Tο ποδήλατο είναι το πιο εύκολο και οικονομικό μέσο μετακίνησης και πολλοί από εμάς ενδιαφερόμαστε να αγοράσουμε ένα καινούργιο ή μεταχειρισμένο. Καθώς υπάρχουν πολλές κατηγορίες ποδηλάτων και πληθώρα χαρακτηριστικών, ενδέχεται να κάνουμε κακές επιλογές που μπορούν να μας απογοητεύσουν. Δείτε τα λάθη που πρέπει να αποφύγουμε πριν και μετά την αγορά ποδηλάτου μέσω διαδικτύου ή σε κατάστημα.
Τα κριτήρια για την αγορά ποδηλάτου
Πολλές φορές επηρεαζόμαστε από τον σχεδιασμό του ποδηλάτου, εστιάζοντας μόνο στην εξωτερική εμφάνιση και το χρώμα. Επιπλέον, θεωρούμε εσφαλμένα ότι ένα ωραίο και φθηνό μεταχειρισμένο ποδήλατο είναι υπεραρκετό για να καλύψει απόλυτα όλες τις διαδρομές μας.
Μέγεθος και γεωμετρία
Ωστόσο, ενδέχεται να μην κοιτάμε καθόλου το μέγεθος και τη γεωμετρία του ποδηλάτου. Πρόκειται για τα σημαντικότερα κριτήρια στην αγορά του. Αν δεν τους δώσουμε την απαραίτητη προσοχή, μπορούν να μας οδηγήσουν σε πλήρη απογοήτευση, ακόμη και να εγκαταλείψουμε το ποδήλατο.
Φυσικά, είναι σημαντικό να μας αρέσει εξωτερικά το ποδήλατο που θέλουμε να αγοράσουμε. Όμως, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι αυτή η άμεση προτεραιότητά μας πριν την αγορά.
Επιπλέον, οι αναρίθμητες online προσφορές στην αγορά ποδηλάτου πολλές φορές οδηγούν σε λανθασμένες επιλογές που ενδέχεται να βρούμε μπροστά μας.
Η απογοήτευση καραδοκεί λίγο καιρό μετά την online αγορά, καθώς δεν έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε μια βόλτα, ένα μικρό test drive, για να δούμε αν το συγκεκριμένο ποδήλατο είναι κατάλληλο για εμάς.
Βέβαια, τα ενδεχόμενα σχόλια χρηστών που έχουν αγοράσει το ποδήλατο μπορεί να μας βοηθήσουν. Ωστόσο, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα και να μας παραπλανήσουν, καθώς δεν έχουμε όλοι το ίδιο ύψος, βάρος, και σωματότυπο. Ούτε έχουμε τους ίδιους λόγους που θέλουμε το ποδήλατο.
Έτσι, εκτός από το μέγεθος και τη γεωμετρία, ένα ακόμη σημαντικό κριτήριο στο οποίο πρέπει να εστιάσουμε πριν την αγορά ποδηλάτου, είναι η χρήση που σκοπεύουμε να κάνουμε.
Η χρήση που θέλουμε
Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που οδηγούν στην απογοήτευση μετά την αγορά ποδηλάτου είναι ότι δεν εστιάσαμε στην χρήση που θα μας άρεσε να κάνουμε.
Για παράδειγμα, ενώ θέλαμε το ποδήλατο αποκλειστικά για γρήγορες μετακινήσεις στην άσφαλτο ή για βόλτες στον παραλιακό δρόμο της πόλης μας, ενδέχεται να αγοράσαμε ένα εντυπωσιακό ποδήλατο βουνού με αναρτήσεις και φαρδιά λάστιχα.
Αντίστοιχα, μπορεί να μην είχαμε προβλέψει ότι θέλουμε να κάνουμε μετακινήσεις σε ήπιους χωματόδρομους και ότι στην πόλη μας υπάρχουν κακοί ασφαλτόδρομοι και ανηφόρες, και αγοράσαμε ένα όμορφο ποδήλατο πόλης που δεν έχει μπροστινή ανάρτηση, ούτε πολλές ταχύτητες.
Ως εκ τούτου, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε πριν την αγορά ποδηλάτου είναι να βεβαιωθούμε αν θα μας καλύψει απόλυτα για τις διαδρομές που θέλουμε να κάνουμε.
