Πολλοί γονείς πιστεύουν ότι η τεχνολογία και τα gadgets είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη ενός παιδιού. Ως ένα βαθμό, έχουν δίκιο. Όμως, είναι αναγκαίο να γνωρίζουν πόση τηλεόραση και χρήση υπολογιστή κάνουν τα παιδιά και οι έφηβοι. Όταν κάθονται με τις ώρες στο PC και κυρίως στην TV, πιθανώς να έχουν σημαντικές επιπτώσεις σε σωματικό, ψυχολογικό, και γνωστικό επίπεδο. Δείτε τι έχει προκύψει από τις έρευνες.
Οι πρόσφατες έρευνες
Μια πρόσφατη μελέτη της UNICEF εξέτασε τις επιπτώσεις της ψηφιακής τεχνολογίας στην ψυχολογική ευημερία των παιδιών. Σύμφωνα με το πόρισμα, πρέπει να περιοριστεί η συνεχής έκθεση σε ψηφιακά μέσα για παιδιά όλων των ηλικιών.
Εκτός των άλλων, διαπιστώθηκε πόση τηλεόραση και χρήση υπολογιστή μπορεί να θεωρηθεί ως ασφαλής, και δεν εγκυμονεί κινδύνους. Τα ευρήματα βασίστηκαν σε έρευνα που έγινε σε 5.221 παιδιά από οκτώ ευρωπαϊκές χώρες.
Τα παιδιά ηλικίας 2 έως 10 ετών που πέρασαν πολύ χρόνο μπροστά στην τηλεόραση ή σε ένα υπολογιστή, είχαν 30% περισσότερες πιθανότητες να έχουν υψηλή αρτηριακή πίεση. Η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας αύξησε ακόμη περισσότερο τον κίνδυνο, κατά 50%.
Επιπλέον, η παρακολούθηση τηλεόρασης για περισσότερες από τρεις ώρες κάθε μέρα, συνδέθηκε με φτωχότερες γλωσσικές δεξιότητες στα παιδιά ηλικίας 11 ετών.
Μια άλλη έρευνα έγινε από τα Πανεπιστήμια του Newcastle και Queen Margaret στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Διαπιστώθηκε ότι τα παιδιά που παρακολουθούν τηλεόραση για λιγότερο από τρεις ώρες κάθε μέρα, όταν ξεκινούν το δημοτικό σχολείο, είναι σε θέση να γνωστοποιούν πιο αποτελεσματικά τις ιδέες τους.
Μια άλλη μελέτη δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό International Journal of Obesity. Διαπίστωσε πως τα παιδιά που έχουν τηλεόραση στο υπνοδωμάτιό τους, έχουν περισσότερες πιθανότητες να αυξήσουν το σωματικό τους βάρος και λίπος.
Τα δεδομένα προέκυψαν από έρευνα σε 12.556 παιδιά. Παρατηρήθηκε ότι τα κορίτσια που είχαν τηλεόραση στο υπνοδωμάτιό τους στην ηλικία των 7 ετών, είχαν περίπου 30% μεγαλύτερες πιθανότητες να είναι υπέρβαρα στην ηλικία των 11 ετών. Τα αγόρια είχαν αντίστοιχα 20% μεγαλύτερες πιθανότητες.
Είναι φανερό πως η πλειοψηφία των μελετών αναδεικνύει τη σημασία του ελέγχου από τη πλευρά των γονέων.
Όπως θα δούμε στη συνέχεια, ο έλεγχος δεν αφορά μόνο το χρόνο έκθεσης, αλλά και την ποιότητα του υλικού. Με την κατάλληλη επίβλεψη, μπορεί να αξιοποιηθεί ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας της τηλεόρασης και του υπολογιστή.
Νέοι κανόνες χρόνου οθόνης για παιδιά
Δεν χωρά αμφιβολία πως η σημερινή γενιά των παιδιών στις περισσότερες δυτικές κοινωνίες ξοδεύει περισσότερο χρόνο μπροστά σε μια οθόνη σε σχέση με το παρελθόν.
Αυτή η πραγματικότητα ανάγκασε την παγκόσμια παιδιατρική κοινότητα να ορίσει νέες οδηγίες για το πόση τηλεόραση και χρήση υπολογιστή είναι ασφαλής.
Στα τέλη του 2017 η Αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιατρικής (AAP), φιλοξένησε μια διεθνή διάσκεψη στο Σαν Φρανσίσκο για αυτό το θέμα.
Περίπου 10.000 παιδίατροι συναντήθηκαν για να συζητήσουν τις προτεινόμενες συστάσεις. Ιδίως για το πόση τηλεόραση και χρήση υπολογιστή μπορεί να είναι αποδεκτή για τα παιδιά.
Εκτός των άλλων, τα στοιχεία έδειξαν πως οι μαθητές που κάνουν εκτεταμένη χρήση υπολογιστή και tablet, έχουν χειρότερες σχολικές επιδόσεις.
Ιδιαίτερα στην πρώιμη παιδική ηλικία τους (έως 5 έτη), ο εγκέφαλος αναπτύσσεται γρήγορα και είναι πολύ ευαίσθητος στις επιρροές. Η ανάπτυξη του εγκεφάλου σε αυτήν την ηλικία είναι το θεμέλιο για την μεταγενέστερη γνώση και μάθηση.
