Οι περισσότεροι από εμάς σίγουρα γνωρίζουμε τη συνήθη τακτική των παρόχων υπηρεσιών ίντερνετ να διαφημίζουν υψηλότερες ταχύτητες από τις πραγματικές. Όμως, από τις αρχές του 2019, οι ISP's υποχρεούνται να τα ξεχάσουν αυτά. Στο άρθρο θα δούμε πώς μπορούμε να απαιτήσουμε να επανορθώσουν ή να μας αποζημιώσουν αν υπάρχουν αποκλίσεις και έχουμε χαμηλότερη ταχύτητα ίντερνετ από αυτή που έχουμε πληρώσει.
Ο νέος κανονισμός
Ο νέος κανονισμός της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) στοχεύει αποκλειστικά στην προστασία των χρηστών του διαδικτύου.
Πιο συγκεκριμένα, ο κανονισμός προβλέπει πως οι πάροχοι υποχρεούνται σε επανορθώσεις ή και αποζημιώσεις, στην περίπτωση αποκλίσεων απόδοσης από την αναφερόμενη ελάχιστη ταχύτητα ίντερνετ για συνδρομητές σταθερών δικτύων και από την αναφερόμενη μέγιστη ταχύτητα για συνδρομητές κινητών δικτύων.
Η σχετική απόφαση της ΕΕΤΤ αφορά στις υπηρεσίες πρόσβασης στο διαδίκτυο των παρόχων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά. Επιπλέον, αφορά τόσο τους οικιακούς τελικούς χρήστες, όσο και τις επιχειρήσεις.
Έτσι, αν είμαστε συνδρομητές σταθερών δικτύων, οι πάροχοι υποχρεούνται να μας δώσουν άμεσα τη δυνατότητα να επιλέξουμε πακέτο με χαμηλότερη ονομαστική ταχύτητα λήψης - αποστολής δεδομένων.
Οφείλουν να μας δώσουν την πλησιέστερη ταχύτητα που μπορεί να επιτευχθεί ρεαλιστικά εφόσον υπάρχει τέτοιο πακέτο, χωρίς να χρειάζεται να καταβάλλουμε τέλος για την πρόωρη διακοπή/καταγγελία μιας σύμβασης ορισμένου χρόνου.
Το δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης επεκτείνεται και στις άλλες υπηρεσίες που προσφέρει ο ίδιος ο πάροχος.
Για παράδειγμα, σε σταθερά δίκτυα με τεχνολογίες όπως xDSL (ADSL, VDSL), FTTP (η οποία περιλαμβάνει τις υποκατηγορίες FTTH, FTTB), DOCSIS, δορυφορική πρόσβαση, σταθερή ασύρματη πρόσβαση, ενώ σε κινητά δίκτυα με τεχνολογίες όπως 3G (HSPA, HSPA+) και 4G (LTE, LTE Advanced).
Τι αλλάζει
Με την έλευση των συνδέσεων οπτικών ινών, οι πάροχοι συνέχιζαν τη συνήθη τακτική τους να διαφημίζουν υψηλότερη ταχύτητα ίντερνετ από αυτή που τελικά μας έδιναν.
Φυσικά, βασίζονταν στο γεγονός ότι οι περισσότεροι από εμάς, αγοράζοντας μια σύνδεση στα 100Mbps, ενδεχομένως δεν θα είχαμε κανένα πρόβλημα αν την βλέπαμε να είναι στα 85-90Mbps.
Πόσο μάλιστα τη στιγμή που είχαμε συνηθίσει για πολλά χρόνια να μας πωλούν ADSL 24Mbps και τελικά να έχουμε πραγματική ταχύτητα ίντερνετ στα 13-15Mbps, χωρίς να μπορούμε να αντιδράσουμε.
Όμως, από εδώ και στο εξής, και η απόκλιση από τα 100Mbps στα 85Mbps θεωρείται αρνητική, και μπορούμε να αξιώσουμε την άμεση επανόρθωση στην πραγματική ταχύτητα ίντερνετ που διαφήμιζαν.
