Όσοι οδηγούμε, γνωρίζουμε καλά πως η μπαταρία αυτοκινήτου παίζει καθοριστικό ρόλο στην οδήγηση. Εκτός του ότι είναι το ίδιο σημαντική όσο και ο κινητήρας, δίνει ζωή σε πολλά τμήματα του οχήματος. Όμως, πολλοί από εμάς ενδέχεται να μην της δίνουμε την πρέπουσα σημασία μέχρι να εμφανίσει κάποια βλάβη, και να μην παίρνει μπροστά το αυτοκίνητό μας. Δείτε τι πρέπει να προσέχουμε στον έλεγχο και την αγορά της μπαταρίας.
Οι τύποι των μπαταριών
Οι μπαταρίες αυτοκινήτων χωρίζονται σε 2 κατηγορίες. Η πρώτη αφορά την μπαταρία ανοιχτού τύπου, στην οποία μπορούμε να συμπληρώνουμε υγρά (ηλεκτρολύτες), όταν βλέπουμε ότι λιγοστεύουν.
Η δεύτερη κατηγορία είναι οι νεότερες μπαταρίες κλειστού τύπου, όπου δεν μπορούμε να τις ανοίξουμε εύκολα. Συνήθως τις χρησιμοποιούμε οι περισσότεροι στα αυτοκίνητα μας, καθώς δεν θέλουν ιδιαίτερη συντήρηση. Επιπλέον, δεν χρειάζεται πρόσθεση υγρών κατά διαστήματα, και δεν υπάρχει κίνδυνος διαρροών.
Η μοναδική ενέργεια που μπορούμε να κάνουμε στην κλειστή μπαταρία αυτοκινήτου είναι να φορτιστεί. Ωστόσο, πρέπει να θυμόμαστε ότι η φόρτιση είναι μια λύση ανάγκης, η οποία τις περισσότερες φορές δεν πρόκειται να διαρκέσει πολύ.
Πόσο αντέχει η μπαταρία αυτοκινήτου
Όπως είναι φυσικό, οι παράγοντες που επηρεάζουν τον χρόνο ζωής στη μπαταρία αυτοκινήτου είναι πολλοί. Κατά κανόνα εξαρτώνται από το πως οδηγούμε, πόσο και που χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο, αλλά και τις κλιματολογικές συνθήκες.
Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο που κινείται συνεχώς εντός της πόλης, κινδυνεύει περισσότερο να μείνει από μπαταρία, σε σχέση με εκείνο που κινείται σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους.
Αντίστοιχα αν το όχημα δεν κινείται συχνά, η μπαταρία θα φθαρεί ακόμη πιο γρήγορα από εκείνη που βρίσκεται σε αυτοκίνητο που κινείται καθημερινά μέσα στην πόλη. Οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν την διάρκεια της μπαταρίας αυτοκινήτου είναι οι παρακάτω:
- Η οδηγική μας συμπεριφορά
- Οι καιρικές συνθήκες
- Οι τοποθεσίες που κινείται το αυτοκίνητο
- Ο χρόνος που το όχημα βρίσκεται σε κίνηση
- Η εξαντλητική αποφόρτιση από ηλεκτρονικές συσκευές, κλιματισμό, και συστήματα πλοήγησης
- Η ημερομηνία κατασκευής της μπαταρίας
Πως παρατείνουμε την διάρκεια της
Την καλοκαιρινή περίοδο, οι φθορές στη μπαταρία αυτοκινήτου είναι πολύ εντονότερες σε σχέση με τους ψυχρούς μήνες του χειμώνα.
Όμως, η μπαταρία το χειμώνα καλείται να ανταποκριθεί σε υψηλότερες απαιτήσεις. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που στα πρώτα κρύα οι μπαταρίες αυτοκινήτων παρουσιάζουν περισσότερα προβλήματα σε σχέση με το καλοκαίρι.
Έτσι λοιπόν, καθώς μπήκαμε στο φθινόπωρο και οδεύουμε προς το χειμώνα, καλό είναι γνωρίζουμε τους τρόπους που αυξάνουν τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας.
