιβάλλει.
“Από δω πάνε για Κόρινθο;”
Η μετακίνηση στο παιχνίδι τείνει προς την βαρεμάρα μετά από αρκετή ώρα κατά την οποία διασχίζετε... ποδαράτο όλα τα μέρη, μπαινοβγαίνοντας από την μια περιοχή στην επόμενη. Η πυξίδα σας είναι το ημερολόγιο της πρωταγωνίστριας στο οποίο εξηγείται τι πρέπει να κάνετε για να προχωρήσει το σενάριο. Σύντομα προστίθενται συντομεύσεις και η μετακίνηση βελτιώνεται αλλά και πάλι πρέπει να πάτε σε πολλές περιοχές με τα πόδια.
Ευτυχώς σύντομα ανοίγει ένας έξοχος χάρτης που επιτρέπει την αυτόματη μεταφορά της ομάδας σας σε όλα τα μέρη που έχετε επισκεφθεί, επιλύοντας δια παντός το μεταφορικό πρόβλημα και οξύνοντας την απόλαυση της εξερεύνησης. Μακάρι να αναγράφονταν στον χάρτη και τα crafting items που βρίσκονται σε κάθε περιοχή, τότε η περιπλάνηση θα ήταν απολαυστικότερη. Επειδή δεν συμβαίνει, επαναπαύεστε στην καλή σας μνήμη για να μαζεύετε τα items που χρειάζεστε αντί να τρέχετε σε όλες τις περιοχές αναζητώντας τα. Βλέπετε δεν υπάρχουν όλα τα items σε αφθονία, ένα σωρό από αυτά βρίσκονται σε πολύ συγκεκριμένα σημεία τα οποία, αν δεν τα θυμάστε, θα τα αναζητάτε αγωνιωδώς στην εξέλιξη της περιπέτειας.
Η πρόοδος στο Atelier Ryza εστιάζεται στην συγκέντρωση των xps για την ανάπτυξη του crafting level της πρωταγωνίστριας και των battle levels όλης της ομάδας. Το crafting level είναι σημαντικότερο από τα κανονικά levels γιατί καθορίζει την ισχύ των συνταγών που σκαρώνει η Ryza, οι οποίες τελικά θα αποτελέσουν τον εξοπλισμό σας. Πρόοδος όμως υπάρχει και εκτός μάχης και crafting, στην διακόσμηση του κρησφύγετου που θα αποκτήσει η ομάδα σας και το οποίο είναι συνώνυμο του παιχνιδιού, δηλαδή ονομάζεται Atelier Ryza. Το atelier της ομάδας είναι το απάνεμο λιμάνι στο οποίο επιστρέφει η ηρωίδα για να θεραπευτεί από τα τραύματά της δια του ύπνου, να σας επιτρέψει να “σώσετε” την πρόοδό σας, να ασχοληθεί με τις συνταγές της πάνω από ένα τεράστιο τσουκάλι και να διακοσμήσει τον χώρο. Αρκετές ώρες μετά την απόκτηση του atelier θα ξεπηδήσουν από το πουθενά νέες παράμετροι οι οποίες θα σας βοηθήσουν στην άσβεστη δίψα σας για συγκομιδή crafting συστατικών.
Η μουσική υπόκρουση του Atelier Ryza είναι ένα ακουστικό κάλεσμα που σας τοποθετεί μεταξύ παιδικής ηλικίας και εφηβείας, στην εποχή όπου όλα έμοιαζαν μαγευτικά και κάθε λεπτό παρουσιαζόταν μια ευκαιρία για νέες περιπέτειες. Αρκετοί ταλαντούχοι Ιάπωνες συνθέτες έχουν βάλει την υπογραφή τους στις υπέροχες συνθέσεις που θα ακούσετε και η ορχήστρα που τις υποστηρίζει έχει ένα σωρό όργανα που τα ξεζουμίζει κυριολεκτικά, αποδίδοντας με πιάνο, βιολιά, τρομπόνια και κιθάρες την μουσική ενός παραμυθένιου κόσμου. Οι κυνηγοί των state of the art γραφικών δεν πρόκειται να φύγουν ικανοποιημένοι από το Atelier Ryza το οποίο διαθέτει φανταστικά σχεδιασμένους χαρακτήρες αλλά ο αριθμός των πολυγώνων του θυμίζει πλατφόρμες περασμένης γενιάς. Για να παρηγορηθούν όμως, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το frame rate είναι εξαιρετικό και οι τσαχπινιές των χαρακτήρων πραγματικά διασκεδαστικές, παρότι παρατηρούνται ορισμένα περίεργα animation εδώ και εκεί.
Port και ξερό ψωμί
Η όψη του Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout φωνάζει console port από χιλιόμετρα αλλά δεν πρέπει να σας μέλλει. Η αναπαράσταση είναι αρκούντως όμορφη για να σας γεμίσει ευχάριστα συναισθήματα και να σας κάνει να συμπαθήσετε τρομερά πρωταγωνιστές και ανταγωνιστές. Η δυσκολία στην ανεύρεση των crafting items που απαιτούνται για τις σοβαρές συνταγές είναι ένας εκνευριστικός παράγοντας και η περιορισμένη ποικιλία εχθρών ένας ακόμα. Η μεταβίβαση του κέντρου βάρους από τις μάχες και τις φαντασιώσεις για απόκτηση τεράστιας ισχύoς που τρέφουμε αγοράζοντας ένα JRPG, στον τομέα του crafting, περιορίζει το εύρος των ατόμων που θα το αγαπήσουν σφόδρα. Η αφηγηματική του πορεία είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητική και η αισθητική του, παρέα με τους χαλαρούς ρυθμούς, το καθιστά μια πανέμορφη περιπέτεια που θα ξυπνήσει αναμνήσεις των καλύτερων χρόνων της ζωής σας.
Αρχική δημοσίευση: Gameworld
Αφήστε μια απάντηση