Στις ημέρες μας υπάρχουν αρκετές κατηγορίες ποδηλάτων. Καθεμία έχει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Παραθέτουμε συνοπτικά τις κυριότερες κατηγορίες:
Ποδήλατα δρόμου - κούρσας: Έχουν λεπτό τροχό 26 ή 28 ιντσών για ασφάλτινες διαδρομές. Ιδανικά αν μας αρέσει η αγωνιστική ποδηλασία και οι μεγάλες αποστάσεις.
Ποδήλατα Fitness: Είναι ιδανικά για ασφάλτινες αποκλειστικά διαδρομές, καθώς οι κραδασμοί τους προκαλούν προβλήματα. Έχουν γεωμετρία παρόμοια με αυτήν της κούρσας χωρίς όμως το κυρτό τιμόνι και την πολύ σκυφτή θέση.
Ποδήλατα πόλης: Έχουν γεωμετρία που μας επιτρέπει όρθια και ξεκούραστη θέση. Διαθέτουν τροχούς έως και 28 ίντσες και είναι ιδανικά για μετακινήσεις αποκλειστικά στην πόλη και για σχετικά μικρές αποστάσεις.
Ποδήλατα Trekking - υβριδικά: Έχουν όρθια και ξεκούραστη θέση, καθώς και ρυθμιζόμενη θέση οδήγησης μαζί με μπροστινή ανάρτηση. Διαθέτουν τροχούς έως και 28 ίντσες και είναι ιδανικά για μετακίνηση σε άσφαλτο, αλλά και ήπιους χωματόδρομους.
Ποδήλατα Βουνού (MTB): Προορίζονται ως επί το πλείστον για χωμάτινες διαδρομές. Έχουν την πιο στιβαρή κατασκευή, χοντρά λάστιχα, τροχούς έως και 29 ίντσες, και διακρίνονται από διάφορες κατηγορίες που έχουν αναρτήσεις μπρος-πίσω ή μόνο μπροστά (Hardtail).
Αγορά ποδηλάτου στο σωστό μέγεθος
Όπως αναφέραμε, πριν την αγορά ποδηλάτου πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα την επιλογή του σωστού μεγέθους του σκελετού. Καθορίζει αν η βόλτα μας θα είναι άνετη, αποδοτική, και χωρίς να καταπονηθεί το σώμα μας.
Πρέπει να θυμόμαστε ότι αν ο σκελετός είναι κοντός, τότε η συμπεριφορά του ποδηλάτου μπορεί να γίνει απρόβλεπτη, διακινδυνεύοντας την ασφάλειά μας. Πολλοί νομίζουν ότι το κοντύτερο ποδήλατο μας δίνει την αίσθηση της ασφάλειας, αλλά αυτό είναι λάθος.
Από την άλλη, αν το ποδήλατο είναι πιο ψηλό απ΄ όσο πρέπει, τότε ως σύνολο μπορεί να μας φανεί πιο άνετο, αλλά η ποδηλασία μας θα είναι πιο αργή σε ό,τι αφορά τις αντιδράσεις και την απόδοση.
Με τη φυσική μας παρουσία
Ο πρακτικός κανόνας υπολογισμού του ύψους του ποδηλάτου είναι τα δύο μας πόδια να ακουμπούν στο έδαφος με τις μύτες των παπουτσιών όταν καθίσουμε στη σέλα του ποδηλάτου.
Προκειμένου να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα, μπορεί να χρειαστεί η αυξομείωση του ύψους της σέλας. Για να αποφύγουμε το μούδιασμα στην περιοχή των γεννητικών οργάνων, πρέπει το μπροστινό τμήμα της σέλας να κλείνει ελαφρώς προς τα κάτω.
Ως εκ τούτου, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η αγορά ποδηλάτου από εξειδικευμένο κατάστημα μπορεί να μας βοηθήσει στη σωστή επιλογή του μεγέθους. Επιπλέον, τα περισσότερα καταστήματα διαθέτουν όργανα μέτρησης σώματος που την παρέχουν δωρεάν.
Παρ' όλα αυτά, ακόμη και αν το ποδήλατο που θέλουμε να αγοράσουμε είναι στα μέτρα μας, πρέπει να το οδηγήσουμε λίγο. Είναι ο μόνος τρόπος να βεβαιωθούμε απόλυτα για τη σωστή επαφή του σώματός μας με το ποδήλατο.
Μέσω διαδικτύου
Όμως, τι γίνεται αν θέλουμε να κάνουμε online την αγορά ποδηλάτου?
