Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε ότι η αγορά αυτοκινήτου είναι μία μεγάλη απόφαση που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και έρευνα. Το αμάξι πρέπει να καλύπτει επαρκώς όλες τις καθημερινές μας ανάγκες, και ταυτόχρονα να είναι οικονομικό, τόσο σε τιμή, όσο και σε κατανάλωση καυσίμων. Καθώς παραμένει κυρίαρχο το ερώτημα για αγορά καινούργιου ή μεταχειρισμένου, στο άρθρο θα δούμε τι πρέπει να προσέχουμε και στις δύο περιπτώσεις.
Τι προσέχω στην αγορά καινούργιου αυτοκινήτου
Δεν χωρά αμφιβολία πως το καινούργιο αυτοκίνητο έχει σημαντικά πλεονεκτήματα. Το κυριότερο όλων είναι πως δεν μας απασχολεί το παρελθόν του οχήματος στους δρόμους.
Από την άλλη, το κόστος ενδέχεται να είναι ομολογουμένως τσουχτερό. Ως εκ τούτου, επειδή πιθανώς να βάλουμε το χέρι βαθιά στην τσέπη, οφείλουμε να επικεντρωθούμε στα νομικά μας δικαιώματα.
Υπογραφή του συμφωνητικού
Όταν έχουμε καταλήξει στο νέο αυτοκίνητο, συνήθως δεν βλέπουμε την ώρα που θα πάρουμε τα κλειδιά του οχήματος στο χέρι.
Όμως, καλό είναι να θυμόμαστε είναι ότι δεν υπάρχει λόγος να αισθανθούμε πιεσμένοι να υπογράψουμε το συμφωνητικό, όταν θα μας το ζητήσει ο πωλητής.
Εφόσον δεν είμαστε σίγουροι ότι το καταλαβαίνουμε απόλυτα, καλό είναι να το δείξουμε πρώτα σε κάποιον δικηγόρο, ή σε φίλο που έχει εμπειρία και ενδεχομένως θα του είναι περισσότερο κατανοητό.
Η εγγύηση
Όταν αγοράζουμε από εγκεκριμένο έμπορο αυτοκινήτων, το όχημα συνοδεύεται από εγγύηση. Αυτό σημαίνει πως δεν θα πληρώσουμε τα έξοδα για ορισμένες βλάβες που ενδέχεται να εμφανιστούν στο αυτοκίνητο.
Μερικοί έμποροι μπορεί να προσφέρουν και εκτεταμένες εγγυήσεις. Ως εκ τούτου πρέπει να κάνουμε καλή έρευνα, καθώς το ίδιο αυτοκίνητο που μας ενδιαφέρει μπορούμε να το βρούμε με μεγαλύτερη περίοδο κάλυψης από την αρχική εγγύηση του κατασκευαστή. Συνήθως χωρίς έξτρα κόστος.
Οι περίοδοι των εγγυήσεων μπορεί να διαφέρουν όσον αφορά τα καινούρια αυτοκίνητα. Ωστόσο, πρέπει να θυμόμαστε ότι δεν θα έχουμε εγγύηση αν προχωρήσαμε στην αγορά αυτοκινήτου από δημοπρασίες.
Η ασφάλιση
Αν επιλέξαμε τη μέθοδο της χρηματοδότησης για την αγορά αυτοκινήτου, τότε πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η τράπεζα θα απαιτήσει συγκεκριμένους όρους για την ασφάλισή του. Ενδέχεται να μη δεχτεί απλά ένα βασικό πακέτο κάλυψης.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να πληρώνουμε περισσότερα στην ασφάλεια αυτοκινήτου σε τακτική βάση, μέχρι την αποπληρωμή του δανείου.
CO2 και τέλη κυκλοφορίας
Πριν καταλήξουμε στο καινούργιο μας αυτοκίνητο, πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στις εκπομπές CO2 των επιβατικών οχημάτων. Βάση αυτών, θα πληρώνουμε τα τέλη κυκλοφορίας.
Η χρήση του αυτοκινήτου
Ένα από τα βασικότερα που πρέπει να σκεφτούμε πριν την αγορά αυτοκινήτου, είναι τι χρήση θα κάνουμε. Ως εκ τούτου, αν τα χιλιόμετρα που κάνουμε ετησίως δεν ξεπερνούν τις 15.000, τότε το βενζινοκίνητο όχημα είναι η πιο σωστή επιλογή.
Ωστόσο, αν θεωρούμε πως υπερβαίνουμε αυτόν τον αριθμό χιλιομέτρων, αλλά κινούμαστε εντός πόλης, τότε τα υβριδικά οχήματα θα μας προσφέρουν οικονομία και αθόρυβες μετακινήσεις.