Τους παραθέτουμε συνοπτικά:
- Πατάμε πάντα το συμπλέκτη κατά την εκκίνηση του αυτοκινήτου, καθώς έτσι μειώνεται η αντίσταση του κινητήρα, και κυρίως η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.
- Πριν από την εκκίνηση του οχήματος, απενεργοποιούμε όλον τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό, όπως USB πολύπριζα, ραδιόφωνο, κλιματιστικό, ή το σύστημα θέρμανσης.
- Ελέγχουμε ανά τακτά διαστήματα σε συνεργείο την τάση, το επίπεδο φορτίου και την ισχύ εκκίνησης της μπαταρίας, που θα δούμε παρακάτω. Επίσης, και τις απώλειες ηλεκτρικής ενέργειας στο αυτοκίνητο.
- Βεβαιωνόμαστε ότι η μπαταρία είναι γερά στερεωμένη στη θέση της. Επιπλέον ότι τα μεταλλικά της μέρη είναι περασμένα με γράσο και οι ακροδέκτες πολύ καλά σφιγμένοι.
- Εάν δεν οδηγούμε το αυτοκίνητο μας κατά τη διάρκεια του χειμώνα, καλό είναι να αφαιρέσουμε την μπαταρία. Είναι απαραίτητο να την αποθηκεύσουμε σε δροσερό μέρος.
Τα σημάδια της εξάντλησης
Δεν χωρά αμφιβολία ότι σε όλους μας έχει τύχει να βάζουμε το κλειδί στην μίζα και να μην τίθεται σε λειτουργία ο κινητήρας, παρά μόνο να ακούγεται ένας ενοχλητικός θόρυβος.
Σε αυτή την περίπτωση, όσες φορές και αν προσπαθήσουμε να βάλουμε μπροστά το αμάξι, το πιο πιθανό είναι να μην ξεκινήσει. Το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να καταστρέψουμε και την μίζα.
Ως εκ τούτου, πριν φθάσουμε σε αυτή την φάση που η μπαταρία αυτοκινήτου τα "τίναξε", καλό είναι να προσέχουμε τις προειδοποιήσεις για τον επερχόμενο "ξαφνικό θάνατο" της. Δεν χρειάζεται απαραίτητα να τη δοκιμάσουμε με πολύμετρο.
Η πρώτη αφορά τα φώτα του αυτοκινήτου. Αν παρατηρήσουμε ότι δεν είναι το ίδιο δυνατά, η μπαταρία μας στέλνει σήμα ότι σύντομα θα χρειαστεί αντικατάσταση.
Η δεύτερη προειδοποίηση ότι το αυτοκίνητο μας χρειάζεται καινούρια μπαταρία, είναι το γεγονός ότι η μόλις παίρνει μπροστά το αμάξι δεν ακούγεται το ίδιο έντονα ο ήχος του κινητήρα, και όσο τον ακούγαμε συνήθως.
Η φόρτιση μπαταρίας αυτοκινήτου
Πολλές φορές μένουμε από μπαταρία, παρότι δεν είναι σε κακή κατάσταση και δεν έχει παρέλθει ο χρόνος της ζωής της. Για παράδειγμα είχαμε απλά ξεχάσει τα φώτα ανοιχτά, και έχει αποφορτιστεί.
Σε αυτή την περίπτωση μπορούμε να καταφύγουμε στη γνωστή λύση των καλωδίων. Καλό είναι να φροντίσουμε να τα έχουμε πάντα μαζί μας στο αυτοκίνητο.
Τα σωστά καλώδια
Επίσης πρέπει να σιγουρευτούμε ότι τα καλώδια έχουν το σωστό πάχος και μήκος.
Τα πολύ λεπτά καλώδια είναι χαμηλής ποιότητας και υπάρχει αυξημένη πιθανότητα να λιώσουν ή να δημιουργήσουν σπινθήρες. Υπάρχει ενδεχόμενο να αποφορτίσουν την ισχυρή μπαταρία, ακόμη και να πιάσουν φωτιά.
Έτσι λοιπόν, θέτουμε σε λειτουργία το όχημα του δότη με την καλή μπαταρία και στη συνέχεια συνδέουμε τα ακροφύσια (δαγκάνες) των καλωδίων. Πρώτα ξεκινάμε από τη φορτισμένη μπαταρία, και μετά πάμε στην εκφορτισμένη.