Όπως συμβαίνει και με την αγορά κράνους, στο ίντερνετ υπάρχουν ειδικοί πίνακες και μεγεθολόγια που μπορούν να μας βοηθήσουν να καταλάβουμε αν το ποδήλατο είναι κατάλληλο για το ύψος ή τον σωματότυπό μας.
Το μέγεθος του σκελετού του ποδηλάτου σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με το μήκος του κατακόρυφου άξονα πάνω στον οποίο στηρίζεται η σέλα, όπως παρατηρούμε στις δύο παρακάτω εικόνες.
Παραθέτουμε τους πίνακες, ανάλογα τον τύπο του ποδηλάτου.
Ποδήλατα βουνού με μέγεθος τροχού 26''- 29'' (εμπρός-πίσω ανάρτηση):
Ποδήλατα βουνού Hardtail 26''- 29'' (ανάρτηση μόνο μπροστά):
Ποδήλατα Δρόμου - Κούρσας 28'':
Ποδήλατα Πόλης/Trekking/Fitness 26''- 28'':
Παιδικά ποδήλατα:
BMX ποδήλατα:
Πρέπει να θυμόμαστε ότι υπάρχει το ενδεχόμενο αυτοί οι πίνακες να μην μας καλύψουν πλήρως. Ιδίως αν έχουμε μακρύτερα ή κοντύτερα άκρα από τον μέσο όρο. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να μετρήσουμε το ύψος του καβάλου μας, το λεγόμενο "Inseam".
Αρχικά, πρέπει να αφαιρέσουμε τα παπούτσια μας και να σταθούμε σε στάση προσοχής. Στη συνέχεια, να τοποθετήσουμε στον καβάλο μας μια επίπεδη επιφάνεια, όπως ένα βιβλίο ή ένα ξύλο κοπής κουζίνας.
Σε αυτό το σημείο προσέχουμε το πάνω μέρος της επιφάνειας να είναι σε οριζόντια θέση. Η απόσταση μεταξύ του πάνω τμήματος του βιβλίου και του πατώματος αποτελεί το ύψος του καβάλου μας.
Έτσι, το μήκος του κάθετου άξονα του ποδηλάτου θα πρέπει να ισούται με το 65% του ύψους του καβάλου μας ή αλλιώς το μήκος της εσωτερικής πλευράς του ποδιού.
Για παράδειγμα, αν έχουμε ύψος καβάλου 80 εκατοστά, πολλαπλασιάζουμε επί 0,65 και το κατάλληλο μέγεθος του σκελετού ποδηλάτου είναι τα 52 εκατοστά.
Μεταχειρισμένα
Είναι αυτονόητο ότι η δοκιμή είναι παραπάνω από απαραίτητη αν πρόκειται για μεταχειρισμένο ποδήλατο. Στην βόλτα ελέγχουμε για τριγμούς ή θορύβους στον λαιμό ή τα ποτήρια και για πιθανό τζόγο στο τιμόνι.
Στα μεταχειρισμένα είναι σημαντικό να ψηλαφίσουμε με τα δάκτυλά μας το πλαίσιο για χτυπήματα και ρωγμές ειδικά στις ενώσεις των σωλήνων. Εάν αντιληφθούμε οποιαδήποτε παραμόρφωση του πλαισίου ή ασυμμετρία στα ψαλίδια, πρέπει να το απορρίψουμε αμέσως.
Τα λάθη μετά την αγορά ποδηλάτου
Αν είμαστε νέοι στο ποδήλατο, είναι πολύ πιθανό να κάνουμε διάφορα λάθη. Είναι ικανά να μας απογοητεύσουν, ακόμη και σε σημείο να θέλουμε να παρατήσουμε την ποδηλασία.
Επιπλέον, μπορούν να προκαλέσουν ζημιά στο ποδήλατο ή ακόμη χειρότερα να κάνουν κακό στο σώμα μας. Τα παραθέτουμε συνοπτικά:
- Το ύψος της σέλας: Επηρεάζει τον τρόπο που μεταδίδεται η δύναμη από τα πόδια προς τα πετάλια. Αν δεν είναι στο σωστό σημείο, μπορεί να βλάψει το σώμα μας. Το κατάλληλο ύψος είναι όταν πατάμε την φτέρνα μας στο πετάλι και το πόδι είναι σχεδόν τεντωμένο. Προσοχή, όχι τελείως τεντωμένο.
- Υπερεκτιμούμε τις δυνάμεις μας: Πρέπει να μην αφήσουμε τον ενθουσιασμό να μας συνεπάρει γιατί η απογοήτευση καραδοκεί. Έτσι, δεν πρέπει να κάνουμε μία βόλτα 30-50 χιλιομέτρων, αν δεν έχουμε ήδη κάνει αρκετές φορές αυτά τα χιλιόμετρα.