Όμως, τα υβριδικά είναι ακριβότερα, και έτσι αν κάνουμε πάνω από 20.000 χλμ. ετησίως και ταξιδεύουμε συχνά, τότε το diesel είναι η πιο ενδεδειγμένη και αξιόπιστη λύση στην αγορά αυτοκινήτου.
Τι προσέχω στην αγορά μεταχειρισμένου
Αναμφίβολα θα βρούμε πολλές ευκαιρίες στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καθώς είναι πολύ πιο οικονομικά. Όπως είναι φυσικό, η επιλογή μας σε αυτή τη περίπτωση θα πρέπει να είναι ακόμη πιο προσεκτική.
Το κυριότερο που πρέπει να ελέγξουμε είναι το ιστορικό του οχήματος, για να αποφύγουμε τις πολύ δυσάρεστες εκπλήξεις.
Εφόσον έχουμε αποφασίσει να προχωρήσουμε στην αγορά αυτοκινήτου που είναι μεταχειρισμένο, θα πρέπει να γνωρίζουμε τους κινδύνους που εγκυμονούν. Έτσι θα είμαστε σωστά ενημερωμένοι και δεν θα πέσουμε θύματα του εκάστοτε πωλητή.
Ιδιώτης ή έμπορος?
Πολλοί πιστεύουν πως είναι καλύτερα να αγοράζουμε το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από ένα ιδιώτη.
Όμως, η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει καμιά ουσιαστική διαφορά αν η αγορά αυτοκινήτου γίνει από ιδιώτη ή από έμπορο. Και στις δύο περιπτώσεις είναι εύκολο να πέσουμε θύματα, αφού αντικειμενικός σκοπός τους είναι η πώληση του οχήματος.
Τα ελαφρώς μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στο δρόμο έως 3 έτη, αποτελούν συνήθως μια αξιόπιστη επιλογή. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως δεν έχουν υποστεί φθορές.
Ως εκ τούτου, είναι αναγκαίο να εξετάσουμε το μεταχειρισμένο όχημα με κάποιον ειδικό, έτσι ώστε να διακρίνει τις πιθανές ζημιές πολύ πιο εύκολα από εμάς.
Σε περίπτωση που δεν έχουμε τη δυνατότητα για κάτι τέτοιο, καλό είναι να κάνουμε όλες τις ενέργειες που ακολουθούν, έτσι ώστε να μην αντιμετωπίσουμε αργότερα προβλήματα.
Ο αριθμός πλαισίου
Ένα από τα βασικότερα ζητήματα που πρέπει να προσέξουμε, είναι το πινακίδιο του αριθμού πλαισίου (VIN).
Πρόκειται για το βασικό στοιχείο αναγνώρισης κάθε οχήματος. Είναι όπως ο αριθμός ταυτότητάς μας. Η ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία επιβάλλουν ο αριθμός πλαισίου να υπάρχει σε κάθε όχημα, χαραγμένος σε ορατό σημείο του σκελετού του οχήματος.
Συνήθως το πινακίδιο είναι τοποθετημένο στην κάτω δεξιά γωνία του παρμπρίζ ή στο άνοιγμα της πόρτας στην πλευρά του οδηγού.
Στη συνέχεια πρέπει να ελέγξουμε την κατάστασή του. Αν παρατηρήσουμε ίχνη από γδαρσίματα ή γρατσουνιές, αυτό θα πρέπει να μας βάλει σε υποψίες. Είναι πιθανό να υπάρχει κάποιου είδους επέμβαση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Επιπλέον, πρέπει να ελέγξουμε αν συμπίπτουν οι αριθμοί της άδειας κυκλοφορίας με τους αντίστοιχους του πινακιδίου.
Η άδεια κυκλοφορίας
Στη συνέχεια πρέπει να δώσουμε μεγάλη προσοχή στον κυβισμό που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας. Απαιτείται να ελέγξουμε τον αριθμό της άδειας κυκλοφορίας σε συνάρτηση με τους αντίστοιχους του κινητήρα.
Ταυτόχρονα πρέπει να ελέγξουμε όλα τα χαρτιά που συνοδεύουν την άδεια κυκλοφορίας, όπως είναι η ασφάλεια, και τα τέλη. Επίσης, και πότε έχει περάσει ΚΤΕΟ.
Το αμάξωμα
Ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο ενδέχεται να έχει υποστεί μια σοβαρή σύγκρουση. Παρότι προφανώς θα έχει επισκευασθεί, υπάρχει ενδεχόμενο να έχει αλλοιωθεί το σασί.
