Zero Escape: The Nonary Games, φοβερή συλλογή! Η σειρά Zero Escape συνέβαλε τα μέγιστα στη διάδοση των Visual Novels στην Δύση και το γεγονός αυτό αποτυπώνεται από τη ραγδαία αύξηση των κυκλοφοριών αυτών στο Steam και στο PS Vita. Μάλιστα στη φορητή κονσόλα της Sony τα Visual Novels απαρτίζουν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της βιβλιοθήκης τίτλων της. Το κομβικό σημείο για την σειρά, αλλά και για την εξάπλωση των Visual Novels στη Δυτική αγορά είναι πέρα πάσης αμφιβολίας το Zero Escape: Virtue's Last Reward, το δεύτερο κεφάλαιο της σειράς που κυκλοφόρησε το 2012 στα PS Vita και 3DS.
Κάπου εδώ θα θέλαμε να ανοίξουμε μια μικρή παρένθεση για αναπτύξουμε τις απόψεις μας σχετικά με το... μυστικό της επιτυχίας του Virtue's Last Reward, αλλά και γενικότερα της σειράς Zero Escape. Το βασικότερο επίτευγμα του Kotaro Uchikoshi (εμπνευστής και βασικός δημιουργός του Zero Escape) και των υπολοίπων στελεχών της Spike Chunsoft είναι η αρμονική μίξη των Adventure και Visual Novel μηχανισμών.
Καλώς ή κακώς δεν δείχνουν όλοι οι παίκτες την προθυμία να αφομοιώσουν τεράστια wall of text, όπως συμβαίνει συνήθως στα Visual Novels, και παράλληλα να ασχοληθούν με ένα game με μηδαμινό βαθμό αλληλεπίδρασης. Τα Zero Escape αντίθετα χρησιμοποιούν αυτή τη μορφή αφήγησης για να ξεδιπλώσουν το πλούσιο σενάριό τους, αλλά μας “βασανίζουν” με μια σειρά “έξυπνων” και εμπνευσμένων γρίφων. Τα Adventure στοιχεία δηλαδή είναι αυτά που εν τέλει κάνουν την διαφορά.
H... παραμελημένη Ευρώπη
Η αρμονική αυτή συνύπαρξη των Adventure και Visual Novel στοιχείων εκδηλώθηκε για πρώτη φορά στο Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors, το οποίο κυκλοφόρησε στην Αμερική το 2010 για το Nintendo DS και μεταφέρθηκε στην Ευρώπη το 2014 για iOS. Είναι πολύ φυσικό λοιπόν όσοι έπαιξαν το Virtue's Last Reward στο PS Vita να μην είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τον προκάτοχό του, εκτός κι αν είχαν στην κατοχή τους το DS.
Τον περασμένο Νοέμβριο, λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του Zero Time Dilemma, το οποίο και έκλεισε με εμφατικό τρόπο την Zero Escape τριλογία, η Aksys Games ανακοίνωσε την κυκλοφορία της συλλογής Zero Escape: The Nonary Games. Η συλλογή αυτή περιλαμβάνει τα δύο πρώτα κεφάλαια της σειράς και κυκλοφορεί για PC, PS4 και PS Vita.
Εδώ θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι η Aksys Games όφειλε να συμπεριλάβει στο πακέτο του Zero Escape: The Nonary Games και το Zero Time Dilemma και να μας παρουσιάσει συνοπτικά ολόκληρη την τριλογία. Αν λοιπόν αποφασίσετε να την αποκτήσετε στο PS4 θα χρειαστεί να παίξετε το Zero Time Dilemma στο PC σας ή στα PS Vita και 3DS για να δείτε το τέλος της ιστορίας (το cliffhanger φινάλε του Virtue's Last Reward δεν βοηθά την κατάσταση).
Ο μαγικός αριθμός 9
To σημαντικότερο κομμάτι της συλλογής είναι αναμφισβήτητα το Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors, το οποίο κυκλοφορεί για πρώτη φορά στα PC, PS4 και PS Vita. Από χρονολογικής πλευράς βρισκόμαστε στο Νοέμβριο του 2027, ένα δηλαδή χρόνο πριν από τα γεγονότα του Zero Time Dilemma και 50 περίπου χρόνια πριν τα γεγονότα του Zero Escape: Virtue's Last Reward (2074).