Πιο συγκεκριμένα, πρώτα τοποθετούμε την μια δαγκάνα του κόκκινου καλωδίου στο θετικό (+) πόλο της γεμάτης μπαταρίας, και την άλλη άκρη του ίδιου καλωδίου στο θετικό πόλο της άδειας μπαταρίας.
Κατόπιν τοποθετούμε τη δαγκάνα του μαύρου καλωδίου στον αρνητικό πόλο, πρώτα της γεμάτης μπαταρίας, και στη συνέχεια το άλλο άκρο του μαύρου καλωδίου το συνδέουμε στον αρνητικό πόλο της πεσμένης μπαταρίας.
Πολλοί ειδικοί συνιστούν αυτή τη σύνδεση σε ένα στερεό μεταλλικό σε απόσταση 30 πόντων από τον αρνητικό πόλο του κινητήρα της πεσμένης μπαταρίας, και όχι απευθείας. Όπως αναφέρεται, αν τα καλώδια είναι χαμηλής ποιότητας μπορούν να δημιουργήσουν έντονο σπινθηρισμό.
Εκκινούμε τον κινητήρα του αυτοκινήτου με την πεσμένη μπαταρία και ταυτόχρονα πατάμε ελαφρώς το γκάζι στο αυτοκίνητο του δότη, έτσι ώστε να λειτουργεί ο κινητήρας περίπου στις 2000 στροφές.
Στην πεσμένη μπαταρία λειτουργούμε την μηχανή σε υψηλότερες στροφές, πάνω από 3.500, ώστε το δυναμό του αυτοκινήτου να την φορτίσει επαρκώς. Κατόπιν αφαιρούμε τα καλώδια με σειρά πρώτα τον (-) αρνητικό πόλο, και μετά τον (+) θετικό πόλο.
Για να είμαστε σίγουροι ότι η μπαταρία μας θα ανακτήσει το χαμένο της φορτίο, είναι καλύτερα να μην χρησιμοποιήσουμε αμέσως τον εξοπλισμό του αυτοκινήτου. Καλό είναι να μην σβήσουμε και τον κινητήρα σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Τι προσέχουμε στην αγορά της νέας μπαταρίας
Όλες οι μπαταρίες των αυτοκινήτων είναι στα 12V. Από εκεί και πέρα, η μπαταρία αυτοκινήτου που θα επιλέξουμε, πάνω από όλα θα πρέπει να πληροί τις προϋποθέσεις του κατασκευαστή.
Συνήθως το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου αναφέρει ένα κωδικό που μας δείχνει το μέγεθος και τον τύπο της μπαταρίας που είναι ιδανική για το αυτοκίνητο μας.
Εάν δεν γνωρίζουμε που είναι το βιβλίο του αυτοκινήτου μας, μπορούμε να πάμε στο συνεργείο για να μας βοηθήσουν.
Σε γενικές γραμμές, οι μπαταρίες διαθέτουν κωδικό που αφορά το μέγεθος και τον τύπο της μπαταρίας. Πολλές μπαταρίες κλειστού τύπου έχουν άλλους κωδικούς για τα ευρωπαϊκά επιβατικά οχήματα, και άλλους για τα ιαπωνικά.
Μπορούμε να δούμε όλες αυτές τις μπαταρίες των ευρωπαϊκών και ιαπωνικών κωδικών στο Battery park. Υπάρχει και έκπτωση αν κάνουμε εγγραφή στο Newsletter του ηλεκτρονικού καταστήματος.
Επίσης, πρέπει να θυμόμαστε ότι αν το αμάξι είχε μπαταρία ανοιχτού τύπου όταν το αγοράσαμε, δεν συνίσταται από τους κατασκευαστές να την αντικαταστήσουμε με κλειστού τύπου (και το αντίθετο). Όπως αναφέρουν, η μπαταρία δεν θα φορτίζεται σωστά.
Από εκεί και μετά, πρέπει να προσέξουμε τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες της μπαταρίας αυτοκινήτου που ακολουθούν, ανάλογα βέβαια και με τη χρήση του οχήματος μας.
