Το ποδόσφαιρο είναι αναμφίβολα το πιο δημοφιλές άθλημα στον κόσμο. Παρά το ότι το εθνικό άθλημα των Ηνωμένων Πολιτειών είναι το baseball και της Κίνας το Πινγκ Πονγκ, το ποδόσφαιρο είναι αυτό που έχει την πρωτιά στην Ευρώπη. Ωστόσο, το συγκεκριμένο άθλημα δεν το παρακολουθούν μόνο στη γηραιά ήπειρο, αλλά σε όλο τον κόσμο.
Ποια είναι όμως τα χαρακτηριστικά που έχουν κάνει το ποδόσφαιρο τόσο δημοφιλές; Είναι οι ίδιοι οι παίκτες, οι προπονητές, τα γήπεδα, οι φίλαθλοι, το marketing, ή μήπως είναι οι managers;
Σημειωτέον ότι σε αυτό το άρθρο ο όρος manager αντιπροσωπεύει τον ατζέντη και όχι τον προπονητή (διότι στο εξωτερικό χρησιμοποιούν τον όρο manager για να μιλήσουν για τους προπονητές και τον όρο agent για να μιλήσουν για αυτούς που εμείς αποκαλούμε μανατζερς).
Όσο κι αν δε θέλουμε να το παραδεχτούμε ο ρόλος των managers στο σύγχρονο ποδόσφαιρο είναι καθοριστικός. Όμως, είναι καλό το ότι έχουν τόσο μεγάλη επιρροή οι managers ή θα ήταν καλύτερα τα πράγματα αν τα αφήναμε σε ένα πιο ρομαντικό επίπεδο; Το σίγουρο είναι ότι παλαιότερα τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά.
ΠΑΟΚ: Ήταν τελικά καλή ή κακή η φετινή πορεία του Δικεφάλου του Βορρά;
Το ποδόσφαιρο παλιά
Όντας γεννημένος τη δεκαετία του 90, η αλήθεια είναι ότι δεν είμαι ο καταλληλότερος άνθρωπος να μιλήσω για το πώς ήταν το ποδόσφαιρο «τα παλιά τα χρόνια». Ωστόσο, επειδή μέσω του διαδικτύου είχα τη δυνατότητα να παρακολουθήσω αγώνες και στιγμιότυπα, να μάθω για το τι ίσχυε παλαιότερα και να αντιληφθώ την έκταση που είχε το εν λόγω άθλημα, μπορώ να πω μετά βεβαιότητας ότι τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά.
Συγκεκριμένα, παλαιότερα στο ποδόσφαιρο, οι πρωταγωνιστές ήταν οι ίδιοι παίκτες. Οι ποδοσφαιριστές με το ταλέντο, την ιδιοσυγκρασία, την προσωπικότητα και τις ικανότητές τους κατάφεραν λίγο ή πολύ να μετατρέψουν το ποδόσφαιρο σε ένα σύμβολο της pop κουλτούρας.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι Γιόχαν Κρόιφ, Ντιέγκο Μαραντόνα και Γκαμπριέλ Μπαντιστούτα. Οι συγκεκριμένοι παίκτες κατάφεραν να κάνουν κάτι μαγικό: Ο κόσμος πήγαινε στο γήπεδο με αφορμή να δει έναν αγώνα και να απολαύσει το παιχνίδι αυτών των αστέρων. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι έτσι σήμερα. Είναι, θα μπορούσαμε να πούμε, λιγότερο ρομαντικά.
Το ποδόσφαιρο σήμερα
Στις μέρες μας, τα πράγματα, παρά το ότι ακόμη παίζουν ρόλο η προσωπικότητα και το ταλέντο των παικτών, είναι πολύ διαφορετικά. Το βάρος όσον αφορά στον αγωνιστικό χώρο έχει πέσει στους προπονητές, αλλά και στη διαιτησία, η οποία όποτε επιθυμεί προωθεί τη μία ομάδα λόγω οικονομικών συμφερόντων.
Τα χρήματα που πέφτουν σήμερα στο ποδόσφαιρο, δηλαδή τα συμβόλαια παικτών και προπονητών, οι μεταγραφές, τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, οι διαφημίσεις και οι χορηγίες κλπ, έχουν αν μη τι άλλο εμπορευματοποιήσει το συγκεκριμένο άθλημα.
Αυτό σημαίνει ότι οι ομάδες έχουν μετατραπεί σε κερδοσκοπικές άνευ μέτρου εταιρείες και οι παίκτες προϊόντα. Σε αυτό προφανώς συνέβαλαν οι managers. Αντικειμενικά ο ρόλος των managers στο σύγχρονο ποδόσφαιρο είναι το άλφα και το ωμέγα. Ας δούμε όμως τα πράγματα πιο εξονυχιστικά, έτσι ώστε να μη βγάζουμε βιαστικά συμπεράσματα και να μην καταλήγουμε σε ανεδαφικές αερολογίες.
Η διαφήμιση και ο ρόλος των managers στο σύγχρονο ποδόσφαιρο
Ένας παίκτης σήμερα έχει κάποια αξία. Αυτό σημαίνει ότι μία ομάδα για να τον αγοράσει, να υπογράψει δηλαδή μαζί του συμβόλαιο, πρέπει να ξοδέψει τα αντίστοιχα χρήματα. Αυτό συνέβαινε και στο παρελθόν φυσικά. Η διαφορά είναι ότι πλέον τη «χρηματική αξία» των ποδοσφαιριστών δεν την καθορίζουν οι δυνατότητές και τα χαρακτηριστικά που φέρουν ή η απόδοσή τους κατά τη διάρκεια των αγώνων, στους οποίους συμμετέχουν.