Ο κεντρικός πρωταγωνιστής του πρώτου μέρους της τριλογίας είναι ο φοιτητής Junpei, ο οποίος μαζί με οκτώ ακόμη άτομα βρίσκεται παγιδευμένος σε ένα γιγάντιο πλοίο. Όλα τα παράθυρα, οι εξωτερικές πόρτες και αρκετές από τις εσωτερικές πόρτες του πλοίου είναι κλειδωμένες, οπότε τα εννιά άτομα δεν έχουν ελπίδα διαφυγής.
Μια αινιγματική φιγούρα που ονομάζεται Zero σας αποκαλύπτει ότι ο μόνος τρόπος για να αποδράσετε είναι να αναζητήσετε την πόρτα που είναι μαρκαρισμένη με τον αριθμό “9”. Με βάση τους κανόνες αυτού του διεστραμμένου παιχνιδιού αν προσπαθήσετε να σαμποτάρετε τις ηλεκτρονικές κλειδαριές του πλοίου θα ανατιναχτούν τα εκρηκτικά που είναι τοποθετημένα στο στομάχι σας. Ένα ανάλογο σενάριο συναντάμε και στο Virtue's Last Reward με την διαφορά ότι η ιστορία εξελίσσεται σε μια αποθήκη και όχι σε ένα πλοίο.
Η πλοκή τόσο του Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors, όσο και του Virtue's Last Reward είναι σίγουρο ότι θα σας καθηλώσει από την αρχή μέχρι το τέλος της. Ο τρόπος με τον οποίο ο Kotaro Uchikoshi στήνει το δημιούργημά του είναι τουλάχιστον αριστοτεχνικός, καθώς υπάρχει πρόσφορο έδαφος για να εκτυλιχτούν οι κατάλληλες ανατροπές, αλλά και οι διάφοροι ηθικοί και επιστημονικοί προβληματισμοί.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι ενώ το Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors ξεκινά από το έτος 2027, το σύμπαν εναλλακτικής πραγματικότητας που έχουν πλάσει οι developers ξεκινά από το... 1888. Το lore της σειράς δηλαδή ξεδιπλώνεται σε ένα διάστημα δύο περίπου αιώνων. Όσοι είχαν την τύχη να παίξουν και το Zero Time Dilemma, θα διαπιστώσουν ότι τα γεγονότα και των τριών παιχνιδιών δένουν αρμονικά μεταξύ τους. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο επισημάναμε και παραπάνω ότι θα έπρεπε να είχε συμπεριληφθεί και το τρίτο κεφάλαιο της σειράς στην εν λόγω συλλογή.
Ένα ακόμη στοιχείο που αξίζει να επισημάνουμε είναι η κατεξοχήν “ώριμη” θεματολογία της σειράς, η οποία αποτυπώνεται γλαφυρά και στα δύο games της συλλογής Zero Escape: The Nonary Games. Οι σεναριογράφοι δανείζονται στοιχεία από την θεωρία των μορφογενετικών πεδίων και τα αναμιγνύουν με τις θεωρίες γύρω από τα ταξίδια στο χωροχρόνο, την θεωρία του χάους και το φαινόμενο της πεταλούδας κτλ.
Αν λοιπόν νομίσατε ότι μιλάμε για ένα τυπικό σενάριο με αμυδρά horror στοιχεία στο ύφος των ταινιών Saw καλά θα κάνετε να αναθεωρήσετε τις απόψεις σας, αφού και τα δύο games της συλλογής προσφέρουν μπόλικη τροφή για σκέψη.
Έξοδος κινδύνου
Η ροή που ακολουθούν τα Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors και Virtue's Last Reward είναι παραπλήσια, εντούτοις σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί γραμμική. Το gameplay στηρίζεται σε δύο πυλώνες στα Adventure στοιχεία που εντοπίζονται στα Escape μέρη και στα Visual Novel στοιχεία που απαρτίζουν τα Novel μέρη και των δύο παιχνιδιών.
Στα Novel μέρη παρακολουθείτε κυρίως τους εκάστοτε χαρακτήρες να διατυπώνουν τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες του και αρκετές φορές καλείστε να πάρετε σημαντικές αποφάσεις που καθορίζουν την εξέλιξη της ιστορίας. Όπως είπαμε και πριν η ροή δεν είναι γραμμική, αφού υπάρχουν πολλαπλοί τρόποι εξέλιξης του σεναρίου και της πλοκής, οι οποίοι εξαρτώνται από τις αποφάσεις σας. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι υπάρχουν έξι εναλλακτικά φινάλε στο Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors και 24 συνολικά φινάλε στο Virtue's Last Reward.