Τα αμπερώρια
Τα αμπερώρια (Ah) ή αλλιώς Αμπέρ (Amps) όπως συνηθίζεται στα συνεργεία, είναι η μονάδα μέτρησης της χωρητικότητας της μπαταρίας. Αν είναι γεμάτη, σημαίνει ότι η μπαταρία μπορεί να μας παρέχει τον αριθμό των αμπέρ που υπόσχεται για μία ώρα.
Για παράδειγμα, μια μπαταρία αυτοκινήτου που αποδίδει 5 ampere για 20 ώρες στην ουσία αποδίδει 100 Amps. Πρόκειται δηλαδή για το αποτέλεσμα του πολλαπλασιασμού του ρεύματος σε ampere, επί το χρόνο αποφόρτισης.
Ένα μεσαίου κυβισμού αυτοκίνητο με βενζινοκινητήρα, χρειάζεται συνήθως μπαταρία στα 40-65 αμπερώρια. Πρέπει να δώσουμε προσοχή στα Αμπέρ, καθώς παίζει ρόλο και ο ενδεχόμενος εξοπλισμός (tablet, κινητά, GPS), που θα τροφοδοτηθεί με ενέργεια μέσα στο αυτοκίνητο.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των Αμπέρ, που απαιτείται για τη λειτουργία του εξοπλισμού. Για καλύτερα αποτελέσματα καλό είναι να ξέρουμε και τον αριθμό ωρών (κατά προσέγγιση), που θα χρησιμοποιούμε τον εξοπλισμό, ιδίως αν θέλουμε τη χρήση του όταν ο κινητήρας δεν θα είναι σε λειτουργία.
Όσο πιο πολλά τα αμπερώρια, τόσο πιο μεγάλη χωρητικότητα θα έχει η μπαταρία, όπερ σημαίνει πως μπορεί να μας κρατήσει περισσότερο. Ως εκ τούτου μπορούμε να βάλουμε μπαταρία με περισσότερα αμπερώρια, αλλά σε καμία περίπτωση λιγότερα.
Έτσι λοιπόν είναι καλή ιδέα να επιλέξουμε μπαταρία που μπορεί να τροφοδοτεί με το παραπάνω τα απαιτούμενα AH για τον καθορισμένο χρόνο και την καθορισμένη τάση. Οι ειδικοί αναφέρουν ότι για να έχουμε περιθώριο ασφαλείας, καλό είναι να αυξήσουμε τον αριθμό AH κατά 20%.
Τα αυτοκίνητα που έχουν κινητήρες ντίζελ ή είναι μεγάλου κυβισμού, είναι πιο απαιτητικά και μπορεί να χρειάζονται περισσότερα από 100 Ah. Ιδίως αν είναι και επαγγελματικά, όπως για παράδειγμα τα ταξί.
Τα υβριδικά αυτοκίνητα ή τα αμάξια που έχουν την τεχνολογία Start/Stop παίρνουν ειδικές premium μπαταρίες που κοστίζουν έως και 250 ευρώ. Η συγκεκριμένη τεχνολογία απαιτεί υψηλές τιμές στην ισχύ εκκίνησης.
Ισχύς εκκίνησης της μπαταρίας
Πρόκειται για ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της μπαταρίας, που ωστόσο, ενδέχεται να μην του δίνουμε τη σημασία που απαιτείται. Δείχνει πόσο ρεύμα μπορεί να δώσει η μπαταρία κατά την εκκίνηση του κινητήρα.
Θα βρούμε την πληροφορία πάνω στη μπαταρία. με τις ενδείξεις ΕΝ ή CA ή CCA.
Αυτό το χαρακτηριστικό είναι σημαντικό αν το αυτοκίνητό μας είναι υβριδικό ή τελευταίας τεχνολογίας, ή είναι αρκετά απαιτητικό γιατί έχει πολλά ηλεκτρονικά συστήματα. Εκεί ενδέχεται να χρειαζόμαστε μια μπαταρία αυτοκινήτου με 200 έως 1000 Αμπέρ εκκίνησης.