Αν ο πάροχος υπόσχεται 100Mbps, υποχρεούται να μας δώσει αυτή την ταχύτητα ίντερνετ. Οι ελάχιστες διακυμάνσεις οι οποίες ενδέχεται να εμφανιστούν δεν μπορούν να είναι της τάξεως των 10-15Mbps.
Φυσικά, πάντα παίζει ρόλο και η απόσταση από την υπαίθρια καμπίνα, οι παρεμβολές από γειτονικά Wi-Fi, και η ποιότητα εσωτερικών υποδομών καλωδίωσης του κτιρίου. Επίσης, η χρήση συσκευών παλιάς τεχνολογίας και η ποιότητα και ταχύτητα με την οποία προσφέρεται το ζητούμενο περιεχόμενο.
Σε κάθε περίπτωση, ο τεχνικός οφείλει να διαπιστώσει αν η αρνητική απόκλιση στην ταχύτητα ίντερνετ βρίσκεται στο εσωτερικό δίκτυο του συνδρομητή και όχι στον πάροχο.
Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, ο πάροχος υποχρεούται να μας εξηγήσει την αιτία και να παράσχει τυχόν διευκολύνσεις.
Τι περιλαμβάνουν οι αποζημιώσεις
Έτσι, στις δυνατές επανορθώσεις ή αποζημιώσεις, ανεξαρτήτως τύπου δικτύου (σταθερό ή κινητό), περιλαμβάνονται:
- Έκπτωση στον λογαριασμό.
- Δυνατότητα για διακοπή του συμβολαίου χωρίς χρέωση.
- Επιστροφή τμήματος ή συνόλου του παγίου, ή συνδυασμός αυτών.
- Η δυνατότητα αυτή θα πρέπει να δίνεται ακόμα και μεταξύ διαφορετικών τεχνολογιών σύνδεσης (όπως από VDSL σε ADSL).
Το χρονικό διάστημα
Ο κανονισμός προβλέπει επίσης ότι σε περίπτωση που διαπιστωθούν σημαντικές συνεχείς ή επαναλαμβανόμενες αρνητικές αποκλίσεις, ο πάροχος πρέπει να μας αποκαταστήσει το πρόβλημα εντός 30 ημερών από την υποβολή του παραπόνου/καταγγελίας.
Σε αντίθετη περίπτωση, έχουμε το δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης, είτε είναι ορισμένου χρόνου, είτε αορίστου, χωρίς καμία απολύτως οικονομική επιβάρυνση.
Ωστόσο, ο κανονισμός προβλέπει ότι από την υποχρέωση επανόρθωσης/αποζημίωσης για αποκλίσεις εξαιρούνται περιπτώσεις όπου οι χαμηλότερες ταχύτητες τεκμηριωμένα οφείλονται σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας.
Επιπλέον, όπως επισημαίνει η απόφαση, τα παράπονα μας ή η σχετική καταγγελία δεν εγείρουν αυτόματα δικαίωμα αποζημίωσης. Αυτό σημαίνει ότι ο πάροχος πρέπει πρώτα να μας στείλει τεχνικό για τη διερεύνηση καταγγελίας, χωρίς βέβαια απολύτως καμία χρέωση.
Οι μετρήσεις
Σε αυτή την περίπτωση, ο τεχνικός καλείται να επιβεβαιώσει το παράπονό μας για την χαμηλή ταχύτητα ίντερνετ. Οφείλει να πραγματοποιήσει επαρκή αριθμό μετρήσεων στη σύνδεση μας, είτε πρόκειται για σταθερό, είτε για κινητό δίκτυο.
Η απόκλιση θεωρείται ότι είναι συνεχής, αρνητική, ή επαναλαμβανόμενη, όταν παρουσιάζεται σε τουλάχιστον δύο από τα τρία δείγματα μετρήσεων. Αξίζει να σημειώσουμε ότι αυτές πρέπει να γίνουν σε διαφορετικές αλλά συνεχόμενες ημέρες.