Ως εκ τούτου, είναι σημαντική η ανύψωση του οχήματος, έτσι ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να το παρατηρήσουμε με ευκολία από κάτω. Ταυτόχρονα πρέπει να ελέγξουμε για τυχόν οξειδώσεις (έντονες σκουριές).
Στη συνέχεια απαιτείται έλεγχος περιμετρικά του αμαξώματος. Προσέχουμε αν υπάρχουν μικροφθορές ή αλλοιώσεις στο χρώμα, και από πού προήλθαν.
Επιπλέον πρέπει να μετρήσουμε με το δάχτυλο τις μεταλλικές επιφάνειες για πιθανές μειωμένες αποστάσεις, οι οποίες μαρτυρούν ενδεχόμενη σύγκρουση.
Ο κινητήρας
Όπως και με το αμάξωμα, έτσι και το θέμα του κινητήρα είναι ένα τα πιο κρίσιμα σημεία. Παρότι είναι αναγκαίο να τα εξετάσουμε με κάποιον ειδικό, μπορούμε από μόνοι μας να δούμε τη κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο κινητήρας.
Βέβαια δεν πρέπει να ξεγελαστούμε από την γυαλιστερή εξωτερική του εμφάνιση. Οι περισσότεροι πωλητές μεταχειρισμένων, ιδίως οι έμποροι, σπεύδουν σε πλύσιμο του κινητήρα εις βάθος, πριν το εκθέσουν για πώληση. Όλα θα αστράφτουν.
Φυσικά σε καμία περίπτωση δεν θα το βρούμε όπως το "αστέρι" της παρακάτω φωτογραφίας.
Έτσι λοιπόν πρέπει να κάνουμε έλεγχο για διαρροές του κάρτερ λαδιού, και σε όλα τα επιμέρους καλώδια για μικροφθορές. Επιπλέον απαιτείται να δώσουμε προσοχή στο βιβλίο των σέρβις, για να ελέγξουμε αν ο προηγούμενος ιδιοκτήτης έκανε τακτική συντήρηση.
Κιβώτιο ταχυτήτων - μετάδοση
Είναι κρίσιμο να δούμε σε τι κατάσταση βρίσκεται ο επιλογέας ταχυτήτων. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να πατήσουμε το συμπλέκτη για αν ελέγξουμε αν απομονώνει σωστά.
Ταυτόχρονα το κιβώτιο ταχυτήτων πρέπει να είναι εύχρηστο, και να κουμπώνει σωστά. Δεν πρέπει να μας δυσκολεύει όταν κάνουμε τις αλλαγές.
Σύστημα διεύθυνσης
Φυσικά είναι αυτονόητο ότι πρέπει να κάνουμε μια μικρή διαδρομή με το αυτοκίνητο. Εκείνο που πρέπει να προσέξουμε είναι το σύστημα διεύθυνσης να μην παρεκκλίνει της πορείας του, όταν αφήνουμε για λίγο το τιμόνι.
Σε αντίθετη περίπτωση, είτε χρειάζεται ευθυγράμμιση, ή έχει υποστεί ζημιά το σασί. Επιπλέον το αμάξι θα πρέπει να ανταποκρίνεται άμεσα στις εντολές μας, και να μην εμφανίζει το λεγόμενο “τζόγο”.
Το δάπεδο
Πρέπει να ελέγξουμε αν η μοκέτα εφαρμόζει σωστά κατά μήκος του πατώματος. Αν δούμε ατέλειες, όπως φουσκωμένο δάπεδο, ή αλλοιώσεις στο χρώμα του, ίσως να οφείλονται σε σε κάποια επισκευή από σύγκρουση, ή σε κακή συντήρηση.
Τα ελαστικά
Συνήθως τα λάστιχα είναι το λιγότερο που θα μας απασχολήσει στη αγορά αυτοκινήτου το οποίο είναι μεταχειρισμένο.
Ωστόσο, πρέπει να θυμόμαστε πως η ανομοιόμορφη φθορά στο πέλμα ενδέχεται να έχει προκληθεί από στρεβλώσεις του οχήματος.
Βέβαια μπορεί να φταίει μόνο η κακή ευθυγράμμιση. Ανεξαρτήτως χιλιομέτρων τα ελαστικά χρειάζονται αντικατάσταση κάθε τρία χρόνια.
Οι ζάντες
Καλό είναι να ελέγξουμε περιμετρικά τη ζάντα του αυτοκινήτου για πιθανά χτυπήματα. Αν υπάρχουν τάσια, πρέπει να τα αφαιρέσουμε για να δούμε τις επιφάνειες γύρω από το λάστιχο. Αν υπάρχουν σημάδια ζημιών, θα μας επιβαρύνουν με σημαντικά έξοδα αργότερα.
