Αναρωτιέμαι αν χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις για να υποδεχτούμε όλοι μαζί στο φιλόξενο ψηφιακό και μουσικόφιλο "σπίτι" μας τους Σουηδούς Therion. Οι πρωτοπόροι αυτοί του συμφωνικού μέταλ, άρχισαν την μακροχρόνια πορεία στην μέταλ σκηνή από τον χώρο του death metal. Αργά αλλά σταθερά, ο ήχος τους μεταμορφώθηκε εντελώς και τα συμφωνικά στοιχεία κυριάρχησαν, δημιουργώντας ένα φανταστικό ηχητικό τοπίο με θεματολογία εμπνευσμένη από την παγκόσμια μυθολογία και ένα σωρό μυστικιστικές παραδόσεις.
Είχα την τύχη να απολαύσω τους Therion ζωντανά το 2008, μη έχοντας τότε ακούσει όλο το έργο τους αλλά επιλεγμένα αποσπάσματα. Μπορείτε να φανταστείτε ότι έμεινα με το στόμα ορθάνοιχτο εισπράττοντας μια θύελλα από συμφωνικές μέταλ νότες και κάνοντας headbanging μέχρι να πιαστεί ο σβέρκος μου!
Εδώ δεν μιλάμε για Therion αλλά για θέαμα Αιθέριον! Η αγαπημένη μας μπάντα από την Σουηδία δεν πάυει μέχρι σήμερα να μας καταπλήσσει με τις καινοτόμες προσθήκες στις εδραιωμένες συμφωνικές τους μελωδίες, με την ποικιλία θεμάτων που ξεδιπλώνονται σε κάθε νέο δίσκο, με την στιχουργική δεινότητα, με την αστείρευτη έμπνευση και με την επιμονή που τους έχει καταστήσει κορυφαίους εκπροσώπους της μέταλ σκηνής. Τους περιμένουμε και πάλι για να μας καταπλήξουν με τις μουσικές τους ικανότητες τον Δεκέμβριο, στα πλαίσια της περιοδείας για την προώθηση της τριλογίας Leviathan που δουλεύουν αυτή την εποχή.
Θέλοντας να ερευνήσουμε εκ βαθέων το φαινόμενο Therion, ήταν αναπόφευκτο να ζητήσουμε τα φώτα του ιδρυτή της μπάντας, του ατόμου στην ψυχική δύναμη του οποίου οφείλεται η επιβίωση και η επιτυχία της μπάντας. Αναφερόμαστε στον Christofer Johnsson φυσικά ο οποίος μας έκανε την τεράστια τιμή να μας δώσει μια αποκλειστική συνέντευξη, μιλώντας για ένα σωρό συναρπαστικά θέματα. Προτού σας αφήσω να απολαύσετε την μεγαλειώδη συνέντευξη, θέλω να ευχαριστήσω τον καλύτερο φίλο μου Διονύση για την πολύτιμη βοήθεια που προσέφερε στην σύνθεση των ερωτήσεων με τις εκτεταμένες γνώσεις του πάνω στην ιστορία του γκρουπ.
1) Έχουμε ακούσει για την προέλευση του ονόματος της μπάντας σας. Θα θέλατε να εμβαθύνετε λίγο σε αυτό; Τι είναι αυτό που σας εμπνέει στο Θηρίο της Αποκάλυψης;
Πήρα το όνομα από το άλμπουμ των Celtic Frost "To Mega Therion", δεν ήξερα καν τι σημαίνει τότε.
2) Πες μας λίγα λόγια για το πώς ξεκίνησε η μπάντα σου, πώς συνέχισε και ποια είναι τα highlights της μέχρι τώρα καριέρας σου;
Πήγα να δω μερικούς φίλους ενός φίλου να κάνουν πρόβα. Στην πραγματικότητα δεν είχαν συγκρότημα, απλώς τζαμάρανε δύο κιθαρίστες και ένας ντράμερ. Με ρώτησαν αν ήθελα να πάρω ένα μπάσο και να συμμετάσχω, κάτι που έκανα. Αλλά σύντομα θέλησα να δημιουργήσω ένα πραγματικό συγκρότημα, το οποίο έκανα, τοποθετώντας έναν συμμαθητή μου στα ντραμς και έναν από αυτούς τους κιθαρίστες με τους οποίους τζάμαρα. Δεν είχαμε τραγουδιστή, οπότε έπρεπε να τραγουδήσω εγώ αρχικά. Και αυτό ήταν, η αρχή των Therion.