- Φρένα στις στροφές: Ο πιο αποτελεσματικός και ασφαλής τρόπος φρεναρίσματος είναι πάντα πριν από την στροφή και όχι την ώρα που το ποδήλατο έχει πάρει κλίση και στρίβουμε. Σε αντίθετη περίπτωση μπορεί να χάσουμε την πρόσφυση και να πέσουμε, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
- Κακή εκτίμηση της διαδρομής: Θεωρείται λάθος να αλλάζουμε ταχύτητες όταν αναγκαστούμε εκ των πραγμάτων να το κάνουμε. Αν δεν ανιχνεύουμε το πεδίο μπροστά μας και αλλάζουμε ταχύτητα την τελευταία στιγμή, χάνουμε την ορμή που είχαμε. Το αποτέλεσμα είναι να δυσκολευτούμε πολύ να ξεπεράσουμε ένα εμπόδιο ή να ανέβουμε μια ανηφόρα.
- Λάθος ταχύτητες: Επιβάλλεται να έχουμε έναν σταθερό ρυθμό περιστροφής των ποδιών, είτε βρισκόμαστε σε ευθεία, είτε σε ανηφόρα. Δεν πρέπει να είναι ιδιαίτερα αργός ώστε να πονάμε στα γόνατα, αλλά ούτε τόσο γρήγορος ώστε να χάνουμε τον έλεγχο των ποδιών στα πετάλια.
- Μεγάλες διαδρομές χωρίς συντήρηση: Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα λάθη, καθώς το καλά συντηρημένο ποδήλατο, εκτός του ότι είναι πιο ασφαλές, δεν θα μας αφήσει στα μισά από τακάκια φρένου.
- Αμελούμε την αλυσίδα: Χωρίς αυτήν το ποδήλατο δεν πάει πουθενά. Πρέπει να την συντηρούμε και να την λαδώνουμε συχνά, ειδάλλως κινδυνεύουμε να βρεθούμε προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
- Λάθος πίεση ελαστικών: Η μέγιστη επιτρεπόμενη πίεση στο ελαστικό του ποδηλάτου δεν θα μας βοηθήσει. Όμως, αν χρησιμοποιούμε ελαφρώς χαμηλότερες πιέσεις, τότε θα είμαστε πιο ξεκούραστοι πάνω στο ποδήλατο, θα στρίβουμε και θα φρενάρουμε καλύτερα.
Αλουμίνιο ή σίδερο?
Τα ποδήλατα αλουμινίου είναι φυσικά πολύ πιο ελαφριά από τα σιδερένια, και κατά συνέπεια πιο ακριβά. Είναι ιδανικά για μεγαλύτερη ταχύτητα μέσα και έξω από την πόλη, αλλά και για κοντινές ή μακρινές αποστάσεις.
Τα σιδερένια ποδήλατα, τα οποία ως επί το πλείστον είναι κατασκευασμένα από ατσάλι, είναι χρήσιμα συνήθως για διαδρομές σε δύσβατους δρόμους και για μέτριες αποστάσεις.
Φυσικά, υπάρχουν και τα ποδήλατα που κατασκευάζονται με ανθρακονήματα ή τιτάνιο, αλλά το κόστος ανεβαίνει δραματικά. Πρόκειται για μια αγορά ποδηλάτου που είναι για όσους δεν έχουν πρόβλημα να διαθέσουν αυτά τα χρήματα.
Ποια είναι η γνώμη σας για το ποδήλατο?
Η αγορά ποδηλάτου είναι σίγουρα μια πολύ ευχάριστη διαδικασία. Αρκεί να προσέξουμε το μέγεθος και ποια κατηγορία ικανοποιεί απόλυτα της ανάγκες μας.
Καλό είναι να προτιμήσουμε ποδήλατα από γνωστές εταιρείες με επώνυμα περιφερειακά, και να αποφύγουμε ποδήλατα των σούπερ μάρκετ που έχουν πλαστικά πετάλια και μανέτες, καθώς θα εμφανίσουν πολλές και σημαντικές φθορές μετά από μικρό χρονικό διάστημα.
Αν θέλετε να μοιραστείτε την άποψή σας, αλλά και την εμπειρία σας με το ποδήλατο, μπορείτε να μας γράψετε στα σχόλια.
Αφήστε μια απάντηση