Η ρεζέρβα
Πρέπει να ελέγξουμε τις κολλήσεις γύρω από το θόλο της ρεζέρβας και περιμετρικά. Αν δούμε ατέλειες στο εργοστασιακό φινίρισμα, αυτό φανερώνει σημάδια επισκευής.
Οι αναρτήσεις
Καθώς οδηγούμε το αυτοκίνητο στη δοκιμή, πρέπει να δώσουμε προσοχή σε πιθανούς εξωτερικούς θορύβους.
Εκείνο που πρέπει να κάνουμε είναι να περάσουμε με μικρή ταχύτητα μέσα από κάποια λακκούβα. Αν ο θόρυβος που ακούσουμε είναι ιδιαίτερα έντονος τότε οι αναρτήσεις θέλουν άμεσα αλλαγή, και θα πρέπει να την επιβαρυνθεί ο πωλητής.
Ο χιλιομετρητής στο καντράν
Στο παρελθόν, είναι γνωστό πως επιτήδειοι "πείραζαν" το κοντέρ για τους προφανείς λόγους εξαπάτησης. Ωστόσο, κάτι τέτοιο στη μέρες μας δεν είναι πλέον εύκολο. Όμως, δεν είναι και αδύνατον.
Ως εκ τούτου, πρέπει να ελέγξουμε την πρώτη άδεια κυκλοφορίας του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Τα χιλιόμετρα που κατά μέσο όρο κάνει ένα ΙΧ το χρόνο είναι περίπου 15.000 χλμ.
Στη συνέχεια πρέπει να δούμε την ένδειξη του χιλιομετρητή, εάν συμφωνεί με τους υπολογισμούς μας.
Ηλεκτρονικές λειτουργίες
Αφού τα έχουμε ελέγξει όλα, το μόνο που απέμεινε είναι η μπαταρία και τα ηλεκτρολογικά του αυτοκινήτου. Ως εκ τούτου, πρέπει να ελέγξουμε αν λειτουργούν όλοι οι διακόπτες που ενεργοποιούν τις ηλεκτρονικές λειτουργίες, και φυσικά τα φώτα και τις σκάλες τους.
Μπαταρία Αυτοκινήτου: Όσα Πρέπει να Γνωρίζουμε Για Την Αγορά
Αν το όχημα έχει air condition, ελέγχουμε αν λειτουργεί κανονικά και αθόρυβα. Το ίδιο κάνουμε και για το καλοριφέρ του αυτοκινήτου.
Εσείς τι έλεγχο κάνετε στην αγορά αυτοκινήτου?
Είναι αλήθεια πως στην αγορά αυτοκινήτου πρέπει να κάνουμε τη μεγαλύτερη δυνατή έρευνα. Εκτός από τον έλεγχο, πρέπει να βεβαιωθούμε και ότι γνωρίζουμε καλά πόσα χρήματα θα κληθούμε να δώσουμε για ασφάλεια, καύσιμα και σέρβις.
Αν θέλετε να μοιραστείτε την άποψή σας για το θέμα, μπορείτε να μας γράψετε στα σχόλια.
George N αναφέρει:
Καλησπέρα Άκη. Πολύ εποικοδομητικό το άρθρο, για ακόμη μια φορά άλλωστε.
Έχω να προσθέσω ότι όσοι σκέφτονται την αγορά πετρελαιοκίνητου, θα πρέπει να το διπλοσκεφτούν. Στο autotriti αλλά και αλλού, διάβασα ότι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη δεν θα επιτρέπουν πετρελαιοκίνητα, από το 2025.
akis tigas αναφέρει:
Σε ευχαριστούμε Γιώργο για τη χρήσιμη παρατήρηση. Πράγματι οι κάτοχοι πετρελαιοκίνητου στις δύο πόλεις, είναι πολύ πιθανό να βρεθούν αντιμέτωποι με απότομη και απροειδοποίητη αλλαγή της νομοθεσίας που θα απαγορεύει το ντίζελ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, λόγω της ανεξέλεγκτης εισαγωγής μεταχειρισμένων diesel οχημάτων. Φυσικά για αυτό ευθύνεται η ίδια η πολιτεία, καθώς το 2011, όχι απλά είχε προχωρήσει στην άρση της τότε ισχύουσας απαγόρευσης για την πετρελαιοκίνηση, αλλά είχε δώσει και κίνητρα για την απόκτηση τους.