Δεν είχαμε μεγαλύτερες φιλοδοξίες από το να κάνουμε ένα demo, αλλά μετά από δύο demo ονειρευόμασταν να κάνουμε δίσκο, να κάνουμε περιοδείες και να παίζουμε ζωντανά την μουσική μας. Πήραμε τα πράγματα βήμα-βήμα, αλλά στο τέλος ήμουν μόνο εγώ που είχα τη δύναμη να συνεχίσω μέχρι το συγκρότημα να τα καταφέρει τελικά, πολλά πολλά φεγγάρια αργότερα.
Τα κυριότερα σημεία της καριέρας μου:
1. Η πρώτη φορά που είδα έναν άντρα που δεν ήξερα να φοράει μπλουζάκι Therion.
2. Όταν με πήρε τηλέφωνο η δισκογραφική εταιρεία για να μου πει ότι το άλμπουμ Theli πουλούσε σαν τρελό. Ήταν το πιο πετυχημένο μας άλμπουμ το οποίο σηματοδότησε το τέλος εννιά ετών με κακές πωλήσεις δίσκων, προσωπικά οικονομικά προβλήματα και απογοητεύσεις επειδή δεν μπορούσα να κάνω αυτό που ήθελα μουσικά, για λόγους προϋπολογισμού.
3. Όταν παίξαμε στη Μόσχα το 2018 και μεταδίδονταν ζωντανή συναυλία στο διάστημα στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Ήταν η Παγκόσμια Ημέρα Διαστήματος και ένας από τους κοσμοναύτες εκεί είναι φανατικός μεταλάς. Απευθείας μετάδοση της μουσικής σου στο διάστημα, πώς μπορεί αλήθεια να ξεπεραστεί κάτι τέτοιο; Φανταστείτε να ακουν οι εξωγήινοι τη ραδιοφωνική μας επικοινωνία. Τότε πρέπει να σκεφτούν ότι οι Therion θεωρούνται μια από τις σημαντικότερες μπάντες του πλανήτη, δεδομένου ότι μας επέλεξαν για να κάνουμε streaming.
3) Ξεκινήσατε την καριέρα σας παίζοντας καθαρό death metal στα πρώτα σας άλμπουμ. Το αγαπημένο μας άλμπουμ Theli σηματοδότησε μια καμπή στην καριέρα σας, την αρχή της ενσωμάτωσης συμφωνικών στοιχείων, χορωδιακού και οπερατικού μεγαλείου. Η συνέχεια ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακή καθώς, από άλμπουμ σε άλμπουμ, αλλάζατε το ηχόχρωμά σας, ενσωματώνοντας νέα στοιχεία, απόλυτα προσαρμοσμένα στο αντίστοιχο θέμα. Ήταν αυτές στοχευμένες, σκόπιμες αλλαγές ή δημιουργικές αναζητήσεις μέχρι να ανακαλύψετε την ιδανική «φωνή» σας;
Δεν θα έλεγα ότι τα πρώτα μας άλμπουμ ήταν «καθαρό death metal». Τότε θεωρούμασταν ένα από τα πιο πρωτότυπα και περίεργα death metal συγκροτήματα στον πλανήτη. Και τα συμφωνικά στοιχεία ήρθαν σταδιακά πολύ νωρίτερα. Υπάρχουν κλασικοί σολίστες που τραγουδούν στο Lepaca Kliffoth και χρησιμοποιήσαμε πλήκτρα σε όλα τα άλμπουμ μας, αν και ελάχιστα στο πρώτο άλμπουμ το 1991. Αν ακούσετε το δεύτερο άλμπουμ μας Beyond Sanctorum το 1992, μπορείτε ήδη να ακούσετε μερικές χορωδιακές διασκευές στο "Paths" και μερικά από τα βασικά χαρακτηριστικά του ήχου που αργότερα θα γίνει το σήμα κατατεθέν των Therion στη «Συμφωνία των νεκρών».