Ως εκ τούτου, πρέπει να προτιμήσουμε μία ισχύ εκκίνησης που θα είναι παραπάνω από την προτεινόμενη, ή από αυτή που ενδεχομένως είχαμε πριν στο αμάξι. Με αυτό τον τρόπο θα αποφύγουμε τυχόν προβλήματα σε περίπτωση που προσθέσουμε νέο ηλεκτρονικό εξοπλισμό στο αυτοκίνητο.
Κατά κανόνα, πρέπει να θυμόμαστε πως για το CCA ισχύει ότι όσο πιο ψηλός είναι ο αριθμός, τόσο το καλύτερο. Για παράδειγμα αν ζούμε σε περιοχή με κρύο κλίμα, η ικανότητα CCA είναι σημαντικό κριτήριο επιλογής της μπαταρίας. Αντίστοιχα αν ζούμε σε μέρος με πολύ ζεστό κλίμα, δεν χρειάζεται τόσο υψηλό CCA.
Η αναγραφόμενη ημερομηνία
Πάνω σε όλες τις μπαταρίες αυτοκινήτου αναγράφεται η ημερομηνία που κατασκευάστηκαν. Η μπαταρία αυτοκινήτου που θα επιλέξουμε δεν πρέπει να είναι περισσότερο από 12 μήνες αποθηκευμένη στο κατάστημα.
Φυσικά, δεν πρέπει να αρκεστούμε στις διαβεβαιώσεις του πωλητή. Είναι απαραίτητο να μας δείξει το κωδικό ημερομηνίας που βρίσκεται συνήθως πάνω στη μπαταρία. Η ιδανική αγορά είναι να έχει ημερομηνία κατασκευής λιγότερο από 6 μήνες.
Όσο πιο παλιά είναι η ημερομηνία κατασκευής της μπαταρίας, τόσο οι εσωτερικές πλάκες που υπάρχουν μέσα χάνουν τις ιδιότητές τους. Αυτό συμβαίνει ακόμη και αν δεν κάνουμε χρήση της μπαταρίας. Το αποτέλεσμα είναι ότι θα έχει μειωμένη διάρκεια ζωής.
Η μάρκα και η εγγύηση
Πολλοί θεωρούν πως είναι καλό να επιλέξουμε μια γνωστή μάρκα μπαταρίας, και ας είναι λίγο πιο ακριβή. Έτσι θα έχουμε μπαταρία αυτοκινήτου με μεγαλύτερο χρόνο ζωής και καλύτερη εγγύηση.
Στο θέμα της εγγύησης, αν πρόκειται για μπαταρία άγνωστης εταιρείας, από προσωπική εμπειρία εμείς προτείνουμε να ζητήσετε από τον πωλητή να γράψει με μαρκαδόρο πάνω στη μπαταρία πότε λήγει η εγγύηση. Κάποιοι πωλητές ίσως το κάνουν και από μόνοι τους.
Φυσικά πρέπει να φυλάξουμε και την απόδειξη αγοράς για να μην έχουμε απολύτως κανένα πρόβλημα αν η μπαταρία είναι ελαττωματική. Σε μια τέτοια περίπτωση, ο πωλητής υποχρεούται να μας την αντικαταστήσει δωρεάν με μια καινούργια.
Εσείς πως τα πάτε με την μπαταρία αυτοκινήτου?
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι μπαταρίες περιέχουν συστατικά που είναι επικίνδυνα για την υγεία μας. Επιπλέον, είναι ιδιαίτερα βλαβερά για το περιβάλλον. Ως εκ τούτου, δεν είναι καλή ιδέα να πετάξουμε την παλιά μπαταρία σε κάδο απορριμμάτων.
Οι περισσότεροι έμποροι μπαταριών, μπορούν να μας ανακυκλώσουν την παλιά μπαταρία αυτοκινήτου. Εναλλακτικά, μπορούμε να απευθυνθούμε στις εταιρείες ανακύκλωσης.
Αν θέλετε να μοιραστείτε την άποψη σας για τη μπαταρία αυτοκινήτου, ή κάποια εμπειρία που είχατε μαζί της, μπορείτε να μας γράψετε στα σχόλια.