Όπως αναφέρει η Ακαδημία, η υπερβολική διάρκεια στη χρήση της ψηφιακής οθόνης σε αυτές τις πρώιμες ηλικίες μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις. Συγκεκριμένα, να εμποδίσει τη γνωστική, κοινωνική, σωματική, και συναισθηματική ανάπτυξη.
Δυστυχώς για τα σημερινά παιδιά, η αυξημένη χρήση του χρόνου προβολής έχει γίνει μέρος της ρουτίνας στις περισσότερες οικογένειες.
Το ενδεδειγμένο χρονικό όριο οθόνης
Τα προηγούμενα έτη, η Ακαδημία είχε θέσει ως γενικό χρονικό όριο οθόνης τις δύο ώρες. Στις νέες κατευθυντήριες οδηγίες, το AAP πλέον συστήνει ότι ο χρόνος προβολής θα πρέπει να περιοριστεί ακόμη περισσότερο. Πιο συγκεκριμένα:
- Παιδιά 2-5 ετών: Μισή έως μια ώρα
- Παιδιά 6-10 ετών: Μία ώρα
- Παιδιά 10-13 ετών: Μιάμιση ώρα
- Τα βρέφη ηλικίας 18 μηνών και κάτω δεν πρέπει να εκτίθενται σε ψηφιακά μέσα
Αξίζει να σημειωθεί ότι στους νέους κανόνες, το AAP προσδιορίζει την ώρα χρήσης οθόνης ως το χρόνο που αφιερώνεται στον υπολογιστή και στην τηλεόραση για σκοπούς ψυχαγωγίας.
Αυτό σημαίνει πως η χρήση υπολογιστή και τηλεόρασης για εκπαιδευτικούς λόγους δεν υπολογίζεται ως χρόνος οθόνης.
Ωστόσο, όπως αναφέρει η ακαδημία, δεν είναι εύκολη υπόθεση να γνωρίζουν οι γονείς πόση χρήση υπολογιστή και τηλεόρασης κάνουν τα παιδιά για ψυχαγωγικούς σκοπούς, και πόση αντίστοιχα για εκπαιδευτικούς.
Για αυτό το λόγο, το AAP συστήνει στους γονείς να είναι υπεύθυνοι για τον καθορισμό ορίων στα ψηφιακά μέσα για παιδιά και εφήβους.
Το πόσο τηλεόραση θα δει το παιδί, και πόση χρήση υπολογιστή θα κάνει, εξαρτάται αποκλειστικά από την οικογένειά του. Απαιτείται να του εμφυσήσει την ανάγκη για προτεραιότητα στον παραγωγικό χρόνο στη χρήση των ψηφιακών μέσων.
Ο κανόνας "3-6-9-12"
Ο Serge Tisseron είναι ένας διάσημος Γάλλος ερευνητής ψυχίατρος στο πανεπιστήμιο Paris-Diderot.
Μελετά τις σχέσεις των νέων με τις νέες τεχνολογίες, τις παρανοήσεις ανάμεσα στους ενήλικες και την επόμενη γενιά. Επιπλέον, και τις επιπτώσεις της τεχνολογίας της πληροφορίας στους νέους ανθρώπους.
Το 2008 ανέπτυξε τον κανόνα "3-6-9-12". Σημαίνει, όχι τηλεόραση πριν από τα τρία χρόνια, όχι παιχνίδια σε κονσόλα πριν από τα έξι, καθόλου internet πριν από τα εννέα χρόνια, και καθόλου κοινωνικά μέσα πριν από τα 12 έτη.
Το 2011 η Γαλλική Ένωση Παιδιάτρων αποδέχτηκε τη μελέτη του Γάλλου πανεπιστημιακού ερευνητή. Την ενέταξε στις επίσημες οδηγίες της προς τους γονείς.
Ο στόχος είναι ο χρόνος ψυχαγωγίας μέσω της οθόνης να μην ξεπερνάει ποτέ τις δύο ώρες την ημέρα, ανεξαρτήτως ηλικίας.
Γίνεται αντιληπτό πως πρόκειται για οδηγία που είναι απόλυτα εναρμονισμένη με τις κατευθυντήριες γραμμές του AAP, που είδαμε προηγουμένως.
Όπως αναφέρει ο κανόνας "3-6-9-12", δεν πρέπει να δίνουμε στο παιδί ένα προσωπικό tablet ή μία προσωπική κονσόλα παιχνιδιού πριν από τα έξι χρόνια του.
Μπορεί να παίζει με αυτές τις συσκευές, αλλά είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούνται ως οικογενειακές συσκευές.
Η πραγματικότητα επιβεβαιώνει ότι μόλις το παιδί γίνει ιδιοκτήτης αυτών των συσκευών, η χρήση τους γίνεται ανεξέλεγκτη.
Πόση τηλεόραση και χρήση υπολογιστή κάνουν τα παιδιά σας?
Η τηλεόραση και ο υπολογιστής είναι αναμφισβήτητα μία εξαιρετική πηγή γνώσεων και μάθησης.
Δεν είναι εύκολη υπόθεση, σαφώς, να γνωρίζουμε πόση τηλεόραση και χρήση υπολογιστή είναι ασφαλής για τα παιδιά και τους εφήβους. Όμως, όλες οι πανεπιστημιακές έρευνες και οι συστάσεις της παγκόσμιας παιδιατρικής κοινότητας αναδεικνύουν τη σημασία του ελέγχου από τη πλευρά των γονέων.
Αν θέλετε να μοιραστείτε την άποψη σας για το θέμα, μπορείτε να μας γράψετε στα σχόλια.
Αφήστε μια απάντηση