Στα Escape μέρη κατά κανόνα θα πρέπει να αποδράσετε από το εκάστοτε δωμάτιο με την όλη διαδικασία να θυμίζει point and click Adventure. Ως εκ τούτου θα πρέπει να αλληλεπιδράσετε με τα hotspots του περιβάλλοντος, να συλλέξετε αντικείμενα, αλλά και να συνδυάσετε τα αντικείμενα που έχετε στο inventory σας. Δυστυχώς στο κομμάτι αυτό εντοπίζουμε έντονο pixel hunting, αφού πολλές φορές δεν είναι εύκολο να βρείτε το hotspot με το οποίο θα πρέπει να αλληλεπιδράσετε.
Οι γρίφοι διακρίνονται για το υψηλό βαθμό πρόκλησης που προσφέρουν, καθώς απαιτούν παρατηρητικότητα και ενίοτε πλευρική σκέψη. Σε κάποιες περιπτώσεις θα χρειαστεί να ακονίσετε το μυαλό σας και να εξασκήσετε την αριθμητική σας ή να χρησιμοποιήσετε ακόμη και κώδικα Μορς.
Για να σας δώσουμε ένα δείγμα του βαθμού δυσκολίας των γρίφων θα ομολογήσουμε ότι χρειάστηκε να καταφύγουμε σε walkthrough για να καταφέρουμε να αποδράσουμε από το πρώτο δωμάτιο του Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors. Με άλλα λόγια ακόμη και οι βετεράνοι των Adventures θα “δοκιμαστούν” και θα πρέπει να στύψουν το μυαλό τους για να καταφέρουν να ολοκληρώσουν τα δύο games της συλλογής. Η συνολική διάρκεια του Zero Escape: The Nonary Games αγγίζει τις 40 ώρες, ενώ θα χρειαστεί να αφιερώσετε 10-15 ακόμη ώρες αν θέλετε να δείτε όλες τις πιθανές εκδοχές της ιστορίας.
Ως εκ τούτου τα 40 ευρώ που καλείστε να δαπανήσετε για προμηθευτείτε τη συλλογή πιάνουν αναμφισβήτητα τόπο. Καλό θα ήταν πάντως κάποια στιγμή η Aksys Games να πάρει την απόφαση να κυκλοφορήσει ως standalone το Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors στο PS Vita. Θυμίζουμε ότι το Virtue's Last Reward είχε διατεθεί δωρεάν στα πλαίσια της υπηρεσίας PlayStation Plus, οπότε μια μεγάλη μερίδα παικτών το έχει ήδη στην κατοχή της.
Η μεταφορά από το DS
Σε οπτικό επίπεδο, τα δύο games της συλλογής Zero Escape: The Nonary Games τρέχουν στα 1080p στα PC και στο PS4 και στα 544p στο PS Vita (στην ανάλυση δηλαδή που υποστηρίζει η OLED οθόνη της κονσόλας). Σε σύγκριση με την πρωτότυπη έκδοση του Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors, η οποία έτρεχε στα 192p οι διαφορές είναι πραγματικά χαοτικές. Ακόμη λοιπόν κι αν αποφασίσετε να παίξετε το Zero Escape: The Nonary Games στο PS Vita σας θα παρατηρήσετε μεγάλες διαφορές στον οπτικό τομέα.
Σε ότι αφορά το Virtue's Last Reward πάντως μιλάμε για ένα απλό port από το PS Vita στα PC και στο PS4 με αύξηση της ανάλυσης στα 1080p. Οι υπόλοιπες διαφορές εντοπίζονται στο κομμάτι των voice overs, αφού πλέον υπάρχει και voice acting στα Ιαπωνικά, το οποίο παράλληλα επιδιορθώνει τα ζητήματα του lip sync που είχαμε συναντήσει στην πρωτότυπη έκδοση του 2012, ενώ έχουν διορθωθεί και κάποια ορθογραφικά λάθη που είχαν προκύψει στην διαδικασία του localization.
Αφού βγάλαμε από την εξίσωση το Virtue's Last Reward, πάμε να δούμε αναλυτικότερα όλες τις τεχνικές βελτιώσεις που συναντάμε στη νέα έκδοση του Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors. Στο Nintendo DS είχαμε δει animated 2D sprites, ενώ στην έκδοση για iOS τα μοντέλα των χαρακτήρων ήταν στατικά, αλλά παρουσίαζαν υψηλότερη ανάλυση.