Αν ακούσετε τα άλμπουμ μας ένα προς ένα από την αρχή μέχρι το Theli, θα διαπιστώσετε ότι ήταν μια σταδιακή εξέλιξη και όχι μια απότομη αλλαγή από τη μια μέρα στην άλλη. Η μεγάλη διαφορά ήταν ότι με το Theli απόκτησα τελικά ένα μεγάλο προϋπολογισμό για να μπορέσω να πραγματοποιήσω όλα όσα ήθελα να κάνω.
4) Έχετε διασκευάσει και εκτελέσει με το δικό σας μοναδικό μουσικό στυλ ένα σωρό κλασικά κομμάτια από μεγάλα metal συγκροτήματα όπως οι Scorpions, οι Accept, οι Running Wild και οι Manowar. Δεν περιοριστήκατε όμως στο metal και διασκευάσατε την μουσική του θρυλικότερου σουηδικού ποπ συγκροτήματος όλων των εποχών, των ABBA. Από ποια από τα συγκροτήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω, ή άλλα που δεν αναφέρθηκαν, επηρεαστήκατε περισσότερο; Τι πιστεύετε για την επιρροή των ABBA συγκεκριμένα σε όλη τη σουηδική μουσική σκηνή;
Σίγουρα είχα μεγάλη επιρροή από τους ABBA όλα αυτά τα χρόνια και μαζί με το riffing των 80's Accept, τις μελωδικές δίδυμες κιθάρες των 70's Scorpions και τις επικές διασκευές των παλιών Manowar, έχετε μια πολύ καλή εικόνα για το από που προέρχεται ο ήχος μου, αν και φυσικά υπήρχαν πολλά περισσότερα συγκροτήματα που με επηρέασαν. Νομίζω ότι οι ABBA έχουν επηρεάσει την παγκόσμια μουσική σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ότι τους αποδίδεται.
5) Μιας και μιλήσαμε για διασκευές, θα θέλαμε να σταθούμε λίγο στον δίσκο Le Fleurs du Mal. Τι σας ενέπνευσε και σας παρακίνησε να διασκευάσετε αυτά τα κλασικά ποπ τραγούδια των 60s και 70s και πόσο επιτυχημένο θεωρείτε αυτό το εγχείρημα;
Αναμενόταν να κάνουμε κάτι για την επέτειο των 25 χρόνων μας και όλοι οι παραδοσιακοί τρόποι για να την γιορτάσουμε ήταν βαρετοί, οπότε αποφάσισα να κάνω κάτι τρελό. Ήθελα να δείξω ότι ένα καλό τραγούδι είναι ένα καλό τραγούδι και ότι μπορούσα να πάρω τραγούδια που θα έφτυναν οι θαυμαστές μας και να τα μετατρέψω σε επιτυχημένα metal τραγούδια. Το αποτέλεσμα του εγχειρήματος ήταν το ότι, στον χώρο του streaming, είναι το πιο επιτυχημένο άλμπουμ μας με πάνω από 15 εκατομμύρια streams.
6) Η θεματολογία της μουσικής σας είναι γεμάτη μυθολογικά και μυστικιστικά στοιχεία από όλο τον κόσμο. Τι σας έλκει και σας εμπνέει στη μυθολογία και τον μυστικισμό; Οι εμπειρίες σας προέρχονται από γραπτά κείμενα ή από ταξίδια σε όλο τον κόσμο και μελέτη των μυθολογικών-μυστικιστικών πηγών στους τόπους όπου «γεννήθηκαν»;
Οι ιδέες προέρχονται κυρίως από θεωρητικές σπουδές, όχι τόσο από ταξίδια.
7) Πώς βλέπετε την εξέλιξη της metal μουσικής σκηνής στις μέρες μας;
Όσον αφορά τη δημοτικότητα και τη δημιουργία νέων συγκροτημάτων, τα πάει καλά. Αλλά μουσικά είναι στάσιμη τα τελευταία 10-15 χρόνια. Οι μπάντες είναι πολύ ικανές, σε σημείο πανουργίας, στο να βρίσκουν νέες εικόνες για το συγκρότημά τους και να ξανασυσκευάζουν τα πράγματα σε νέα σχήματα και μορφές, αλλά την τελευταία φορά που άκουσα ένα νέο συγκρότημα που ήταν πραγματικά πρωτότυπο και έκανε κάτι νέο μουσικά… αυτό πρέπει να ήταν η Diablo Swing Orchestra 15 χρόνια πριν.