Η αξία τους σε πλατφόρμες όπως το transfermarkt καθορίζεται εν ολίγοις από τον «ντόρο» που γίνεται γύρω από το όνομά τους. Η διαφήμιση δηλαδή και η προώθηση είναι αυτές που καθορίζουν ποιον παίκτη αξίζει να αγοράσει ή να κρατήσει μία ομάδα και ποιόν όχι.
Η διαφήμιση μπορεί να λάβει διάφορες μορφές. Μπορεί να είναι μία συνεργασία ενός παίκτη με μια μεγάλη εταιρεία αθλητικών παπουτσιών, το πρωτοσέλιδο σε ένα βιντεοπαιχνίδι, όπως το FIFA κλπ.
Άιντραχτ Φρανκφούρτης-Ρέιντζερς: Αφιέρωμα στους δύο φιναλιστ του τελικού του Europa League
Τις διαφημίσεις-χορηγίες αυτές τις κανονίζουν οι managers. Οι managers είναι αυτοί που εν τέλει αυξάνουν ή μειώνουν την αξία ενός ποδοσφαιριστή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, πολλοί καλοί παίκτες να γίνονται έρμαια των καλών ή κακών managers και να έχουν μία καλή ή κακή καριέρα, αν συνεργάζονται με έναν καλό ή κακό manager αντιστοίχως.
Δεν είναι τυχαίο που managers, όπως ο Μίνο Ραΐόλα «λύνουν και δένουν» στο ποδόσφαιρο. Για την καλύτερη κατανόηση, ας δούμε δύο βασικά παραδείγματα παικτών, οι οποίοι έχουν κάποιες δυνατότητες μεν, δεν αποδεικνύουν όμως ότι αξίζουν τόσα χρήματα δε.
Ο ρόλος των managers στο σύγχρονο ποδόσφαιρο μέσα από παραδείγματα
Για να μπορέσουμε να αποδείξουμε ότι οι παραπάνω ισχυρισμοί ισχύουν, είναι καλό να δώσουμε κάποια παραδείγματα. Τα συγκεκριμένα παραδείγματα παικτών αφορούν σε έναν Έλληνα και σε έναν ξένο παίκτη.
Δημήτρης Λημνιός
Ο Δημήτρης Λημνιός έγινε γνωστός σε εμάς μετά τη συμμετοχή του στη Superleague τη σεζόν 2018-2019, κατά την οποία ο ΠΑΟΚ κατάφερε να πάρει πρωτάθλημα και κύπελλο σημειώνοντας το πρώτο νταμπλ στην ιστορία του.
Ο Λημνιός λοιπόν αγωνιζόμενος ως δεξί εξτρέμ δεν προσέφερε τόσα πολλά στην ομάδα. Πέραν της εκρηκτικής του ταχύτητας, ο συγκεκριμένος ποδοσφαιριστής ήταν θα λέγαμε «λίγος» για μία ομάδα που παίρνει πρωτάθλημα.
Παρόλα αυτά, ο Λημνιός επέτυχε την υπογραφή συμβολαίου με τη γερμανική ομάδα της Κολωνίας. Ειδικότερα, οι Γερμανοί έδωσαν 3 ολόκληρα εκατομμύρια στον ΠΑΟΚ προκειμένου να τον αποκτήσουν. Όμως, όπως ήταν προφανές, ο Λημνιός «δεν ταίριαξε» στην ομάδα και δόθηκε δανεικός στην Τβέντε. Μάλιστα, σύμφωνα με κάποιες φήμες ο Λημνιός πρόκειται να επιστρέψει στον Δικέφαλο του Βορρά.
Η ερώτηση λοιπόν είναι η εξής: Πώς γίνεται ένας παίκτης, ο οποίος ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ δεν έχει τόσο μεγάλο ταλέντο να μπορεί να παίζει σε αυτό το επίπεδο και να κερδίζει τόσο πολλά χρήματα; Μήπως όντως παίζουν μεγάλο ρόλο οι managers στο σύγχρονο ποδόσφαιρο;
Paul Pogba
Ένας άλλος ποδοσφαιριστής, ο οποίος έχει λάβει μεγάλο «hype» κι επομένως τεράστια συμβόλαια και μεγάλο χρόνο συμμετοχής λόγω του πολύ καλού του manager, είναι ο Paul Pogba.
Το τμήμα μπάσκετ του Ολυμπιακού δημιουργεί τον δικό του Θρύλο!
Να πούμε βέβαια πως ο Pogba όντως διαθέτει ταλέντο και αρκετές δυνατότητες για να παίξει σε υψηλό επίπεδο. Ωστόσο, η απόδοσή του σε Juventus, Manchester United κλπ όλα αυτά τα χρόνια δεν δικαιολογούν με τίποτα την αξία του παίκτη. Το πόσο καλός είναι θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι υποκειμενικό, αλλά το να είναι από τους πιο ακριβοπληρωμένους παίκτες στον κόσμο, αυτό μας λέει κάτι για τους managers και το πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα….
Αφήστε μια απάντηση