Εδώ λοιπόν έχουμε ανάλυση 1080p σε 16:9 aspect ratio με animated 2D sprites. Σαφώς και η τελική οπτική εικόνα που παρουσιάζει η νέα έκδοση του κεφαλαίου της σειράς δεν ικανοποιεί τα σύγχρονα ποιοτικά στάνταρ, εντούτοις με βάση τους όποιους περιορισμούς θέτει το γεγονός ότι μιλάμε για μια μεταφορά από το DS είναι φανερό ότι οι developers έκαναν ότι καλύτερο μπορούσαν.
Η δεύτερη σημαντική διαφορά είναι η προσθήκη των Adventure και Novel modes, τα οποία προσπαθούν να λύσουν την απουσία της δεύτερης οθόνης που υπήρχε στο DS. Αν επιλέξετε να παίξετε στο Adventure mode θα παρατηρήσετε ότι οι διάλογοι εμφανίζονται στην κάτω πλευρά της οθόνης σας, αντίθετα στο Novel mode οι διάλογοι και οι σκέψεις του πρωταγωνιστή καταλαμβάνουν ολόκληρο το πάνω μέρος της οθόνης σας.
Επιπροσθέτως, στη νέα έκδοση του Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors έχει προστεθεί ένα Flow chart, παρόμοιο με αυτό που είχαμε δει στα Virtue's Last Reward και Zero Time Dilemma. Μέσα από το Flow chart μπορείτε να παίξετε ξανά συγκεκριμένα κεφάλαια της ιστορίας ή τα escape rooms και να αλλάξετε τις αποφάσεις σας.
Η ύπαρξη του Flow Chart σε συνδυασμό με την αφθονία των save slots (30 έναντι μόλις ενός save slot στο DS) σας δίνει την δυνατότητα να παρακολουθήσετε και τα έξι εναλλακτικά endings χωρίς να χρειαστεί να παίξετε όλο το παιχνίδι από την αρχή. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα για να κάνετε skip τα cutscenes από το πρώτο κιόλας playthrough σας.
Σε ηχητικό επίπεδο και τα δύο κεφάλαια της σειράς διαθέτουν ένα άκρως επιβλητικό soundtrack, το οποίο “ρίχνει” τους τόνους εκεί που πρέπει (στις ομιλίες σας δηλαδή) και ανεβάζει γκάζια στα escape rooms εντείνοντας το συναίσθημα της αγωνίας που έχετε μέχρι να αποδράσετε.
Πλέον υπάρχουν τόσο αγγλικά, όσο και ιαπωνικά voice overs και στα δύο games, οπότε έχετε την ευκαιρία επιλογής. Καλό θα είναι βέβαια να έχετε στο νου σας ότι το lip sync είναι συγχρονισμένο με βάση τα ιαπωνικά voice overs. Η ποιότητα του voice acting είναι εξαιρετική στα Ιαπωνικά, ενώ αντίθετα τα αγγλικά voice overs δεν μπορούμε να πούμε ότι μας ενθουσίασαν.
Ιδανική ευκαιρία γνωριμίας
Αν στο παρελθόν δεν είχατε την τύχη να ασχοληθείτε με τη σειρά Zero Escape και αρέσκεστε στα Adventures ή τα Visual Novels, τότε η απόκτηση του Zero Escape: The Nonary Games αποτελεί μονόδρομο, αφού σας δίνει την ευκαιρία να απολαύσετε δύο εξαιρετικά games σε χαμηλή τιμή.
Οι προβληματισμοί μας αφορούν όσους είχαν δοκιμάσει το Virtue's Last Reward στο PS Vita (ανάμεσά τους συγκαταλέγεται και ο γράφοντας), καθώς σε αυτή τη περίπτωση μόνο το ένα game της συλλογής παρουσιάζει ενδιαφέρον. Ακόμη κι αν λάβουμε υπόψη μας το γεγονός αυτό όμως δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την σκληρή δουλειά των developers στην μεταφορά του τίτλου από το DS ή να μην τους επικροτήσουμε για τις ουσιαστικές προσθήκες τους τόσο στον τεχνικό τομέα, όσο και σε αυτού του gameplay.
Αρχική Δημοσίευση: GameWorld