Έμφανίζονται ακόμη νέοι καλλιτέχνες που είναι πολύ καλοί, απλώς η πρωτοτυπία έχει πεθάνει, τώρα το μόνο που χρειάζεται είναι να προσπαθείς να γράψεις πιασάρικα τραγούδια και να προσπαθήσεις να διαφοροποιήσεις τον εαυτό σου με γνώμονα τη φυσική εμφάνιση και όχι τη μουσική. Υποθέτω ότι ο καθένας κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί σε αυτή την κατάσταση, τώρα που όλα έχουν ήδη εφευρεθεί και εφευρεθεί ξανά μερικές φορές ήδη.
8) Κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης καριέρας σας στο metal, έχετε αλλάξει τα μέλη της μπάντας σας αρκετές φορές. Που οφείλεται αυτή η ρευστότητα και πόσο πιστεύεις ότι έχει επηρεάσει τη συνολική σας δουλειά, είτε θετικά είτε αρνητικά;
Πρώτα απ 'όλα, υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ του "μέλους ενός συγκροτήματος" και ενός μισθωτού (session) μουσικού. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι Therion δεν είχανε καν μόνιμο τραγουδιστή στο συγκρότημα. Πολλοί τα μπερδεύουν και πιστεύουν ότι αλλάξαμε πολύ περισσότερα μέλη από όσα αλλάξαμε στην πραγματικότητα. Η πρόσληψη διαφορετικών ανθρώπων σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, ήταν ένα σημαντικό εργαλείο για τη διαφοροποίηση του ήχου της μπάντας. Ενώ άλλες μπάντες θα έπρεπε να αρκεστούν στο να φτιάξουν έναν νέο ήχο κιθάρας, το Therion concept μου έδωσε την ελευθερία να αλλάξω τον ήχο με εντελώς νέους τραγουδιστές.
Όσο για τα πραγματικά μέλη της μπάντας που άλλαξαν; Στην αρχή υπήρχαν συνεχείς αλλαγές γιατί ήμασταν ένα συγκρότημα που δούλευε πολύ σκληρά, με μικρή επιτυχία και ελάχιστα χρήματα. Ο κόσμος έφευγε γιατί δεν πίστευε ότι το συγκρότημα θα τα κατάφερνε και δεν ήθελαν να συνεχίσουν τον αγώνα με μικρή ανταμοιβή. Εξαίρεση αποτελεί ο Fredrik (Isaksson), ο οποίος έπαιξε στο άλμπουμ Lepaca Kliffoth. Aπολύθηκε επειδή οδηγούσε μεθυσμένος, τράκαρε με αυτοκίνητο της αστυνομίας και ήταν στη φυλακή την ώρα που πηγαίναμε για περιοδεία.
Μετά κάναμε το Theli, τα πράγματα τελικά άρχισαν να κινούνται, αλλά ήταν ακόμα δύσκολες οι περιοδείες και οι Jonas (Mellberg) και Lars (Rosenberg) απολύθηκαν και οι δύο λόγω αλκοολισμού. Την εποχή του Vovin δεν υπήρχε συγκρότημα, μόνο εγώ με μισθωτούς (session) μουσικούς και τραγουδιστές.
Μετά το Vovin, είχαμε μεγάλη επιτυχία και χρήματα, οπότε σκέφτηκα ότι ήταν μια καλή στιγμή να προσπαθήσω να δημιουργήσω ξανά μια πραγματική σύνθεση μπάντας. Από το 1999 έως το 2008, είχαμε σχεδόν την ίδια σύνθεση. Τότε νιώσαμε ότι είχαμε κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσαμε να κάνουμε μαζί και τα υπόλοιπα παιδιά αποφάσισαν να δοκιμάσουν την τύχη τους με άλλα συγκροτήματα και δικά τους έργα. Μετά την εύρεση μιας νέας σύνθεσης το 2008, παραμείναμε οι ίδιοι, οπότε γεγονός είναι ότι τα τελευταία 23 χρόνια (από το 1999) είχαμε μόνο μία μεγάλη αλλαγή στη σύνθεση μας.
Σχεδόν κάθε αλλαγή ήταν θετική τη στιγμή που συνέβη. Η δυνατότητα να συνεργαστείς με τόσους πολλούς ταλαντούχους ανθρώπους ήταν πολύ εμπνευσμένη.