Παρότι είναι μια σύνθετη τεχνική διαδικασία, ωστόσο, μπορούμε να δούμε τον τρόπο των μετρήσεων στη σελίδα 27 του κανονισμού.
Επιπλέον, εμείς με τη σειρά μας μπορούμε να έχουμε κάνει πολλαπλές δοκιμές με το Speedtest.net σε διαφορετικές ώρες της ημέρας.
Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργούμε και έχουμε έτοιμο ένα αρχείο καταγραφής των αποτελεσμάτων για να το δείξουμε στον τεχνικό.
Πριν εκτελέσουμε τις δοκιμές, πρέπει να κάνουμε επανεκκίνηση τον υπολογιστή μας. Επίσης, καλό είναι να κάνουμε επανεκκίνηση το router, αποσυνδέοντας την τροφοδοσία ρεύματος και συνδέοντάς την ξανά.
Αν θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι δεν θα μεσολαβήσουν και άλλοι παράγοντες, καθαρίζουμε και την προσωρινή μνήμη του προγράμματος περιήγησης.
Έτσι λοιπόν, αφού γίνει η επιβεβαίωση, παρουσία τεχνικού, ότι συνεχίζουν να υφίστανται οι αρνητικές αποκλίσεις, τότε ενεργοποιείται η προθεσμία των 30 ημερών που έχει ο πάροχος για να αποκαταστήσει το πρόβλημα στη σύνδεσή μας.
Στο παραπάνω διάστημα των 30 ημερών δεν προσμετρώνται τυχόν καθυστερήσεις που οφείλονται στον συνδρομητή. Για παράδειγμα, η ακύρωση της επίσκεψης του τεχνικού με υπαιτιότητά μας.
Στην περίπτωση αυτή, ο πάροχος υποχρεούται να μας ενημερώσει για τη νέα ημερομηνία από την οποία αποκτούμε ξανά το δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης αζημίως.
Σε κάθε περίπτωση, ο πάροχος μπορεί να μας δώσει αυτό το δικαίωμα και πριν εκπνεύσει το διάστημα των 30 ημερών.
Τα περιθώρια των παρόχων
Η εφαρμογή του Κανονισμού είναι ήδη σε ισχύ. Ωστόσο, προβλέπονται οι ακόλουθες μεταβατικές περίοδοι για την ενημέρωση που πρέπει να κάνουν οι πάροχοι στους τελικούς χρήστες.
- Διάστημα 4 μηνών για να τροποποιήσουν οι πάροχοι τυχόν εμπορικές πρακτικές διαφοροποιημένης χρέωσης και τους όρους παροχής/χρήσης των υπηρεσιών πρόσβασης στο διαδίκτυο, προκειμένου να ενσωματώσουν όλες τις πληροφορίες που προβλέπονται στον Κανονισμό.
- Διάστημα 8 μηνών για να ενσωματώσουν οι πάροχοι στους όρους παροχής/χρήσης των υπηρεσιών τις πληροφορίες που σχετίζονται με την εκτίμηση και τη δημοσίευση ταχυτήτων ή άλλων παραμέτρων ποιότητας.
Εσείς έχετε την ταχύτητα ίντερνετ που σας υποσχέθηκαν?
Οι αποκλίσεις στις ταχύτητες του διαδικτύου ήταν ένα σύνηθες φαινόμενο για πολλά χρόνια. Αποτελούσε το συνηθέστερο σημείο τριβής μεταξύ των καταναλωτών και παρόχων υπηρεσιών ίντερνετ. Ωστόσο, αυτό είναι πλέον παρελθόν και μπορούμε να το καταγγείλουμε για να αποζημιωθούμε.
Αν θέλετε να μοιραστείτε την άποψή σας για το θέμα, μπορείτε να μας γράψετε στα σχόλια.