9) Ποια από τις μέταλ μπάντες που δραστηριοποιούνται στην εποχή μας πιστεύετε ότι αξίζουν την προσοχή και τη λατρεία των οπαδών του metal; Υπάρχουν κάποιοι με τους οποίους θα θέλατε να εμφανιστείτε σε συναυλία ή έχετε εμφανιστεί στο παρελθόν και είχατε μια αξέχαστη εμπειρία;
Νομίζω ότι οι Voivod είναι το πιο υποτιμημένο συγκρότημα στον πλανήτη. Η περιοδεία μαζί τους το 2000 ήταν αξέχαστη.
10) Είχαμε τη χαρά να σας απολαύσουμε ζωντανά σε συναυλία στη χώρα μας πριν από το 2010 και ήταν μια μοναδική συναυλιακή εμπειρία. Τι εμπειρίες αποκόμισες από τις εμφανίσεις σου στην Ελλάδα και ποια είναι η γνώμη σου για το ελληνικό metal κοινό;
Στην Ελλάδα παίξαμε για πρώτη φορά ήδη το 1997. Είναι πάντα ένα από τα καλύτερα σόου μας σε μια ευρωπαϊκή περιοδεία, όταν παίζουμε εκεί.
11) Πόσο σημαντική είναι η ύπαρξη ενός μουσικού παραγωγού δίπλα σε έναν καλλιτέχνη στη σύγχρονη δισκογραφία; Αν έχετε παραγωγό, ποιος είναι και πώς έχει συμβάλει στον ήχο σας;
Δεν χρησιμοποιήσαμε παραγωγό από το 1999. Για άπειρες μπάντες, ένας παραγωγός θα μπορούσε να βοηθήσει πολύ στο να καταλάβουν πώς γίνονται τα πράγματα με τον σωστό τρόπο στο στούντιο και να λάβουν βοήθεια για να αξιοποιήσουν περισσότερο τα τραγούδια τους.
Σήμερα, πολύ λίγα συγκροτήματα χρησιμοποιούν πραγματικούς παραγωγούς, συνήθως ηχογραφούν τα άλμπουμ μόνα τους και μετά βάζουν κάποιον να τα μιξάρει. Τα συγκροτήματα σήμερα συνήθως δεν έχουν τον προϋπολογισμό για να μπουν σε ένα κατάλληλο στούντιο για ολόκληρες ηχογραφήσεις και να πληρώσουν και έναν παραγωγό από πάνω.
12) Ποιες θεωρείτε τις πιο σημαντικές προϋποθέσεις για μια επιτυχημένη ζωντανή εμφάνιση;
Εφόσον όλα τα τεχνικά λειτουργούν όπως θα έπρεπε, το πιο σημαντικό συστατικό είναι η διασκέδαση κατά την εκτέλεση.
13) Ο επίλογος είναι δικός σας. Μας τιμά που μιλήσατε μαζί μας και με τους αμέτρητους θαυμαστές σας στην Ελλάδα, ανυπομονούμε να σας δούμε ξανά ζωντανά.
Ελπίζω ότι όλοι θα απολαύσουν την υπόλοιπη σειρά Leviathan.
Τα μέλη της μπάντας αυτή την στιγμή είναι τα εξής:
Christofer Johnsson — κιθάρα, πλήκτρα, προγραμματισμός, σύνθεση
Sami Karppinen — Ντραμς
Nalle "Grizzly" Påhlsson — Μπάσο
Thomas Vikström — Φωνητικά
Christian Vidal — Κιθάρα
Lori Lewis — Φωνητικά
Δισκογραφία των Therion:
Of Darkness... (1991)
Beyond Sanctorum (1992)
Symphony Masses: Ho Drakon Ho Megas (1993)
Lepaca Kliffoth (1995)
Theli (1996)
A'arab Zaraq - Lucid Dreaming (1997)
Vovin (1998)
Crowning of Atlantis (1999)
Deggial (2000)
Secret of the Runes (2001)
Lemuria (2004)
Sirius B (2004)
Gothic Kabbalah (2007)
Sitra Ahra (2010)
Les Fleurs du Mal (2012)
Beloved Antichrist (2018)
Leviathan (2021)